Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Jaki wpływ na branżę motoryzacyjną ma inwazja Rosji na Ukrainę?

Jaki wpływ na branżę motoryzacyjną ma inwazja Rosji na Ukrainę?

Rok 2022 zapowiadał się dla branży motoryzacyjnej nieźle – koncerny zaczynały sobie radzić ze skutkami pandemii COVID-19, powoli udawało się rozwiązywać problemy z dostępnością półprzewodników, klienci patrzyli z optymizmem w przyszłość i zamawiali nowe auta. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 r. z dnia na dzień przekreśliła wszystkie optymistyczne założenia i kalkulacje. Jak wojna w Ukrainie wpłynęła na całą motoryzację?

Zniszczone samochody da się łatwo zastąpić, ale skutki inwazji Rosji na Ukrainę będą odczuwalne przez długie lata
Zniszczone samochody da się łatwo zastąpić, ale skutki inwazji Rosji na Ukrainę będą odczuwalne przez długie lataŹródło: Shutterstock / kibri_ho
  • Gwałtowne wzrosty cen paliw, ale też i obawy o ich dostępność były pierwszym odczuwalnym przez polskich kierowców skutkiem rosyjskiej agresji na Ukrainę
  • Już w połowie 2022 r. analitycy prognozowali, że wojna w Ukrainie spowoduje, że na rynek w latach 2022-2023 trafi nawet do 4 mln aut mniej, niż wcześniej zakładano. W samej tylko Europie spadek produkcji aut z tego powodu mógł sięgnąć miliona aut
  • Wojna w Ukrainie spowodowała opóźnienia w dostawach wielu modeli aut – głównie przez przerwanie dostaw produkowanych tam podzespołów
  • Z Polski do Ukrainy wyjechało kilkadziesiąt tysięcy używanych aut – na rynku praktycznie nie ma już tanich aut terenowych czy dostawczych

Informacja o pełnoskalowej agresji Rosji na Ukrainę dotarła o poranku, w tłusty czwartek. Wcześniej ci, którzy interesowali się polityką, wiedzieli o zaostrzającej się sytuacji, o trwających tygodniami "ćwiczeniach" rosyjskich przy granicy z Ukrainą, ale mimo ostrzeżeń ze strony USA tylko nieliczni brali pod uwagę możliwość wybuchu regularnej wojny. Już po kilku godzinach, kiedy stało się jasne, że to nie są lokalne incydenty zbrojne czy drobne potyczki, ale inwazja na olbrzymią, niespodziewaną skalę, na stacjach benzynowych w Polsce zaczęły tworzyć się kolejki.

Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji