Auto Świat Wiadomości Aktualności Mazda MX-5: ikona stylu ma już 20 lat

Mazda MX-5: ikona stylu ma już 20 lat

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Trudno o ciekawszy początek legendy. Pomysł na zbudowanie małego roadstera Mazdy powstał podczas wywiadu prasowego amerykańskiego dziennikarza Boba Halla z ówczesnym szefem działu rozwoju firmy Kenichi Yamamoto. Był marzec 1979 roku. Hall, który całe życie jeździł brytyjskimi roadsterami MG, Lotus i Triumph, zasugerował swojemu rozmówcy, że Japończycy powinni zbudować podobne auto i sprzedawać je na rynku USA. Yamamoto przyznał, że w ofercie Mazdy brakuje takiego pojazdu i myśl została podchwycona.

Mazda MX-5: ikona stylu ma już 20 lat
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Mazda MX-5: ikona stylu ma już 20 lat

Dość szybko team składający się z inżynierów ze Stanów i Japonii zabrał się do roboty. Pod kryptonimem P729 powstał projekt lekkiego sportowego samochodu. Niestety, po początkowym zapale tempo prac nad odkrytą Mazdą znacznie zwolniło – Japończycy doszli do wniosku, że rynek nie jest jeszcze gotowy na tego typu auto.

Dopiero 10 lat od rozmowy Yamamoto z Hallem produkcyjna wersja MX-5 ujrzała światło dzienne. Pierwsza generacja auta zadebiutowała podczas Chicago Motor Show w lutym 1989 roku. Początkowo do tylnonapędowego MX-5 montowano jedynie benzynowy silnik 1.6 o mocy 115 koni. W 1994 roku do oferty dołączył mocniejszy motor 1.8 (131 KM). Rok później pojawiła się też najsłabsza wersja z 90-konną jednostką 1.6. Początkowo planowano produkować rocznie 5 tys. pojazdów, z czego 3 tys. miało trafiać do USA (gdzie samochód występował jako Miata), a tylko 500 sztuk do Europy. Plany trzeba było jednak szybko zmienić – do końca 1990 roku z taśmy produkcyjnej zjechało ponad 140 tys.

{player}1275473118295.flv{/player}

MX-5! Do Europy trafiło blisko 16 tys. sztuk, ale zapotrzebowanie rynku było znacznie większe, dlatego wiele aut na Stary Kontynent sprowadzili z USA prywatni importerzy.

Po 9 latach od premiery Mazda wypuściła na rynek drugą generację modelu. Najszybciej zauważalną zmianą była rezygnacja z wysuwanych przednich reflektorów. Ofertę silnikową uzupełniły motory 1.8/140 KM oraz 1.6/110 KM. W 1999 roku pojawiła się wersja jubileuszowa (m.in. z 6-biegową skrzynią i amortyzatorami Bilstein).

W egzemplarzach po liftingu (2000 r.) możemy spotkać automatyczną skrzynię biegów. Obecna, trzecia generacja modelu zadebiutowała podczas marcowego  salonu genewskiego w 2005 roku. Bazujące na płycie podłogowej RX-8 auto jest oferowane także z twardym, składanym elektrycznie dachem (roadster-coupé). W MX-5 mamy do wyboru 2 silniki: 1.8/126 KM lub 2.0/160 KM (tu dostępny jest też „automat”). W zeszłym roku auto przeszło niewielki lifting.

Do lutego 2010 roku wyprodukowano 875 tys. sztuk Mazdy MX-5, co daje jej zaszczytny tytuł najczęściej kupowanego roadstera na świecie!

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy:Wiadomości
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków