Decydując się na zakup samochodu, nie zawsze myślimy o kosztach związanych z jego eksploatacją. Dobieramy samochód pod względem estetycznym, bierzemy również pod uwagę funkcjonalność nadwozia. Ważna jest również cena, lecz biorąc pod uwagę jedno z pierwszych założeń, nie musi to być kluczowy argument, choć z pewnością jeden z ważniejszych.

Jeśli przekonamy się do zakupu niewielkiego samochodu, który z natury jest wyposażony w niewielką i ekonomiczną jednostkę napędową, można koszty eksploatacji ograniczyć w jeszcze większym stopniu, montując gazowy system zasilania. Kupując samochód pod kątem jego adaptacji, najlepiej zasięgnąć opinii doświadczonego zakładu montującego, co pozwoli na wyeliminowanie pojazdów, których silniki niezbyt korzystnie znoszą paliwo gazowe lub ich konstrukcja czy sterowanie powodują, że prawidłowy montaż instalacji gazowej jest właściwie niemożliwy.

Doświadczone zakłady dysponują wiedzą w tym zakresie, ponieważ muszą jej na co dzień używać. Dzięki temu unikają przecież kłopotów związanych z niezadowolonymi użytkownikami. Oczywiście opinie zakładów montujących na temat możliwości montażu gazowego systemu zasilania mogą być różne (są tacy, którzy twierdzą, że do wszystkiego "się da"), dlatego należy sugerować się zdaniem najbardziej doświadczonych firm.

Bez względu na wiek samochodu i generację instalacji gazowej koniecznej do zastosowania, wybierajmy w miarę możliwości samochody z silnikami wyposażonymi w hydrauliczne układy kasowania luzów zaworowych. Mamy wtedy pewność, że w każdej sytuacji układ rozrządu pracuje prawidłowo (kontakt zaworów z gniazdami, niezbędny dla chłodzenia zaworów). Kolejną korzyścią jest wyeliminowanie jednej z czynności obsługowych, co ogranicza koszty.

Innym niezależnym od generacji systemu gazowego i wieku samochodu aspektem, jaki powinniśmy wziąć pod uwagę rozważając zakup pojazdu pod kątem zasilania gazowego, jest przestrzeń niezbędna do montażu zbiornika paliwa. Zbiornik LPG zawsze ogranicza w pewnym stopniu przestrzeń bagażową, bez względu na to, czy ma on kształt walcowy i mieści się w bagażniku, czy też jest to zbiornik toroidalny w miejscu koła zapasowego.

W przypadku samochodów w kołem zapasowym montowanym pod samochodem, jeśli chcemy w jego miejscu montować zbiornik gazu, należy sprawdzić, czy jest to możliwe. Czasami położenie układu wydechowego (zbyt mała odległość od zbiornika) lub ograniczenie prześwitu pod samochodem nie pozwalają na zastosowanie takiego rozwiązania.

Bardzo ważna jest również pojemność zbiornika gazu, która powinna zapewniać odpowiedni zasięg samochodu. Płytka wnęka koła zapasowego, dostosowana tylko do "dojazdówki", nie pomieści zbiornika toroidalnego. Podwyższenie podłogi przez zastosowanie tzw. przekładek nie zawsze wchodzi w grę. Zatem wybór samochodu pod kątem miejsca mocowania zbiornika paliwa ma bardzo duże znaczenie.

Samochody stare i bardzo stare

Samochody gaźnikowe to już coraz częściej historia, zatem szansa na zakup pojazdu w dobrym stanie technicznym, który można zaadaptować z wykorzystaniem systemu gazowego I generacji, są raczej niewielkie. Są to samochody pochodzące co najmniej z połowy lat 90., a często starsze. Zakup kilkunastoletniego pojazdu byłby mocno nieuzasadniony - poza niską ceną zakupu niczego pozytywnego po takim aucie spodziewać się nie można.

Należy wystrzegać się samochodów z silnikami wyposażonymi w mechaniczne systemy wtrysku benzyny (np. K-Jetronic Boscha), których prawidłowa adaptacja na zasilanie gazowe jest praktycznie niemożliwa. Wystąpienie zjawiska powrotu płomienia, z którym należy się liczyć w przypadku zasilania gazowego, grozi uszkodzeniem stosowanego w układzie K-Jetronic przepływomierza powietrza, stanowiącego kluczowy element regulujący wielkość dawki benzyny w tym systemie.

Samochody w "średnim wieku"

Często potencjalni użytkownicy specjalnie szukają samochodów, których adaptacja na zasilanie gazowe jest możliwa z wykorzystaniem instalacji gazowych II generacji, co wiąże się ze stosunkowo niewielkim kosztem montażu takiego systemu. Wyszukiwane są samochody z aluminiowymi kolektorami dolotowymi, odpornymi na zjawisko powrotu płomienia. W tej grupie pojazdów mamy już większe szanse na kupienie samochodu nam odpowiadającego, będącego przy tym w dobrym stanie technicznym, chociaż trzeba mieć świadomość, że są to pojazdy pochodzące z około 2000 r., zatem mają obecnie już ponad 10 lat.

W ich wyposażeniu są pokładowe układy diagnostyki EOBD, co wymaga montażu odpowiedniego emulatora w przypadku chęci zastosowania systemu gazowego II generacji. Czasami, z uwagi na konieczność osiągnięcia odpowiedniej precyzji dawkowania czy też na stopień skomplikowania układu dolotowego, wymagają one zastosowania sekwencyjnego wtrysku gazu (IV generacja).

Samochody "prawie nowe"

Najrozsądniej i stosunkowo najbezpieczniej byłoby kupić samochód kilkuletni. Oczywiście zakup takiego pojazdu wiąże się z większym wydatkiem, lecz z pewnością jego stan techniczny będzie co najmniej dobry, co daje gwarancję długotrwałej eksploatacji bez poważniejszych wydatków.

Tutaj także stosowane są układy EOBD - niestety coraz szybsze, co wymaga stosowania bardziej zaawansowanych systemów zasilania gazowego IV generacji. Nie każdy system IV generacji można w takich przypadkach zastosować, wymagane są instalacje z wydajnym sterownikiem, wyposażonym w szybki procesor nadążający za zmianami korekt w układzie benzynowym. Adaptacja na zasilanie gazowe z wykorzystaniem instalacji IV generacji łączy się z większym wydatkiem niż w przypadku II generacji, oferując za to znacznie większy komfort eksploatacji, niższe zużycie gazu oraz praktycznie takie same parametry trakcyjne samochodu jak przy zasilaniu benzyną.

Jak dobrać właściwą instalację do auta?

Właściwy dobór systemu zasilania gazowego do samochodu jest kluczowym zagadnieniem mającym wpływ na jego późniejszą eksploatację. Jest to wbrew pozorom jeden z najtrudniejszych etapów w adaptacji na zasilanie LPG, dlatego należy powierzać samochód doświadczonemu warsztatowi. W poszukiwaniu instalacji gazowej, a tym samym warsztatu montującego, nie sugerujmy się jedynie ceną. Miejmy świadomość, że jakość elementów instalacji oraz ich poprawny montaż z wykorzystaniem odpowiednich materiałów pomocniczych musi kosztować.

Podane wskazówki mają na celu przybliżenie wagi zasad prawidłowego doboru systemów gazowych do konkretnego silnika. W zakresie szczegółów doboru musimy zdać się na wiedzę warsztatu, na którym spoczywa odpowiedzialność za odpowiednią dla naszego pojazdu kompletację systemu gazowego. Dlatego po raz kolejny podkreślamy, że bardzo ważny jest wybór doświadczonej firmy.

Najważniejsza sprawa - generacja

Dobór generacji systemu gazowego to klucz do sukcesu, jakim jest jej późniejsze poprawne działanie. Nie jest to oczywiście jedyny aspekt jej prawidłowego działania, ponieważ dużo zależy od profesjonalnego montażu i prawidłowej obsługi systemu, ale to kolejny etap w "życiu" instalacji w samochodzie. Dobór jest jednak pierwszy i najważniejszy.

Rozwój benzynowych układów zasilania oraz wprowadzanych sukcesywnie urządzeń ograniczających emisję spalin silników o zapłonie iskrowym doprowadził do powstania 5 generacji gazowych instalacji zasilających. W powszechnym użyciu znajdują się 3 generacje systemów: systemy I i II generacji - mieszalnikowe, z ręczną i elektroniczną regulacją oraz IV generacja - sekwencyjny wtrysk gazu odparowanego. Sporadycznie, do niewielkiej grupy pojazdów, stosuje się systemy III generacji, czyli wtrysk ciągły. Równie niewielki udział w rynku mają instalacje V generacji - sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie ciekłej.

Dobór generacji

Zasada doboru jest z pozoru prosta: im nowszy samochód, tym wyższa generacja systemu gazowego. Oczywiście od reguły tej zdarzają się wyjątki - czasami silnik starszy wymaga wyższej generacji systemu, nigdy odwrotnie, tzn. do nowszego silnika nie można stosować systemu starszej generacji.

Jaki kolektor dolotowy?

Początkowo głównym czynnikiem mającym wpływ na wybór generacji układu gazowego (szczególnie pomiędzy systemem mieszalnikowym a wtryskowym) był materiał, z jakiego wykonano kolektor (stopy aluminium bądź tworzywo sztuczne) i zjawisko powrotu płomienia (niekontrolowane zapalenie się mieszanki gazowo-powietrznej w kolektorze), występujące w przypadku uszkodzenia bądź zaniedbania obsługi układu zapłonowego (przekroczenie przebiegów pomiędzy wymianami świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia).

Jak widać, dobór generacji systemu gazowego nie jest łatwy, dlatego należy go powierzyć doświadczonemu zakładowi, który zaproponuje optymalny system gazowy pod względem koniecznych dla danego silnika funkcji, nie zapominając jednocześnie o kosztach instalacji (najważniejszych dla użytkownika).

Parametry silnika

Obok generacji systemu, bardzo istotne jest odpowiednie skompletowanie instalacji gazowej, która musi odpowiadać parametrom silnika (pojemność skokowa, moc, liczba cylindrów). Z pomocą dostępnych standardowych zestawów montażowych można zaadaptować do zasilania gazowego większość poruszających się po naszych drogach pojazdów.

Większy silnik - "większy" reduktor

Silniki o większych pojemnościach i mocach wymagają większych reduktorów (o większej wydajności), bądź dwóch pracujących równolegle urządzeń, aby sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu silnika na LPG, szczególnie w czasie gwałtownego zwiększania obciążenia. Odparowanie większej ilości LPG wymaga dostarczenia odpowiednio dużej ilości ciepła. Dlatego reduktory zasilające silniki o większym zapotrzebowaniu na paliwo najczęściej mają bardziej rozbudowany układ wymiany ciepła, co może nieco zwiększać ich gabaryty.

Mieszalnik, wtryskiwacze

Wielkość silnika (objętość skokowa) ma wpływ na dobór elementów doprowadzających gaz do kolektora dolotowego. W przypadku systemów I i II generacji jest to mieszalnik, w przypadku IV generacji listwa wtryskiwaczy i kalibrowane dysze, za pośrednictwem których paliwo jest dostarczane do kanałów dolotowych. Odpowiedni dobór tych elementów jest niezbędny z uwagi na dostosowanie ilości gazu do zapotrzebowania konkretnego silnika na paliwo. W przypadku mieszalnika jego dobranie nie stanowi większego problemu. Dostępne na rynku wtryskiwacze mają wydajność pozwalającą na zasilanie silników, w których moc wynosi około 60 KM z cylindra, co w zupełności wystarcza do adaptacji większości eksploatowanych na polskich drogach samochodów.

