Kierowca nie musi znać wszystkich szczegółów technicznych nowoczesnego silnika, ważne, aby wiedział że nowy motor jest cichy w szerokim zakresie obrotów, pozwala szybko przyspieszać i jest elastyczny zarówno na niskich, jak i wyższych obrotach – dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu 350 Nm, dostępnemu od 1650 do 4000 obr/min.

Lexus NX 200t - bardzo cichy SUV

Silnik Lexusa współpracuje z 6-biegową przekładnią automatyczną – i to jest najlepsza wiadomość dla wszystkich zainteresowanych NX-em z benzynowym motorem. Wersja hybrydowa, wprowadzona we wrześniu 2014 r. dostępna jest bowiem tylko ze skrzynią bezstopniową, która jest głośna podczas przyspieszania. Tej wady nie ma skrzynia w wersji NX 200t. Najnowszy SUV Lexusa jest cichy podczas ruszania z miejsca i przyspieszania, a podczas jazdy z większymi prędkościami i na wyższych biegach – wręcz bardzo cichy.

Lexus NX 200t - dlaczego taki "wolny"?

Nie ma jednak szczęścia absolutnego. 2-litrowy silnik turbo o mocy 238 KM pozwala rozpędzić NX-a do „setki” w 7,1 sekundy. To dobry wynik. Niestety, konstruktorzy Lexusa tak skonfigurowali silnik i skrzynię automatyczną, że NX 200t osiąga „tylko” 200 km/h. To niezrozumiałe, europejskie konstrukcje SUV-ów konkurencyjnych firm przy podobnych mocach silnika pozwalają uzyskiwać większe prędkości maksymalne.

Np. Audi Q5 z silnikiem 2.0/225 KM osiąga 222 km/h. BMW X3 z silnikiem 2.0/184 KM rozpędza się do 210 km/h. Tyle samo osiąga Volvo XC 60 2.0/245 KM. Dlaczego zatem Lexus NX 200t zatrzymał się na 200 km/h? Prawdopodobnie chodzi o trwałość silnika i skrzyni automatycznej. Poza tym Japończycy argumentują, że SUV-y nie służą do ostrej, sportowej jazdy.

Lexus NX 200t - sam ustaw zawieszenie

Podróżując NX-em kierowca ma do wyboru 4 tryby jazdy: eco, normal, sport i sport+. W trybie eco silnik jest jakby zdławiony, spadają obroty, a jednostka nastawiona jest na jak najmniejsze spalanie. Tryby sport i sport+ pozwalają na ostrzejszą jazdę, zmieniają się wtedy nie tylko nastawienia silnika, lecz także układu kierowniczego i zawieszenia (stają się twardsze).

Lexus podaje, że średnie spalanie NX-a w wersji benzynowej wynosi 7,7 l/100 km. Podczas jazd testowych na autostradzie, przy prędkościach rzędu 110-120 km/h oraz na drogach lokalnych, gdzie prędkość spadała do 50-60 km/h średnia wyniosła 9,1 l/100km.

Lexus NX 200t - dodatki zwiększające bezpieczeństwo oraz wygodę

Lexusa NX 200t prowadzi się bardzo łatwo, pomagają w tym liczne dodatki, np. wyświetlacz projekcyjny pokazuje w dolnej części przedniej szyby informacje o prędkości, wskazaniach nawigacji, o ustawieniach sprzętu audio. Obsługa licznych instrumentów nie sprawia kłopotu, jest wręcz intuicyjna. Ciekawostka – lampki oświetlenia wnętrza zapalają się po zbliżeniu do nich ręki, nie trzeba ich wcale dotykać.

Na pochwałę zasługuje nawigacja (dostępne polskie menu, komunikaty również w języku polskim). Na pokładzie NX-a jest też bezprzewodowa indukcyjna ładowarka do telefonów (na konsoli środkowej). Podczas parkowania oraz jazdy po ciasnych ulicach przydatny jest panoramiczny system wizyjny pozwalający kierowcy widzieć co dzieje się wokół samochodu, nawet w tzw. martwych polach.

Lexus NX 200t - jaka cena?

Lexus NX 200t pojawi się w salonach polskich dilerów w kwietniu 2015 r. Do końca marca obowiązują ceny promocyjne – o 17 tys. niższe od tych z oficjalnego cennika, ale tylko na wersję podstawową Elite.

Najtańsza wersja Elite (tylko z napędem przednich kół) kosztuje w promocji 158 tys. zł. Z napędem na 4 koła – jest o 6200 zł droższa i wynosi 164 200 zł. Kolejne wersje wyposażenia kosztują (wszystkie z napędem na 4 koła): Elegance – 199 800 zł, Comfort – 212 900 zł, F Sport – 244 700 zł. Najdroższa wersja Prestige wyceniona została na 258 900 zł. Co ciekawe, wersje hybrydowe NX 300h kosztują dokładnie tyle samo co wersje benzynowe.

Lexus Polska planuje w 2015 r. sprzedać ok. 500 szt wersji NX 200t.