- Manualne skrzynie biegów tracą popularność na rzecz automatycznych, co potwierdzają dane z rynków europejskich i amerykańskiego.
- W 2001 r. 91 proc. aut na pięciu największych rynkach europejskich miało manualne skrzynie, obecnie to tylko 29 proc.
- W USA manualne skrzynie stanowiły 28 proc. w 2001 r., a w 2024 r. już tylko 0,8 proc. sprzedawanych pojazdów.
W 2001 roku aż 91 proc. samochodów zarejestrowanych na pięciu największych rynkach europejskich — w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Hiszpanii — było wyposażonych w manualne skrzynie biegów. Marki premium również opierały się na tego rodzaju rozwiązaniach. Motor1.com, cytując specjalistę ds. przemysłu motoryzacyjnego Felipe Munoza, podkreśla, że popularność "manuali" wynikała z ograniczeń technologicznych tamtego okresu i wysokich kosztów produkcji automatycznych skrzyń, które były postrzegane jako luksusowy dodatek.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Tak możesz szybko zniszczyć silnik. Te błędy popełniają nawet doświadczeni kierowcy
Producentom coraz mniej opłaca się robić manualne skrzynie biegów
„Podobnie jak w przypadku poduszek powietrznych, postęp technologiczny i jego stopniowe wdrażanie znacząco obniżyły koszty oraz ceny automatycznych skrzyń biegów” – zauważył ekspert. Współczesne potrzeby, takie jak rosnące natężenie ruchu w metropoliach oraz szybkie tempo życia kierowców, sprawiły, że automatyczne przekładnie stały się bardziej praktyczne, pożądane i przestały być postrzegane jako dobro luksusowe, a wręcz standard.
- Przeczytaj także: Kuszą ceną i wyposażeniem, ale które chińskie auto kupić? Mam pięć typów i jednego faworyta
Nawet w Europie nie chcemy korzystać z manualnych skrzyń biegów. W już USA umarły
Obecnie samochody z manualną skrzynią stanowią jedynie 29 proc. rejestracji na pięciu kluczowych rynkach europejskich. Zmiana preferencji jest najbardziej zauważalna w segmencie premium. Jeszcze w 2001 r. jedynie 31 proc. aut premium było wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. W 2024 r. ich udział osiągnął aż 97 proc. Podobny trend obserwuje się wśród marek głównego nurtu — od udziału wynoszącego 5 proc. w 2001 r., liczba ta wzrosła do 63 proc. w zeszłym roku.
W podziale na kraje europejskie najbardziej wyrazistą zmianę zaobserwowano we Włoszech, gdzie udział manualnych skrzyń spadł z 98 proc. w 2001 r. do 48 proc. w 2024 r. To jednak Niemcy najbardziej odwróciły się od tego rodzaju przekładni - w minionym roku były jedynie w 18 proc. nowych aut.
Stany Zjednoczone od dziesięcioleci stoją na czele rynku automatycznych skrzyń biegów. General Motors, które wprowadziło automatyczną przekładnię już w 1939 r., stworzyło grunt dla ich popularyzacji. W 2001 r. 72 proc. nowych aut osobowych w USA miało automatyczną skrzynię biegów. Obecne dane są jednak szokujące - minionym roku manualne przekładnie były obecne w zaledwie 0,8 proc. sprzedawanych pojazdów w USA.
- Przeczytaj także: Pedał gazu w samochodzie ma jeszcze jedną funkcję. Mało kto o niej wie
Jeszcze niedawno automatyczne skrzynie biegów były złe w autach sportowych. Już nie są
Chociaż manualne skrzynie są nadal widoczne w samochodach sportowych, ich przyszłość wydaje się już przesądzona. Jeszcze na początku XXI w. skrzynie manualne były preferowane w autach sportowych ze względu na tempo działania "automatów" - ręczne zmienianie biegów po prostu było szybsze, co przekładało się na lepsze wrażenia z jazdy i lepsze czasy na torach. Wraz ze skonstruowaniem skrzyń wielosprzęgłowych, auta sportowe zaczęły być szybsze właśnie z automatycznymi przekładniami. Sens stosowania skrzyń ręcznych to dziś jedynie chęć poprawienia wrażeń z jazdy i można powiedzieć, że pewnego rodzaju wybryk.
Warto też zauważyć, że wielu producentów już jawnie wycofuje się ze stosowania "manuali", by obniżyć koszty. Volkswagen i cała grupa VAG praktycznie nie oferuje w swoich samochodach skrzyń ręcznych (dostępne są tylko w najmniejszych modelach). Co więcej, samochody elektryczne także nie wymagają zmiany biegów, choć tam jest to spowodowane różnicami technicznymi i brakiem potrzeby stosowania typowych biegów. Dla użytkownika jednak jest to typowy "automat".