Logo
WiadomościAktualnościPolska kontra Bruksela: negocjacje w sprawie opłat od aut emisyjnych

Polska kontra Bruksela: negocjacje w sprawie opłat od aut emisyjnych

Polski rząd musi uzgodnić szczegóły zmian dotyczących m.in. dekarbonizacji ciepłownictwa. To efekt wstępnej zgody Komisji Europejskiej na zastąpienie opłat od samochodów spalinowych w ramach KPO innymi reformami. Jak informuje serwis money.pl, znane są już szczegóły planowanych reform.

Kierowcy ucieszą się — rząd chce zastąpić podatek od aut spalinowych innymi reformami
NadyGinzburg / Shutterstock
Kierowcy ucieszą się — rząd chce zastąpić podatek od aut spalinowych innymi reformami
  • Polski rząd negocjuje z Komisją Europejską zmiany w Krajowym Planie Odbudowy, zastępując opłaty od aut spalinowych innymi reformami
  • Proponowane reformy obejmują m.in. system aukcyjny dla biometanu, dekarbonizację ciepłownictwa oraz integrację rynków energii elektrycznej
  • Decyzje Komisji Europejskiej w sprawie nowych propozycji mają zapaść w najbliższych tygodniach

We wtorek w Brukseli rozpoczęły się kluczowe rozmowy między polskim rządem a Komisją Europejską. Na czele polskiej delegacji stanęli trzej wiceministrowie: Jan Szyszko z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Wojciech Wrochna z Ministerstwa Energii oraz Krzysztof Bolesta z Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Celem wizyty jest usunięcie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) kontrowersyjnych opłat od pojazdów emisyjnych w myśl zasady "zanieczyszczający płaci".

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Czy w Polsce będzie podatek od samochodów spalinowych? Premier Tusk przeciwko

Polska strona chce przekonać Komisję Europejską, by zrezygnowała z zapisanej w KPO reformy wprowadzającej opłatę rejestracyjną i środowiskową od aut spalinowych. Na krajowym podwórku decyzja o zmianie tych "kamieni milowych" została już podjęta przez premiera Donalda Tuska, który nazwał te opłaty "podatkiem Morawieckiego".

Ruch drogowy
Ruch drogowyFotoDax / Shutterstock

Początek negocjacji nie należał do łatwych. Jak zdradza jeden z rządowych rozmówców, unijni urzędnicy początkowo nie wykazywali większego zainteresowania tematem. – Nie byli przygotowani i nawet nie chcieli się spotkać. Dopiero gdy zasugerowaliśmy im, by poczytali polskie media, zrozumieli, jak istotna jest ta kwestia – mówi źródło z kręgów rządowych, na które powołuje się serwis money.pl.

Mimo początkowych trudności minister energii Miłosz Motyka pozostaje optymistą. – Nasze propozycje są racjonalne i wspierają transformację energetyczną oraz rozwój odnawialnych źródeł energii – podkreśla.

Co proponuje polski rząd w zamian za opłaty od pojazdów spalinowych?

Polski rząd przygotował cztery konkretne reformy, które mają zastąpić kontrowersyjne opłaty. Oto szczegóły:

1. System aukcyjny dla biometanu

Plan zakłada wprowadzenie aukcji dla instalacji OZE produkujących biometan o mocy powyżej 1 MW. Zmiana ma wejść w życie do końca I kwartału 2026 r.

2. Przesył biogazu i biometanu

Nowe przepisy ułatwią budowę gazociągów bezpośrednich, co jest szczególnie istotne w regionach o słabo rozwiniętej infrastrukturze gazowej. Reforma ma być gotowa również do końca I kwartału 2026 r.

3. Dekarbonizacja ciepłownictwa

Propozycja zakłada usunięcie węgla z listy paliw wspieranych w ramach kogeneracji oraz wprowadzenie deregulacji wspierających transformację ciepłownictwa. Termin realizacji to 30 czerwca 2026 r.

4. Integracja rynków energii elektrycznej

Polska dołączyła już do platformy bilansującej PICASSO, a do końca czerwca 2026 r. planuje przystąpić także do platformy MARI.

Kiedy poznamy odpowiedź KE w sprawie opłat od pojazdów spalinowych?

Zmiana "kamieni milowych" wywołała napięcia na linii premier – minister funduszy. Donald Tusk miał zarzucać Katarzynie Pełczyńskiej-Nałęcz opóźnienia w przygotowaniu alternatywnych propozycji. – Zajmowała się innymi projektami, zamiast skupić się na swoich obowiązkach – twierdzi osoba z otoczenia Donalda Tuska. Dopiero interwencja szefa rządu przyspieszyła prace nad nowymi rozwiązaniami.

Polska delegacja wierzy, że Komisja Europejska zaakceptuje nowe propozycje. – Stanowisko rządu zostało przyjęte do wiadomości i nie było podważane – zapewnia wiceminister Jan Szyszko. Decyzje zapadną w najbliższych tygodniach, a ich wynik może mieć istotny wpływ na przyszłość polskiej motoryzacji i energetyki.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji