Klienci pokochali małe SUV-y co widać nie tylko po rosnącej sprzedaży tych modeli, ale także szybko poszerzającej się ofercie: praktycznie każda marka proponuje taki samochód.

Prowadzący cenią sobie wysoką pozycję za kierowcą, dobrą widoczność, sportowy wygląd i umiarkowane ceny. Ten segment jest wyraźnie tańszy od modeli z rozstawami osi przekraczającymi 2,7 m.

Niewielkie SUV-y są praktycznymi pojazdami: zapewniają sporo miejsca nad głowami pasażerów, pozwolą przewieźć względnie wygodnie 4 osoby i zapewniają bagażnik mieszczący tygodniowe zakupy. To udane, miejskie auta z wysokim zawieszeniem i miejscem na spodzie na akumulatory. A skoro tak, do takiego konceptu pasuje jak ulał napęd elektryczny.

Producenci samochodów wprowadzają już trzecią generację akumulatorów oraz falowników, dzięki czemu rosną zasięgi oraz skraca się czas ładowania akumulatora trakcyjnego. Dobrym przykładem takiej konstrukcji jest nowy, najmniejszy Volvo EX30.

Materiały z obiegu zamkniętego

Samochód mierzy od zderzaka do zderzaka 4,23 m i mieści do pięciu osób. Zaprojektowany z myślą o napędzie elektrycznym, ma zoptymalizowaną konstrukcję i może pochwalić się najmniejszym śladem węglowym ze wszystkich samochodów Volvo w historii. Marka liczy go na podstawie śladu CO₂ w cyklu życia po przejechaniu 200 000 km z wykorzystaniem energii elektrycznej z miksu energetycznego 27 państw UE i w odniesieniu do produktów dostępnych globalnie.

EX30 wykorzystuje nawet w elementach tapicerki wnętrza materiały odnawialne i pochodzące z recyklingu. Projektanci Volvo przygotowali dla modelu EX30 cztery wnętrza: breeze, mist, pine i indygo, różniące się tonacją barw i fakturą materiałów. Wszystkie mają uniwersalny bagażnik (o pojemności 318 litrów) i praktyczne schowki, pozwalające na wygodne przewożenie drobiazgów i bagaży.

Stylowe wnętrze uzupełnione jest o cyfrowe wyposażenie; takie programy jak Asystent Google, Mapy Google i inne aplikacje ze sklepu Google Play są dostępne bezpośrednio w samochodzie, wyświetlane na centralnym ekranie w formie tabletu o przekątnej 12,3 cala. Podana w ten sposób informacja pozwala kierowcy na szybką orientację. Zarazem niezmieniona lokalizacja ulubionych elementów sterujących umożliwia obsługę różnych systemów bez odrywania wzroku do jezdni.

Dla uniknięcia natłoku informacji, możliwe jest pokazywanie na wyświetlaczu centralnym tylko informacji istotnych dla kierowcy. Jest to tryb koncentracji, zaś wyświetlenie wszystkich informacji wymaga przejścia do trybu rozszerzonego.

Szybkie ładowanie

Pomimo niewielkich rozmiarów, małe SUV-y mogą być dostępne w wersji ekonomicznej, z napędem na jedną oś lub z dwoma silnikami i napędem na dwie osie. Znów biorąc za przykład Volvo EX30 ten samochód można zamówić w dwóch podstawowych wersjach.

Słabsza wersja ma pojedynczy silnik o mocy 200 kW, który napędza tylne koła i czerpie prąd z akumulatora o pojemności 51 kWh. Jej zasięg wynosi od 344 do 475 km. Volvo podaje, że zużycie energii podczas prób w cyklu WLTP wynosi 12,1 kWh na 100 km.

Volvo EX30 z dwoma silnikami o łącznej mocy 315 kW zużywa 11,8 kWh na 100 km. Jej zasięg może przekroczyć 600 km dzięki akumulatorowi trakcyjnemu o pojemości 69 kWh.

Postęp w konstrukcji akumulatorów oraz instalacji elektrycznej widoczny jest po radykalnie skróconym czasie ich ładowania. Dla mniejszego akumulatora wynosi on 6 godzin przy użyciu sieci domowej oraz 26 minut przy ładowaniu prądem stałym (od 10 do 80 proc. pojemności). Większy akumulator potrzebuje 27 minut pod szybką ładowarką (przy takich samych parametrach stanu akumulatora), zaś pod wolną 8 godzin.

Duży zasięg możliwy jest przy użyciu sporych akumulatorów, co odzwierciedla się w masie aut: wersja z 51-kilowatowym magazynem energii ma masę własną 1833 kg, zaś z większym, 69-kilowatowym waży 1943 kg.

Pełna ochrona

Małe auta zapewniają nie tylko komfort porównywalny z większymi braćmi, ale także podobny poziom bezpieczeństwa. Stosowane są te same systemy wspomagające kierowcę co w dużych modelach. W Volvo EX30 są to: układ aktywnej kontroli prędkości jazdy (Adaptive Cruise Control), ogranicznik prędkości, One Pedal Drive, reflektory LED z aktywnymi światłami drogowymi, tylne czujniki parkowania, kamera Park Assist pokazująca przestrzeń za samochodem, reflektory LED, asystent jazdy w korkach, asystent zmiany pasa ruchu, park assist z przodu i z tyłu, Park Pilot Assist oraz kamera 360°, widok 3D.

Do tego auto wyposażone jest w systemy zapobiegające wypadkom jak: układ Run-off road mitigation, funkcja Pilot Assist bez wspomagania kierowania, funkcja zapobiegania kolizjom i łagodzenia ich skutków, układ dostosowywania prędkości samochodu do dozwolonej prędkości Intelligent Speed Assist (ISA), układ ostrzegający o kolizjach tylnych, układ BLIS z systemem wspomagającym kierowanie pojazdem, czy układ monitorowania pasa ruchu.

Tego typu samochody mogą być wyposażone nawet w tak zaawansowane systemy jak funkcja omijania pieszych i rowerzystów poprzez interwencję układu kierowniczego. Więcej na temat nowego, elektrycznego Volvo przeczytasz na stronie producenta.