- Polski rząd negocjuje z Komisją Europejską zmiany w Krajowym Planie Odbudowy, zastępując opłaty od aut spalinowych innymi reformami
- Proponowane reformy obejmują m.in. system aukcyjny dla biometanu, dekarbonizację ciepłownictwa oraz integrację rynków energii elektrycznej
- Decyzje Komisji Europejskiej w sprawie nowych propozycji mają zapaść w najbliższych tygodniach
We wtorek w Brukseli rozpoczęły się kluczowe rozmowy między polskim rządem a Komisją Europejską. Na czele polskiej delegacji stanęli trzej wiceministrowie: Jan Szyszko z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Wojciech Wrochna z Ministerstwa Energii oraz Krzysztof Bolesta z Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Celem wizyty jest usunięcie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) kontrowersyjnych opłat od pojazdów emisyjnych w myśl zasady "zanieczyszczający płaci".
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCzy w Polsce będzie podatek od samochodów spalinowych? Premier Tusk przeciwko
Polska strona chce przekonać Komisję Europejską, by zrezygnowała z zapisanej w KPO reformy wprowadzającej opłatę rejestracyjną i środowiskową od aut spalinowych. Na krajowym podwórku decyzja o zmianie tych "kamieni milowych" została już podjęta przez premiera Donalda Tuska, który nazwał te opłaty "podatkiem Morawieckiego".
Początek negocjacji nie należał do łatwych. Jak zdradza jeden z rządowych rozmówców, unijni urzędnicy początkowo nie wykazywali większego zainteresowania tematem. – Nie byli przygotowani i nawet nie chcieli się spotkać. Dopiero gdy zasugerowaliśmy im, by poczytali polskie media, zrozumieli, jak istotna jest ta kwestia – mówi źródło z kręgów rządowych, na które powołuje się serwis money.pl.
Mimo początkowych trudności minister energii Miłosz Motyka pozostaje optymistą. – Nasze propozycje są racjonalne i wspierają transformację energetyczną oraz rozwój odnawialnych źródeł energii – podkreśla.
Co proponuje polski rząd w zamian za opłaty od pojazdów spalinowych?
Polski rząd przygotował cztery konkretne reformy, które mają zastąpić kontrowersyjne opłaty. Oto szczegóły:
1. System aukcyjny dla biometanu
Plan zakłada wprowadzenie aukcji dla instalacji OZE produkujących biometan o mocy powyżej 1 MW. Zmiana ma wejść w życie do końca I kwartału 2026 r.
2. Przesył biogazu i biometanu
Nowe przepisy ułatwią budowę gazociągów bezpośrednich, co jest szczególnie istotne w regionach o słabo rozwiniętej infrastrukturze gazowej. Reforma ma być gotowa również do końca I kwartału 2026 r.
3. Dekarbonizacja ciepłownictwa
Propozycja zakłada usunięcie węgla z listy paliw wspieranych w ramach kogeneracji oraz wprowadzenie deregulacji wspierających transformację ciepłownictwa. Termin realizacji to 30 czerwca 2026 r.
4. Integracja rynków energii elektrycznej
Polska dołączyła już do platformy bilansującej PICASSO, a do końca czerwca 2026 r. planuje przystąpić także do platformy MARI.
Kiedy poznamy odpowiedź KE w sprawie opłat od pojazdów spalinowych?
Zmiana "kamieni milowych" wywołała napięcia na linii premier – minister funduszy. Donald Tusk miał zarzucać Katarzynie Pełczyńskiej-Nałęcz opóźnienia w przygotowaniu alternatywnych propozycji. – Zajmowała się innymi projektami, zamiast skupić się na swoich obowiązkach – twierdzi osoba z otoczenia Donalda Tuska. Dopiero interwencja szefa rządu przyspieszyła prace nad nowymi rozwiązaniami.
Polska delegacja wierzy, że Komisja Europejska zaakceptuje nowe propozycje. – Stanowisko rządu zostało przyjęte do wiadomości i nie było podważane – zapewnia wiceminister Jan Szyszko. Decyzje zapadną w najbliższych tygodniach, a ich wynik może mieć istotny wpływ na przyszłość polskiej motoryzacji i energetyki.
- Przeczytaj także: Uratowane miliardy z KPO. Minister funduszy potwierdza decyzję