• Mercedes-AMG One napędzany jest turbodoładowanym silnikiem 1.6 V6 wspomaganym przez cztery silniki elektryczne
  • Ta ekstremalna maszyna jest niemal żywcem skopiowanym bolidem Formuły 1 i od 0 do 200 km/h przyspiesza w 7 sekund, a 300 km/h osiąga po ok. 15 sekundach
  • 2-miejscowy hipersamochód AMG jest niemal kompletnie wyposażonym autem i oferuje szereg rozwiązań zwiększających komfort kierowcy i pasażera
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jak uczcić 55-lecie istnienie firmy? Szefowie AMG, producenta wyczynowych i sportowych samochodów wymyślili jedyne w swoim rodzaju rozwiązanie. 1 czerwca, w dniu 55. rocznicy położenia kamienia węgielnego pod AMG, swoją światową premierę ma produkcyjna wersja Mercedesa-AMG One. Ten dwumiejscowy supersportowy samochód przenosi na zwykłe drogi rozwiązania dotychczas wykorzystywane jedynie w bolidach Formuły 1. Jeszcze zanim auto oficjalnie ujrzy światło dzienne, mogliśmy na własne oczy przekonać się, jak wygląda ten techniczny majstersztyk. Możliwe, że już wkrótce któryś z egzemplarzy zobaczymy również na naszych ulicach, bo kilka aut trafi również do Polski.

Mercedes-AMG One Foto: Auto Świat
Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One, można by rzec, jest od stóp do głów ubrany we wszystko, co najlepsze. Mowa nie tylko o napędzie hybrydowym, którego łączna moc sięgająca aż 782 kW (1063 KM) umożliwia osiągnięcie prędkości 352 km/h, lecz także o monokoku i nadwoziu wykonanych z włókna węglowego, aktywnej aerodynamice i zawieszeniu push-rod.

Mercedes-AMG One Foto: Auto Świat
Mercedes-AMG One

Ten dwumiejscowy hipersamochód pod pewnymi względami przewyższa nawet samochody Formuły 1, co potwierdza m.in. zastosowanie w pełni regulowanego napędu na cztery koła AMG Performance 4Matic+ z napędzaną układem hybrydowym tylną osią i elektrycznie napędzaną przednią z wektorowaniem momentu obrotowego. Jakby tego było mało, Mercedes-AMG One może poruszać się w trybie czysto elektrycznym.

Mercedes-AMG One – z wyjątkowym układem hybrydowym E Performance

Oczywiście to, co może zaskakiwać każdego fana motoryzacji, który zainteresuje się modelem Mercedes-AMG One, jest zastosowanie 1,6-litrowego turbodoładowanego silnika benzynowego V6. Ten wspomagany jest przez cztery silniki elektryczne, z których jeden został zintegrowany z turbosprężarką, drugi znajduje się bezpośrednio na jednostce spalinowej i połączony jest ze skrzynią korbową, a ostatnie dwa napędzają przednie koła.

Mercedes-AMG One Foto: Mercedes
Mercedes-AMG One

Hybrydowa jednostka 1.6 V6 ze wspomaganym elektrycznie turbodoładowaniem to rozwiązanie, które obecnie wykorzystywane jest w bolidach Formuły 1. Aby umożliwić osiąganie wysokich obrotów, w miejsce mechanicznych sprężyn konstruktorzy zastosowali pneumatyczne sprężyny zaworowe. Jednostka napędowa umieszczona jest centralnie i "kręci się" do 11 000 obr./min. W porównaniu z silnikami wyścigowymi AMG ograniczyło maksymalne obroty, co pozwoliło zwiększyć żywotność jednostki napędowej i zasilać ją zwykłą benzyną.

Zastosowanie elektrycznej turbosprężarki pozwala uzyskiwać błyskawiczną reakcję, szybszą niż w przypadku wolnossącego silnika V8, i to już od obrotów biegu jałowego. Jak uzasadnia Mercedes-AMG, elektryczna Turbosprężarka umożliwia uzyskanie wyższego momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika i cały czas utrzymuje ciśnienie doładowania, nawet gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Ponadto część nadwyżki energii wykorzystywana jest do wytwarzania energii elektrycznej, która trafia do wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego lub trafia wprost do silników elektrycznych przy przedniej osi bądź jednostki elektrycznej znajdującej się przy silniku spalinowym.

Mercedes-AMG One – elektryczny napęd przedniej osi

To, czym Mercedes-AMG One przewyższa bolid F1, to m.in. napęd na wszystkie koła. Przy przedniej osi inżynierowie umieścili dwa silniki elektryczne o mocy 120 kW, które osiągają prędkość obrotową 50 000 obr./min. Obie jednostki łączą się z przednimi kołami za pomocą przekładni redukcyjnej, a cały układ umożliwia indywidualny rozdział momentu obrotowego w celu zapewnienia szczególnie wysokiej dynamiki jazdy (wektorowanie momentu obrotowego).

