• Lotus Emira jest ostatnim spalinowym Lotusem, będącym następcom takich legend jak Elise, Exige i Evora
  • Najtańsza odmiana będzie kosztować 59 995 funtów - dostępna będzie od 2023 r.
  • Samochód jest bardziej cywilizowany niż poprzednicy, więc będzie wygodniejszy do codziennej jazdy

Wśród wszędobylskich SUV-ów i coraz większej liczby elektryków fajnie jest się dowiedzieć, że na rynek wchodzi sportowy model z silnikiem V6 umieszczonym za fotelami kierowcy i pasażera. Trzeba się cieszyć, bowiem to ostatni spalinowy Lotus, a jego dziedzictwo wywodzi się z modeli: Elise, Exige i Evora.

Lotus Emira - od wiosny 2022 r.

Samochód będzie można zamówić z jednym z dwóch dostępnych silników. Pierwsza edycja modelu będzie dostępna z silnikiem V6 Toyoty o pojemności 3,5 litra, mocy 400 KM i momencie obrotowym 420 Nm. Motor ma pozwolić na osiągnięcie pierwszej "setki" w 4,3 s i rozpędzenie auta do 290 km/h. Samochód z tym silnikiem pojawi się wiosną 2022 r., natomiast jesienią dołączy do niego odmiana z czterocylindrowym motorem Mercedesa - tym samym, który pracuje pod maską modelu A45 S. Z kolei w 2023 r. ma się pojawić najtańszy wariant wyceniony na 59 995 funtów (ok. 324 tys. zł).

Nie wiadomo jeszcze, jaką dokładnie moc będzie miał mniejszy silnik, jednak jest prawdopodobne, że motor Mercedesa będzie mocniejszy niż "V-szóstka". Moc trafia oczywiście na tylne koła i będzie przenoszona za pomocą manualnej, sześciobiegowej skrzyni biegów, jednak osoby preferujące automaty nie zostali porzuceni. Za 1800 funtów można mieć skrzynię automatyczną, także o sześciu przełożeniach. Przy “automacie” moment obrotowy auta jest wyższy o 10 Nm, a osiągnięcie "setki" skraca się do 4,3 s.

Odmiana First Edition będzie miała standardowo ultralekkie, 20-calowe felgi szlifowane diamentem; tytanową końcówkę wydechu; a wloty powietrza przedniego zderzaka, przedni splitter, boczne progi i tylny dyfuzor wykończone w błyszczącym, czarnym kolorze.

Lotus Emira - Nie tylko na tor

Emira nie będzie tak spartańska, jak przyzwyczaił nas do tego Lotus. Samochód ma być także wygodny na dłuższe wycieczki. Dlatego znajdują się w nim podgrzewane fotele z 12-stopniową regulacją i dwoma ustawieniami pamięci powiązanymi z lusterkami bocznymi, które są elektrycznie składane i podgrzewane. Są także: klimatyzacja, tempomat, bezkluczykowy dostęp i wybieralne tryby jazdy.

System multimedialny składa się z 10,25-calowego centralnego ekranu i 12,3-calowego zestawu wskaźników za kierownicą. Nagłośnienie to 10-kanałowy system audio o mocy 340 W, który został opracowany we współpracy z brytyjską marką KEF.

W autach First Edition standardowo są także montowane trzy z czterech dostępnych pakietów. Pakiet Drivers daje kupującym możliwość wyboru zawieszenia Tour nastawionego na komfort lub sport (a także dwóch opcji opon: Goodyear Eagle F1 Supersport, lub Michelin Pilot Sport Cup 2). Pakiet Convenience zawiera kamerę cofania, wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatycznie przyciemniane lusterka i siatkę bagażową w kufrze. Trzeci pakiet Design obejmuje przyciemniane szyby, sportowe pedały, czarną podsufitkę z Alcantary oraz lakierowane na czarno, czerwono, żółto lub srebrno zaciski hamulcowe.

Lotus Emira - stylistyka i podwozie

Lotus Emira ma łączyć tradycyjne podejście Lotusa do lekkiej inżynierii z najnowocześniejszą technologią. Jest on oparty o aluminiowe podwozie, które zadebiutowało w oryginalnym Elise. Samochód jednak nie jest już ultralekki, jego masa, to 1405 kg.

Stylistyka łączy w sobie elementy całkowicie elektrycznego hipersamochodu Evija z nawiązaniem do poprzednich modeli. Lotus Emira ma 4412 mm długości i 1895 mm szerokości. Jest o 20 mm dłuższi i 10 mm szerszy od Evory.