Historia Lexusa zaczęła się w roku 1989. To właśnie wtedy podczas amerykańskich targów motoryzacyjnych w Detroit luksusowy brand Toyoty pokazał swój pierwszy model. Dekadę później, gdy japońskiej marce udało się ugruntować swoją pozycję na zaoceanicznym rynku, do sprzedaży weszła pierwsza „terenówka”. RX 300 generacji XU10 nie był jednak typowo użytecznym modelem, który godzinami mógł taplać się w błocie poza utwardzonymi szlakami. Lexus całkowicie inaczej obmyślił koncepcję auta.

Idealna recepta: wnętrze limuzyny, karoseria terenówki

O ile w latach dziewięćdziesiątych producenci tworzący samochody terenowe skupiali się głównie na ich użyteczności, o tyle Japończycy inspirowani Range Roverem postanowili wybrać drogę luksusu. Co to oznaczało? Tak naprawdę stworzyli komfortową i świetnie wykończoną limuzynę z dużym prześwitem. Co ważne, w tym opisie nie ma nawet jednego słowa użytego na wyrost. W końcu bazą dla modelu RX 300 stał się sedan o oznaczeniu ES 300. Uzupełnieniem konstrukcji był mocny napęd. 3-litrowa V-szóstka o mocy 219 koni mechanicznych bardzo dobrze radziła sobie z masą SUV-a.

Lexus RX Foto: Lexus
Lexus RX

Koncepcja auta praktycznie od razu przypadła do gustu amerykańskim klientom. Sukces był zatem przesądzony. RX 300 już kilka tygodni po premierze stał się hitem sprzedaży, a niedługo później zapracował na miano najlepiej sprzedającego się Lexusa. W sumie w samych Stanach Zjednoczonych w trakcie pięciu lat produkcji salony marki opuściło 370 tysięcy sztuk.

Po sukcesie pierwszej generacji SUV-a, rynek motoryzacyjny pokładał ogromne nadzieje w następcy - modelu RX 330 o oznaczeniu XU30. Także i tym razem klienci nie zawiedli się. Mimo iż ogólny kształt karoserii auta nie zmienił się w zasadniczy sposób, linia stała się nowoczesna, smukła i o wiele bardziej dynamiczna. Dodatkowo kierowcy mogli liczyć na 223-konną V-szóstkę o pojemności 3,3 litra oraz zdumiewającą listę wyposażenia. Już w standardzie Japończycy montowali 8 poduszek powietrznych, system monitorowania ciśnienia w oponach oraz kontrolę stabilności toru jazdy.

RX 400h: pierwszy na świecie hybrydowy SUV!

RX generacji XU30 cieszył się jeszcze większym zainteresowaniem wśród klientów. Tylko w USA Japończycy zbyli ponad 580 tysięcy sztuk. Tym samym tytułu najlepiej sprzedającego się Lexusa został utrzymany. Dodatkowo w roku 2004 do listy zasług producent dodał kolejne pozycje. Wraz z rozszerzeniem oferty o model 400h, RX stał się pierwszym crossoverem na świecie korzystającym z napędu hybrydowego i jako jedyny z SUV-ów trafił do zestawienia 30 aut najbardziej sprzyjających środowisku.

Napęd hybrydowy był o tyle strzałem w dziesiątkę, że przy zachowaniu wymogów ekologii, nie ograniczał osiągów. Benzynowo-elektryczna jednostka napędowa dysponuje stadem 272 koni mechanicznych, a jednocześnie spala w mieście zaledwie 9,1 litra benzyny. Nowatorska konstrukcja modelu RX 400h umocniła pozycję Lexusa na rynku i sprawiała, że marka stała się technologicznym przewodnikiem dla innych producentów. Wzorowanie się na japońskich rozwiązaniach powoduje, że obecnie większość firm działających na rynku luksusowych crossoverów ma w sprzedaży wersję o napędzie hybrydowym.

Lexus RX 400h Foto: Producent
Lexus RX 400h

Kolejnym stadium rozwojowym Lexusa na rynku SUV-ów był model RX 350 o oznaczeniu AL10 zaprezentowany w roku 2008. Aby nadążyć za współczesnymi trendami na rynku motoryzacyjnym, Japończycy zdecydowali się na odważną modyfikację bryły. Ostro zarysowany przód przechodzi w wyraźne przetłoczenie linii bocznej, podczas gdy jeszcze bardziej pochylona klapa bagażnika otrzymała duży spojler. V-szóstka montowana pod maską crossovera ponownie urosła. Teraz ma pojemność 3,5 litra i moc 270 koni mechanicznych.

Ponownie w ofercie znalazło się także miejsce dla modelu hybrydowego. W układzie napędowym modelu RX 450h występuje jeden motor benzynowy oraz dwa lub trzy elektryczne. Całkowita moc to 299 koni mechanicznych. Już poprzedni hybrydowy SUV był naprawdę oszczędny. W tym jednak przypadku inżynierowie japońskiej marki pobili wszelkie rekordy. To luksusowe auto, ważące ponad 2,1 tony i przyspieszające do pierwszej setki w 7,8 sekundy spala w cyklu miejskim zaledwie 6,6 litra benzyny. Wyższe zapotrzebowanie na paliwo mają nawet hatchbacki segmentu B!

Ponad pół miliona sztuk w samych Stanach!

Napęd Lexusa zawdzięcza wydajność wyrafinowanej technologii. W standardzie montowany jest m.in. system odzyskiwania ciepła z układu wydechowego, które jest przekazywane do ogrzewania silnika w początkowej fazie jazdy oraz system recyrkulacji spalin chłodzony wodą. Najnowsza generacja RX-a o oznaczeniu AL10 funkcjonuje na rynku od nieco ponad 6 lat. W tym czasie tylko Amerykanie zdążyli kupić aż 578 tysięcy egzemplarzy.

Bardzo ważną zaletą praktycznie wszystkich generacji Lexusów RX jest to, iż auta są świetnie oceniane nie tylko na rynku pierwotnym. Z uwagi na niezawodność zapracowały sobie na szczególnie duży szacunek także na rynku wtórnym. Ciężko znaleźć jakikolwiek instytut czy zestawienie awaryjności, które stawia japońskiego crossovera w niekorzystnym świetle. A to oznacza, że za luksusem poszła najwyższa jakość, która przełożyła się na satysfakcję klientów. Tej nie da się kupić za żadne pieniądze.

Lexus RX 350 F Sport 2012 Foto: Producent
Lexus RX 350 F Sport 2012

Lexus RX funkcjonuje na ogólnoświatowym rynku 17 lat. Zważywszy na fakt, że Volkswagen Golf jest sprzedawany od 41, Range Rover od 45, a Toyota Corolla od 49 lat, staż Japończyka nie wydaje się wcale taki długi. Mimo wszystko w trakcie niespełna dwóch dekad zdążył zrewolucjonizować spojrzenie na auto terenowe. To przestało być bezkompromisowym potworem przeznaczonym do taplania się w błocie, a stało się wyrafinowanym i luksusowym autem rodzinnym świetnie odnajdującym się w mieście, które dodatkowo może być napędzane silnikiem hybrydowym. Lexus był jednym z pionierów rynku crossoverów, przetarł wiele szlaków kolejnym producentom oraz zdobył serca klientów!