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Silniki elektryczne wykorzystywane są również do odzyskiwania energii podczas hamowania — w codziennym warunkach może to być nawet 80 proc. Energia magazynowana jest w akumulatorze i pozwala poruszać się w trybie czysto elektrycznym lub też zapewnia lepszą wydajność podczas jazdy.

Sam akumulator jest specjalną konstrukcją, którą opracował Mercedes-AMG. Rozwiązanie to, wywodzące się samochodu wyścigowego jeżdżącego w barwach Mercedes-AMG Petronas F1 Team, znalazło już zastosowanie w innym modelu cywilnym, tj. Mercedesie-AMG GT 63 S E Performance. Bateria o pojemności 8,4 kWh umożliwia modelowi AMG One pokonanie w trybie elektrycznym ok. 18 km, a jej ładowanie odbywa się za pomocą zintegrowanej ładowarki pokładowej o mocy 3,7 kW lub energii pochodzącej z rekuperacji bądź dostarczanej przez silnik spalinowy.

Mercedes-AMG One – sześć programów jazdy, w tym elektryczny i race track

Jedną z ciekawostek jest to, że Mercedes-AMG One uruchamia się niezwykle cicho, bo najpierw włączane są silniki elektryczne przy przedniej osi. W międzyczasie podgrzewane są katalizatory — jednostka spalinowa nie zostanie uruchomiona, dopóki katalizator nie osiągnie właściwej temperatury.

Kiedy już wszystko jest gotowe, kierowca ma do dyspozycji sześć programów jazdy.

  • Race Safe: standardowy program z trybem hybrydowym, w którym rozruch jest całkowicie elektryczny, a silnik spalinowy włącza się, gdy wymagana jest większa moc.
  • Race: hybrydowy tryb ze specjalną strategią ładowania. Pracujący ciągle silnik spalinowy umożliwia intensywne doładowywanie akumulatora wysokiego napięcia, aby w każdym momencie zagwarantować dostępność energii elektrycznej.
  • EV: w pełni elektryczny tryb.
  • Race Plus (wyłącznie na torze wyścigowym): aktywna aerodynamika, obniżenie nadwozia o 37 mm (przód)/30 mm (tył), sztywniejsze dostrojenie podwozia, specjalne zarządzanie wydajnością.
  • Strat 2 (wyłącznie na torze wyścigowym): aktywna aerodynamika, jeszcze sztywniejsze zestrojenie zawieszenia i obniżenie nadwozia o 37 mm (przód)/30 mm (tył). Pełna moc wszystkich silników jak w kwalifikacjach Formuły 1.
  • Individual: ustawienia według własnych preferencji dla trybów drogowych.

Wszystko to ma na celu umożliwienie kierowcy uzyskania jak najlepszych osiągów. A te rzeczywiście są imponujące. No bo jaki inny samochód z silnikiem 1.6 potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy, a od 0 do 200 km/h w zaledwie 7,0 sekund? A to przecież nie koniec możliwości AMG One. Prędkość 300 km/h od chwili ruszenia zobaczymy na wyświetlaczu po 15,6 sekundy, natomiast licznik prędkości zatrzyma się na wartości 352 km/h. Tak dla wyjaśnienia, mówimy o wcale nie takim lekkim samochodzie – Mercedes-AMG One waży niemal 1,7 tony.

Mercedes-AMG One – pewność i precyzja prowadzenia

Uzyskanie tak dobrych osiągów jest możliwe m.in. dzięki całkowicie nowej, zautomatyzowanej 7-biegowej manualnej skrzyni biegów oraz zawieszenia wielowahaczowego z innowacyjnym zawieszeniem push-rod. Przekładnia jest lekką konstrukcją zintegrowaną z nadwoziem, co zwiększa sztywność i ogranicza ilość zajmowanego miejsca. Przełożenia zostały dobrane tak, aby zminimalizować różnicę mocy po zmianie biegu na wyższy oraz żeby utrzymywać silnik spalinowy na wysokich obrotach.

Mercedes-AMG One Foto: Mercedes
Mercedes-AMG One

Drugi ze wspomnianych elementów, tj. innowacyjne zawieszenie z pięcioma wahaczami i dwoma regulowanymi kolumnami, wraz z lekką i wytrzymałą skorupą z włókna węglowego jest gwarantem fantastycznych właściwości jezdnych Mercedesa-AMG One. Sprężyny i amortyzatory zostały dostrojone pod kątem łatwości prowadzenia przy zachowaniu odpowiedniej dynamiki. Z pomocą przychodzą tutaj również napęd na wszystkie koła i wektorowanie momentu obrotowego.

