- Słubice podpisały opiewającą na niemal 5 mln zł umowę z biurem projektowym z Poznania
- Dzięki determinacji lokalnych władz powstanie dokumentacja (STEŚ) pod budowę obwodnicy Słubic
- Nowa trasa w ciągu DK31 będzie miała około 10 km i zyska status drogi klasy GP
Słubice (miasto położone tuż przy granicy z Niemcami) stawiają pierwsze kroki ku realizacji długo oczekiwanej inwestycji drogowej. Dzięki współpracy z lokalnymi władzami rozpoczęto prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ), które jest niezbędne do projektu obwodnicy w ciągu DK31. Gmina podjęła się finansowania tych prac, zawierając umowę z Biurem Projektów TRASA z Poznania opiewającą na kwotę 4,9 mln zł.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoObwodnica Słubic powstanie dzięki zaangażowaniu samorządu
Samorząd gminy Słubice wykazał się determinacją, przejmując odpowiedzialność za finansowanie prac przygotowawczych. Projekt znajdował się na liście rezerwowej rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, dlatego gmina nie miała zapewnionych środków na realizację STEŚ. Bez porozumienia o pokryciu kosztów tego etapu przez gminę DK31 nie miałaby szans na wyprowadzenie z miasta.
Słubice przygotują STEŚ dla obowodnicy
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) to kluczowy dokument w procesie inwestycyjnym. Bez tego opracowania nie byłoby możliwe uzyskanie decyzji środowiskowej dla planowanej nowej trasy. Gotowy dokument będzie zawierał analizę różnych wariantów przebiegu obwodnicy uwzględniających nie tylko aspekty techniczne i ekonomiczne, ale też środowisko i społeczne. Mieszkańcy będą mogli na jego podstawie zgłaszać uwagi do proponowanych rozwiązań.
Obwodnica Słubic będzie drogą o przyspieszonym ruchu
Jak informuje zielonogórski oddział Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), obwodnica przygranicznego miasta będzie mieć około 10 km długości. Zostanie zrealizowana jako droga klasy GP ("główna ruchu przyspieszonego") z jednojezdniowym układem o dwóch pasach ruchu. Standardowo na drogach pozamiejskich tej klasy obowiązuje ograniczenie prędkości do 110 km na godz., ale w trudnych warunkach przepisy dopuszczają ograniczenie jej do 80 km na godz.
Pierwszy etap prac, który obejmie złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, powinien zakończyć się w ciągu 26 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą dokumentacji. Projekt ma na celu przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze Słubic, ale nie kosztem mieszkańców innych pobliskich miejscowości – Drzecina i Kunowic. Zyskać mają na tym i kierowcy, i mieszkańcy.