Po trzecie - marka

Marka systemu gazowego w większości popularnych samochodów nie jest najistotniejsza. Obok markowych, znanych od lat produktów, najczęściej włoskich, na rynku pojawiło się wiele rodzimych systemów, które są przynajmniej tak samo dobre. Systemy zasilania gazowego różnych producentów różnią się między sobą zaawansowaniem technicznym i oferowanymi funkcjami, z czego wynika możliwość aplikacji w większej liczbie modeli samochodów, przekłada się to również na cenę instalacji. Tutaj najważniejsza jest rola warsztatu - odpowiednia kompletacja do konkretnego pojazdu przy zachowaniu optymalnych dla użytkownika kosztów adaptacji.

Poprawna ocena możliwości i strategii działania systemów wtryskowych benzyny oraz układów EOBD stosowanych przez różnych producentów pozwala na dobranie optymalnego dla danego pojazdu rozwiązania, zarówno pod względem oferowanych możliwości, jak i ceny. Chodzi tutaj przede wszystkim o precyzję dawkowania paliwa gazowego, za co przede wszystkim odpowiada listwa wtryskowa i sterownik elektroniczny. "Szybkie" (czytaj nowsze) systemy EOBD wykrywają najmniejsze zachwiania w składzie mieszanki, co wymaga zastosowania bardziej zaawansowanego systemu zasilania gazowego.

Równie ważny jak dobór generacji i kompletacji systemu gazowego jest również montaż systemu. Powierzajmy zatem nasz samochód firmom, które są w stanie prawidłowo dobrać odpowiedni system gazowy do naszego samochodu oraz poprawnie go zamontować i skalibrować. Wymaga to bardzo dużego doświadczenia i wiedzy, a od prawidłowego przebiegu obu tych etapów zależy późniejsze poprawne działanie instalacji. Nie oszczędzajmy również na serwisie, bo dostatecznie duże oszczędności generuje samo korzystanie z tańszego paliwa, jakim jest LPG.

Jak dobrać zbiornik?

Jednym z podstawowych elementów instalacji gazowej jest zbiornik gazu. Decydując się na montaż instalacji w swoim samochodzie, musimy więc zdecydować, jaki zbiornik na gaz chcemy ze sobą wozić. Do wyboru są zasadniczo dwa rodzaje zbiorników: w kształcie walca i w kształcie koła zapasowego, które występują w wielu typach i rozmiarach.

Przy wyborze zbiornika zawsze możemy liczyć na sugestie i pomoc profesjonalnych montażystów, ale należy pamiętać, iż to my najlepiej wiemy, w jaki sposób korzystamy z samochodu. Musimy pomyśleć, czy często korzystamy z bagażnika, czy raczej wozimy tam wyłącznie koło zapasowe, apteczkę i trójkąt ostrzegawczy. Jeśli faktyczne korzystamy z bagażnika, to w jaki sposób? Czy możemy w swoim samochodzie rozkładać oparcia tylnej kanapy, zwiększając przestrzeń ładunkową, czy też nie?

Warto poświęcić chwilę i dobrze się nad tym zastanowić, aby wybrany zbiornik spełniał nasze oczekiwania i pozwalał użytkować samochód zgodnie z naszymi potrzebami.

Zbiornik walcowy

Zbiornik w kształcie walca (cygara) montowany może być właściwie w każdym bagażniku, w każdej wersji nadwoziowej auta. Najczęściej montowany jest w poprzek auta, tuż za oparciami tylnej kanapy. Można go również umieszczać wzdłuż auta, po lewej czy po prawej stronie. To powoduje jednak nierównomierne obciążenie samochodu, co z kolei może negatywnie wpływać na właściwości jezdne pojazdu i na trwałość elementów zawieszenia. Zbiornik walcowy może być też montowany pod samochodem, o ile konstrukcja auta na to pozwala.