Oczywiście kierowca może za pomocą programu jazdy dostosować adaptacyjną regulację tłumienia. W programach EV, Race Safe, Race i Individual można wybrać opcję Comfort (C) lub Sport (S), natomiast w Race Plus oraz Strat 2 opcję Sport (S) i Sport+ (S+). Dodatkowo kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech ustawień układu ESP, włącznie z możliwością jego całkowitego wyłączenia.

Mercedes-AMG One – Formuła 1 na co dzień

AMG One został stworzony po to, aby pozwolić doświadczyć wrażeń z Formuły 1 na wyścigowym i na zwykłej drodze. Właśnie dlatego projektanci stworzyli spartańskie niemal wnętrze, które ma odzwierciedlać m.in. bezkompromisowy design ze świata wyścigów. Kabina typu monocoque mieści dwie osoby, które zajmują miejsce na sportowych fotelach. Siedzisko pozostaje nieruchome, za to regulować można oparcia (dwie pozycje: 25 i 30 stopni) oraz sekcję z pedałami (w 11 krokach). Całości dopełnia elektrycznie regulowana kierownica.

Mercedes-AMG One Foto: Auto Świat
Mercedes-AMG One

Ilość przełączników została ograniczona do absolutnego minimum, ale projektanci nie zapomnieli o cywilnym przeznaczeniu tego hipersamochodu. Potwierdzają to m.in. dwa porty mini-USB, umożliwiające podłączenie zewnętrznych urządzeń elektronicznych. Ponadto we wnętrzu dominują dwa 10-calowe wyświetlacze, które wykończone są wysokiej jakości elementami z prawdziwego metalu. Ten po prawej stronie skierowany jest w stronę kierowcy i obsługuje multimedia, drugi, na wprost kierowcy, prezentuje wskaźniki.

Wszechobecne w Mercedesie-AMG One włókno węglowe znajdziemy również na panelach drzwi, płynnie komponując się ze sportowym wnętrzem. Sportowy charakter modelu podkreśla również wysokiej jakości wyścigowa kierownica ze zintegrowaną poduszką powietrzną. Kierownica jest spłaszczona u góry i na dole i znajdują się na niej dwa przyciski AMG, które mogą być używane do uruchamiania różnych funkcji — np. wybór programu jazdy, aktywacja DRS, ustawienia zawieszenia, 9-stopniowa kontrola trakcji — bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.

Mercedes-AMG One Foto: Mercedes
Mercedes-AMG One

Jak przystało na samochód, który ma sprawdzać się nie tylko na torze, lecz także w codziennym użytkowaniu, Mercedes-AMG One wyposażony jest w klimatyzację i elektrycznie otwierane szyby, a o dobre samopoczucie pasażerów dba również system informacyjno-rozrywkowy. Aby zapewnić dobrą widoczność do tyłu, pomimo pionowego skrzydła w tylnej części auta, wewnętrzne lusterko zostało zastąpione ekranem, na którym w czasie rzeczywistym prezentowany jest obraz ze specjalnej kamery.

Mercedes-AMG One – z myślą o aerodynamice

Inspiracją dla projektantów Mercedesa-AMG One były topowe samochody wyścigowe. Z tego względu każdy element znajdujący się w tym cywilnym bolidzie ma swoje uzasadnienie. Odniesienia do sportu widoczne są już w samej konstrukcji nadwozia, z daleko wysuniętą do przodu kokpitem zwężającym się ku tyłowi, obszernymi nadkolami i szeroką tylną częścią auta.

Mercedes-AMG One Foto: Mercedes
Mercedes-AMG One

Podczas tworzenia auta ściśle współpracowali ze sobą projektanci i eksperci od aerodynamiki. Samo nadwozie zostało opracowane pod kątem maksymalnej siły docisku - AMG One wytwarza siłę docisku już od prędkości 50 km/h i wraz z przyspieszaniem siła ta rośnie. Własności aerodynamiczne przedniej osi poprawiają aktywne klapy na przednim dyfuzorze, a siłę docisku przedniej osi zwiększają aktywne otwory wentylacyjne na przednich nadkolach. Na dachu w oczy rzuca się wywodzący się z Formuły 1 wlot powietrza, który następnie płynnie przechodzi w tzw. płetwę rekina, która chroniąc przed krzyżowym przepływem i/lub oderwaniem się strugi powietrza od tyłu auta, poprawia stabilność na zakrętach.

Mercedes-AMG One Foto: Mercedes
Mercedes-AMG One