Młodszy braciszek

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Osiem lat produkcji modelu to w obecnych czasach niemalże rekord. Gdyby sprawa dotyczyła samochodu z wyższej półki, nie byłoby to takie dziwne, ale biorąc pod uwagę, że chodzi o małe, popularne auto, taki wynik można uznać za rekordowy.

Młodszy braciszek
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Młodszy braciszek

Produkowane od 1995 roku Saxo przez pierwszy okres sprzedaży kierowane było do młodszych użytkowaników. Stopniowo jednak model zaczął się starzeć, a wraz z nim zwiększyła się średnia wieku nabywców - osób, które nie chcą kupować auta na pokaz, by kogokolwiek nim szokować. Kupujący Saxo decydowali się na ten właśnie model CitroĎna z powodu sprawdzonej techniki i walorów użytkowych. Design stał zdecydowanie na dalszej pozycji. Rodzinne zobowiązaniaMłodzi nabywcy to jednak bardzo duża siła na rynku, której nie można nie zauważać, a już tym bardziej nie można jej ignorować. Ludzie, którzy stoją dopiero u progu zawodowej kariery, nie mają zazwyczaj dość pieniędzy, by kupować drogie samochody. Co więc zrobić, by przyciągnąć wybrednego, dwudziestokilkuletniego klienta? Odpowiedź jest zawsze taka sama - trzeba postawić na nietuzinkowy design. Nowy styl designerski CitroĎna zapoczątkował w 2000 roku model C5. 12 miesięcy później po raz pierwszy pokazano małe C3, które jak się okazało, było strzałem w dziesiątkę. Stylem karoserii pojazd nawiązuje do legendarnego modelu 2 CV - samochodu, który bardzo mocno zaznaczył się w historii światowej motoryzacji i obecnie jest już autem kultowym. W zeszłym roku firma zrobiła kolejny ukłon w stronę młodej klienteli - C3 Pluriel - odkryty pojazd, który w kilka chwil może przekształcić się w pikapa, małego roadstera czy po prostu 4-osobowe auto z płóciennym dachem, zanim jeszcze wszedł do sprzedaży zyskał uznanie publiczności i tytuł najładniejszego kabrioletu. Francuzi zdecydowali się iść za ciosem i najnowszy model firmy w linii prostej wywodzi się z rodziny C3. Podczas tegorocznego salonu w Genewie pokazano koncepcyjne C2 Sport - najmniejszy pojazd z gamy w barwach teamu rajdowego firmy. Już wtedy propozycja CitroĎna spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem. Teraz, gdy oficjalnie zaprezentowano C2, okazało się, że od studyjnej propozycji wersja produkcyjna różni się jedynie węższymi nadkolami i wymiarem kół. C2 zbudowane jest na tej samej platformie podwoziowej co C3 (choć rozstaw osi ma o 15 cm mniejszy i wynosi 2,31 m). Długość pojazdu to 3,66 metra, szerokość 1,66 a wysokość 1,46 m. Linia nadwozia z charakterystycznymi oknami, które "zakłócają" spokój boku pojazdu, jest bardzo dynamiczna. We wnętrzu autka znajdziemy cztery pełnowymiarowe miejsca. Nowatorskim rozwiązaniem jak na tę klasę pojazdów jest drugi rząd siedzeń - firma zdecydowała się na zastosowanie zamiast kanapy dwóch niezależnych foteli, które wzorem minivanów można dowolnie przesuwać (także od strony bagażnika), rozkładać, a w razie potrzeby składać, by powiększyć kufer samochodu. Auto pełne niespodzianekDwa tylne fotele to niejedyne nowatorskie rozwiązania C2. Drugim, bardzo ciekawym pomysłem jest sposób zaprojektowania klapy bagażnika. W tym przypadku producent zdecydował się na podział klapy na dwie części - dolna część podobnie jak w Plurielu otwiera się do dołu i umożliwia załadunek cięższych przedmiotów (otwarta klapa wytrzymuje obciążenie nawet 100 kg). Jakby tego było mało, umieszczono w niej 5-litrowy schowek, w którym można umieścić specjalnie do tego celu przeznaczony neseser. Otwieranie górnej części klapy może być pomocne w mieście, gdzie przy małej powierzchni parkingowej otworzenie całej, dużej klapy mogłoby się okazać niemożliwe ze względu na bliskość innych samochodów. Jej podniesienie skutkuje uniesieniem również półki nad kufrem. Nie samym bagażnikiem...Wygoda i funkcjonalność to nie tylko siedzenia i bagażnik. CitroĎn zdecydował się na bardzo bogate wyposażenie swojego nowego "malucha". We wnętrzu nie zapomniano więc o dwupłaszczyznowej regulacji kolumny kierownicy, fotelu kierowcy z regulacją wysokości czy komputerze pokładowym. Dzięki zastosowaniu multipleksowej instalacji elektrycznej C2 dysponuje także szeregiem dodatków wcześniej w tej klasie nieznanych: czujnikiem deszczu, automatycznie włączającymi się światłami czy tempomatem. Dodatki podnoszące komfort podróżowania to jedno, a wpływające na bezpieczeństwo to drugie. W małym C2 zastosowano ABS, system stabilizacji toru jazdy ESP, układ wspomagania nagłego hamowania. W zależności od wersji na pokładzie znajdziemy do 6 poduszek powietrznych. Wspomaganie kierownicy odbywa się za pomocą elektrycznego układu ze zmienną siłą działania uzależnioną od prędkości jazdy. Średnica zawracania na najmniejszych, 14-calowych kołach wynosi zaledwie 9,6 metra (między krawężnikami). Do napędu auta posłużą cztery jednostki napędowe: dobrze znane z Saxo motory 1.1 (60 KM) i 1.4 (75 KM) oraz stosowane m.in. w C3 1.6 16V (110 KM) i turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (HDI) 1.4 o mocy 70 KM. Do przeniesienia napędu posłużą 5-biegowe, mechniczne skrzynie przekładniowe. Benzynowe wersje 1.4 i 1.6 mogą być także wyposażane w zautomatyzowane przekładnie SensoDrive umożliwiające jazdę w trybie automatycznym lub sekwencyjnej zmiany biegów (lewarkiem lub łopatkami pod kierownicą).Czy najnowszy model podbije rynek? Jeśli auto będzie tak dobre, jak przekonuje producent, szefowie Citroena mogą spać spokojnie.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków