- Organizacja konsumencka Consumer Reports opublikowała ranking niezawodności marek samochodów
- Tegoroczny ranking opiera się na badaniach ponad 330 tys. samochodów, w tym hybryd, hybryd plug-in i elektrycznych
- W zależności od rodzaju napędu pod uwagę brano od 12 do 20 obszarów, które mogą sprawiać użytkownikom problemy
Consumer Reports, amerykańska organizacja konsumencka non-profit, co roku tworzy ranking niezawodności samochodów. Podstawą do jego opracowania są odpowiedzi użytkowników, którzy wskazują, jakie problemy mieli ze swoimi pojazdami w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Tegoroczna klasyfikacja powstała na bazie danych dotyczących ponad 330 tys. pojazdów z roczników 2000-2023, a nawet samochodów z rocznika modelowego 2024.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoHybrydy plug-in narażone na największą liczbę problemów
W najnowszym rankingu pod uwagę wzięto nie tylko powszechnie użytkowane samochody z silnikami spalinowymi (ICE), lecz także zelektryfikowane modele: hybrydy, hybrydy plug-in (PHEV) i pojazdy elektryczne (EV). Z tego względu liczba ocenianych obszarów problemów została poszerzona o trzy nowe (silnik elektryczny, akumulator EV/hybrydowy i ładowanie pojazdu elektrycznego).
Najmniej potencjalnych obszarów problemów, zaledwie 12, mają samochody elektryczne, w których nie występują m.in. kłopoty z silnikiem spalinowym i skrzynią biegów. W autach spalinowych jest 17 punktów zapalnych, w hybrydach już 19, bo dochodzą także potencjalne kłopoty z silnikiem elektrycznym i akumulatorem. Najwięcej, bo aż 20 obszarów problemów, mają hybrydy plug-in, w których do kłopotów znanych z wersji spalinowych i hybrydowych dochodzą jeszcze ewentualne problemy z ładowaniem baterii.
Niezawodne jak... Dwie topowe marki zamieniły się miejscami
Zwycięzcą tegorocznego rankingu niezawodności — pojazdy oceniano w skali 1-100 — została marka Lexus, która wyprzedziła Toyotę. Rok wcześniej było odwrotnie i to Toyota górowała nad Lexusem. Trzecie miejsce zajęło Mini, a na dwóch kolejnych znalazła się Honda, najpierw z marką Acura, a następnie już jako Honda. Najgorzej oceniono modele Chryslera, a tylko nieznacznie lepiej Mercedesa! Ta niemiecka ikona motoryzacji okazała się gorsza m.in. od Riviana i Volkswagena.
Ranking marek i przewidywana niezawodność
- 1 Lexus: 79
- 2 Toyota: 76
- 3 Mini: 71
- 4 Acura: 70
- 5 Honda: 70
- 6 Subaru: 69
- 7 Mazda: 67
- 8 Porsche: 66
- 9 BMW: 64
- 10 Kia: 61
- 11 Hyundai: 56
- 12 Buick: 55
- 13 Infiniti: 53
- 14 Tesla: 48
- 15 Ram: 46
- 16 Cadillac: 45
- 17 Nissan: 45
- 18 Genesis: 44
- 19 Audi: 43
- 20 Chevrolet: 43
- 21 Dodge: 42
- 22 Ford: 40
- 23 Lincoln: 38
- 24 GMC: 36
- 25 Volvo: 28
- 26 Jeep: 26
- 27 Volkswagen: 26
- 28 Rivian: 24
- 29 Mercedes-Benz: 23
- 30 Chrysler: 18
Hybrydy lepsze niż auta spalinowe. A hybrydy plug-in i elektryki?
Ranking potwierdził, że w czołówce znajdują się samochody oferowane przez producentów z Azji. Średni wynik niezawodności dla azjatyckich marek wyniósł 63. Na drugim miejscu z wynikiem 46 plasują się europejscy producenci, a na trzeciej amerykańskie marki, które osiągnęły wynik 39. Przy ocenie niezawodności pod uwagę były brane nie tylko poważne awarie (potencjalnie kosztowne pogwarancyjne usterki silnika, skrzyń biegów, akumulatorów w pojazdach EV), ale nawet te mało istotne, jak np. piszczące hamulce i uszkodzenia elementów wykończenia wnętrza.
- Przeczytaj także: Kierująca została ukarana, bo nie pokazała"kartonika" podczas kontroli
Ciekawie prezentują się wyniki zelektryfikowanych modeli. Okazuje się, że hybrydowe wersje sprawiają o 26 proc. kłopotów mniej niż samochody z silnikami spalinowymi. Powodów do radości nie mają natomiast użytkownicy hybryd plug-in, które generują o 146 proc. problemów więcej niż auta ICE. O zadowoleniu trudno mówić także w przypadku elektryków, które są o 79 proc. bardziej problematyczne niż pojazdy spalinowe. Modele elektryczne mają problemy z silnikami elektrycznymi, układem ładowania oraz akumulatorami.