- Polski rynek opon zakończył 2024 r. na dużym plusie (8 proc.)
- Największy wzrost odnotowały opony zimowe, a opony letnie zanotowały lekki spadek
- Opony do SUV-ów cieszą się największą popularnością
Opony wielosezonowe cieszą się coraz większą popularnością wśród kierowców, co potwierdzały poprzednio publikowane raporty Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). W rocznym zestawieniu widać, że opony całoroczne zdobyły dużą część rynku, jednak jeszcze wyższy wzrost osiągnęły opony zimowe, dla których był to bardzo dobry sezon. Opony letnie na lekkim minusie.
Nikogo nie powinno za to zaskoczyć, że najwięcej opon w Polsce sprzedaje się do samochodów typu SUV. To one od lat zdobywają coraz większy udział w sprzedaży. W nich też opony zużywają się szybciej niż w lżejszych osobówkach.
Dobry sezon dla opon zimowych
– Cieszy nas stały trend wyjątkowej dbałości o opony w segmencie SUV – widać, jak bardzo ten segment powiększa udział w całej flocie pojazdów w naszym kraju. Ale patrząc także na sezonowość ogumienia pokazuje, że w tym segmencie myśli się dużo o bezpieczeństwie na drodze. W oponach sezonowych widać stabilizację udziału rynkowego opon całorocznych i mocny wzrost sprzedaży w segmencie opon zimowych. To pokazuje, że kierowcy coraz lepiej rozumieją ideę opon sezonowych oraz poziom bezpieczeństwa, jakie dają opony dedykowane do pogody – zwłaszcza w kontekście słabszych warunków na drogach, niskiej temperatury, mokrych nawierzchni, etc. Nasze testy wyraźnie pokazują, jak istotny wpływ na skrócenie drogi hamowania mają porządne i dobrze dobrane do warunków na drodze opony – powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
W żadnym segmencie sprzedaż nie spadła
– Cały rok 2024 pokazał, że negatywne tendencje w sprzedaży opon zatrzymały się. Wprawdzie segmenty opon do samochodów dostawczych, ciężarowych i maszyn rolniczych zamknęły rok z takimi wynikami, jak rok wcześniej – jednak widzimy dobre sygnały na rynku opon do samochodów osobowych, co wiążemy ze wzrostem rejestracji nowych i używanych samochodów oraz opon przemysłowych, co jest pozytywnym sygnałem w inwestycjach – a to bardzo cieszy. Mamy nadzieję, że obecny rok pozwoli na powrót do trendów wzrostowych, także w segmentach opon ciężarowych i rolniczych. Bezpieczeństwo we flotach ciężarowych oraz oszczędność paliwa w dobie rosnącej presji kosztowej to są solidne argumenty dla wielu przedsiębiorców transportowych – podsumował Rafał Spirydon, prezes zarządu PZPO.