Według Samaru polski rynek sprzedaży aut w najbliższej przyszłości można spodziewać się poprawy. Zwiększa się poziom produkcji w firmach prywatnych, a przedsiębiorstwa oczekują wzrostu zamówień eksportowych. Wyższe niż przed rokiem wynagrodzenia, bogata oferta finansowania zakupów, stabilna sytuacja podatkowa - to czynniki, które w największym stopniu wpływają na decyzje o nabyciu auta. Rosnącą tendencję sprzedaży odnotowała w lutym wyraźna większość marek, oferowanych na polskim rynku: spośród 42 dostępnych w Polsce zaledwie 8 odnotowało spadek miesięcznej sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem, a w ujęciu sumarycznym tylko 7 marek uzyskało mniejszy wynik niż rok wcześniej, przy czym uplasowały się one dopiero w trzeciej dziesiątce podsumowania. Od początku roku na polskim rynku przybyło 44 798 nowych samochodów osobowych, o 21,6% więcej niż rok wcześniej.Najpopularniejszą marką jest Toyota. Wynik miesięcznej sprzedaży japońskich aut wyniósł w lutym 2 785 sztuk, o 29,2% więcej niż przed rokiem, a łączny po dwóch miesiącach roku - 5 955 sztuk, co oznacza wzrost o 26,9%. Na drugiej pozycji znajduje się Skoda z minimalnie mniejszym od lidera wynikiem lutowej sprzedaży - 2 778 sztuk (31,8% wzrostu na przestrzeni roku), ale większą stratą w zestawieniu rezultatów skumulowanych: 5 588 sprzedanych aut. Trzecią lokatę zachował Opel, który sprzedał w lutym 2 126 swoich aut, o 17,9% więcej niż przed rokiem, a w ciągu dwóch miesięcy osiągnął wynik 4 377 sztukCzwarte miejsce zajmuje Fiat z wynikiem 2 109 aut w lutym, a 4 200 aut od początku roku. Pierwszą piątkę zamyka Ford, którego samochody kupiło w lutym 1 569 osób, o 8,1% więcej niż rok wcześniej, a w okresie styczeń-luty - 3 157 osób. Dwie kolejne pozycje na liście najchętniej kupowanych marek należą do: PeugeotA i RenaultA. O ile ten pierwszy producent odnotował większą sprzedaż zarówno miesięczną (1 277 sztuk, wzrost o 15,4%), jak i sumaryczną (2 956 sztuk, wzrost o 31,7%), o tyle drugi w lutym wykazał spadek (1 277 sztuk, -0,9%), a łącznie - stosunkowo niewielki wzrost: wynik 2 743 auta jest o 5,8% większy niż przed rokiem. Na ósmą lokatę awansował w ciągu miesiąca Volkswagen, sprzedany w lutym w ilości 1 213 aut (20,8% wzrostu), a od początku roku - w ilości 2 460 sztuk. Najwyższy w czołowej dziesiątce wskaźnik wzrostu sprzedaży - 46,3% - zapewnił marce zwiększenie udziału w rynku z 4,6 do 5,5%. Dziewiąte miejsce zajmuje trzeci producent znad Sekwany - Citroen, który w lutym znalazł 1 074 nabywców na swoje auta (wzrost o 6,2%), a łącznie w ciągu dwóch miesięcy roku sprzedał 2 331 samochodów, co oznacza ponad 17% wzrostu. Niemal tradycyjnie pierwszą dziesiątkę podsumowania zamyka Honda z wynikiem miesięcznej sprzedaży 829 aut, o 37,7% większym niż rok wcześniej, a sumarycznym w wysokości 1 742 auta, o 19,0% więcej niż przed rokiem. Honda opanowała 3,9% polskiego rynku. Poza czołową dziesiątką znalazło się wiele firm, których wysokie tempo wzrostu sprzedaży zasługuje na uwagę. Prawie 70-procentowy wzrost osiągnął SEAT (14. lokata, 951 aut); o 138% wzrosła sprzedaż Suzuki (15. lokata, 753 auta). Ponad 60-procentowy wzrost wykazują wyniki BMW (20. lokata, 379 sztuk), Alfa Romeo (24. lokata, 98 sztuk), a o 111% zwiększył sprzedaż Porsche (31. lokata, 38 sztuk).źródło: www.samar.pl
Może być lepiej
Średnia dzienna sprzedaż na poziomie niemal 918 aut po raz pierwszy od kilkunastu miesięcy przekroczyła pułap 900 sztuk. Wysoki wynik miesięczny jest niewątpliwie efektem prowadzonych kampanii wyprzedażowych starego rocznika.