Według badania 60 proc. warszawiaków i taki sam odsetek krakowian popiera pomysł, zgodnie z którym po 2030 r. dopuszczane do sprzedaży byłyby wyłącznie samochody zeroemisyjne. 33 proc. mieszkańców stolicy Polski jest przeciw, a w Krakowie – 36 proc. W sumie we wszystkich badanych miastach za zakazem jest 64 proc. ankietowanych.
Sondaż został przeprowadzony na zlecenie brukselskiej organizacji pozarządowej Transport & Environment (T&E) w 15 miastach Europy w ośmiu krajach: Belgii, Francji, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Polsce, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. W badaniu wzięło udział 10 050 osób.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDla porównania wśród mieszkańców Hamburga i Berlina zakaz sprzedaży spalinowców cieszy się mniejszym poparciem niż w dwóch głównych miastach Polski – odpowiednio 52 proc. i 51 proc. W Barcelonie z kolei za ograniczeniem opowiada się 74 proc. ankietowanych, w Budapeszcie – 72 proc., w Londynie – 65 proc., w Rzymie – 77 proc., a w Brukseli – 56 proc.
"Barierą dla produkcji samochodów elektrycznych nie jest ilość potrzebnych surowców, ale dostępność mocy produkcyjnych baterii i silników elektrycznych. Ponadto ok. 99 proc. surowców, z których zbudowane są baterie samochodów elektrycznych, nadają się do recyklingu. Samochody elektryczne są nie tylko mniej surowcochłonne niż samochody spalinowe, ale mają potencjał, aby Europa uniezależniła się od importu surowców na potrzeby transportu" – powiedział PAP Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) zapytany, czy jest dość surowców, żeby zastąpić już poruszające się po drogach samochody z napędem spalinowym i zaspokoić przyszły popyt.
Przeczytaj też:
"Samochody elektryczne będą tak samo dostępne dla przeciętnych osób co dzisiaj samochody spalinowe. W obecnej chwili głównymi nabywcami nowych samochodów spalinowych są firmy, a osoby prywatne najczęściej kupują samochody używane. Dostępność samochodów elektrycznych może być nawet większa niż samochodów spalinowych, gdyż koszty paliwa oraz eksploatacji takiego pojazdu są niższe niż w przypadku samochodów spalinowych" – dodał Bajczuk.
Poniższy artykuł powstał w ramach akcji #zeroemisyjni, której celem jest edukowanie i motywowanie do działań na rzecz obniżania emisji CO2, zatrzymania globalnego ocieplenia. Od maja 2021 roku wszystkie marki Ringier Axel Springer Polska mają zerowy ślad węglowy. Musimy działać razem. Planeta nie może czekać.