Zbiornik walcowy najlepiej sprawdza się w samochodach z nadwoziem typu sedan, z głębokimi bagażnikami, gdzie stosunkowo trudno można wykorzystać w pełni całą przestrzeń bagażnika.

Zbiornik toroidalny

Zbiornik toroidalny (w kształcie koła zapasowego) jest dziś najczęściej montowanym rodzajem zbiornika. Umieszczenie go we wnęce koła zapasowego nie powoduje zasadniczej zmiany funkcjonalności bagażnika. Można z powodzeniem wykorzystywać pełne właściwości przestrzeni ładunkowej samochodu, również po rozłożeniu tylnych siedzeń (jeżeli oczywiście są rozkładane).

Wiele samochodów ma koło zapasowe podwieszone pod podwoziem. Jeśli tylko są możliwości techniczne (odpowiednie odległości od elementów podwozia i zawieszenia pojazdu oraz od nawierzchni drogi), można zamontować zbiornik pod spodem samochodu. Ze względu na trudne warunki, w jakich taki zbiornik będzie eksploatowany, stosuje się specjalne osłony (najczęściej z włókna szklanego lub z tworzywa sztucznego) w celu jego zabezpieczenia.

Ze względu na swoja konstrukcję, zbiorniki toroidalne mają stosunkowo małą pojemność, co powoduje, że zasięg samochodu na gazie jest mniejszy niż na benzynie. To jednak nie jest dziś problemem, ponieważ dobrze rozwinięta sieć stacji LPG gwarantuje swobodne podróżowanie, a gdy braknie gazu, zawsze mamy do dyspozycji benzynę.

Co z kołem zapasowym?

Nie ma rozwiązań idealnych. Po zamontowaniu zbiornika w miejscu koła zapasowego musimy coś zrobić właśnie z tym kołem. Najlepszym wyjściem jest umieszczenie go w specjalnym pokrowcu i wożenie w bagażniku. Gdy potrzebujemy coś przewieźć, zawsze możemy przełożyć koło zapasowe w pokrowcu np. za siedzenie kierowcy lub w inne wolne miejsce. Dodatkowo, w pokrowcu jest odpowiednio sporo miejsca, aby schować dodatkowe przedmioty takie jak np. klucze czy rękawiczki przydatne do ewentualnej zmiany koła. Można także, zamiast wożenia koła zapasowego, kupić specjalny preparat do awaryjnej naprawy przedziurawionej opony na drodze. Niestety, takie rozwiązanie działa skutecznie jedynie, gdy uszkodzenie opony jest niewielkie. Bez względu na to, jaki zbiornik zamontujemy, zawsze musimy pamiętać, iż ładowność bagażnika zmniejsza się o ok. 50 kg.

Jak wybrać warsztat?

Klamka zapadła - podjęliśmy decyzję o zleceniu montażu instalacji gazowej w samochodzie. Doszliśmy do wniosku, że chcemy jeździć jak dotychczas, tylko taniej. By jednak szybko nie stracić satysfakcji z oszczędnej jazdy, powinniśmy powierzyć nasze auto solidnym fachowcom. Pytanie tylko: jak ich znaleźć?

Źle wykonana usługa lub produkt, który okazuje się "bublem", potrafi zepsuć radość z każdego zakupu. Wszystko jedno, czy chodzi o telewizor, meble na zamówienie czy układ zasilania samochodu LPG - jeżeli otrzymamy coś, co nie spełnia naszych oczekiwań i okazuje się niewarte pieniędzy, które nas kosztowało, zrazimy się na lata lub na całe życie. O ile jednak trudno zrazić się do oglądania telewizji czy foteli w salonie jako takich, sytuacja przedstawia się zupełnie inaczej z gazem w aucie. Raz powstałe negatywne wrażenie trudno zatrzeć, co powoduje, że nawet pomimo wyższych kosztów pozostaje się przy benzynie lub dryfuje w kierunku diesla.

Dobry warsztat - dobry montaż

Poszukując odpowiedniego wykonawcy dla adaptacji naszego samochodu, nie kierujmy się wyłącznie kryterium komfortu, czyli bliskością warsztatu względem naszego domu, ani też ceną usługi. Bliskość i taniość to z pewnością zalety, ale nie czynniki, które powinny zaważyć na ostatecznej decyzji. Kierujmy się raczej renomą zakładu i jego doświadczeniem, które sprawiają, że od lat funkcjonuje na rynku i wciąż znajduje kolejnych klientów, którzy zadowoleni opuszczają jego bramy.

Nie zapominajmy również, że dobry warsztat to także doradca, który dobierze najwłaściwszą instalację do naszego samochodu i weźmie odpowiedzialność za swój wybór. Nie zamontuje nam byle czego i nie zostawi nas na lodzie w razie problemów w przyszłości. Zadawajmy śmiało wszelkie pytania, jakie nam się nasuną i oczekujmy rzetelnych, wyczerpujących odpowiedzi. Mamy prawo wiedzieć wszystko, czego potrzebujemy, więc czemu z niego nie korzystać? W końcu to warsztat jest dla nas, a nie odwrotnie.

Polecenie - sprawdzona metoda

Choć znane porzekadło mówi, że dźwignią handlu jest reklama, równie skutecznym narzędziem dla prowadzącego przedsiębiorstwo, a przy tym znacznie bardziej przydatnym i miarodajnym dla potencjalnego klienta, jest tzw. poczta pantoflowa. Ogłoszenia w prasie, radiu, telewizji i na billboardach też świadczą o poziomie firmy, ale nie ma to jak stare, dobre polecenie ze strony kogoś, kto wcześniej skorzystał z produktu lub usługi i chwali sobie efekt. Może się jednak i tak zdarzyć, że nie mamy kogo zapytać o radę lub znamy jedynie użytkowników zrażonych do LPG przez niefachowo wykonaną adaptację. Ponieważ najcenniejsze są zawsze opinie wielu osób, a nie tylko jednej, odwołajmy się do innych źródeł.

Internet - nieograniczone możliwości

Kto powiedział, że polecać warsztat muszą tylko krewni i znajomi? Równie dobrze nadają się do tego użytkownicy, których osobiście nie znamy, a dysponujący obiektywnym spojrzeniem i odpowiednim doświadczeniem. Znajdziemy ich na forach internetowych, gdzie liczne są wątki typu "warsztaty polecane/nie polecane". Na tej podstawie łatwo, szybko i bez wychodzenia z domu zorientujemy się, dokąd najlepiej się skierować, by jazda samochodem napędzanym LPG przyniosła nie tylko upragnione oszczędności, ale także nie mniej ważny święty spokój, wynikający z bezawaryjnej eksploatacji.

Zdrowy rozsądek przede wszystkim

Jeżeli dobre wrażenie wyniesione z surfowania po witrynie zakładu utrzyma się w czasie odwiedzin, jesteśmy prawie u celu. Otoczenie, w jakim pracują mechanicy, wiele mówi o kulturze i jakości ich pracy, dlatego warto upewnić się, czy fotografie umieszczone w sieci nie były efektem działania Photoshopa lub jednorazowego sprzątania i czy przedstawiony na nich obraz przystaje do rzeczywistości.

Jeżeli jeździmy jakimś "rodzynkiem" o nietypowej konstrukcji, powinniśmy liczyć się z odmową wykonania montażu. Wbrew pozorom, świadczy to dobrze o warsztacie, który chce oszczędzić nam kłopotów w przyszłości, związanych z poprawnym działaniem instalacji. Zapewnienia o bezproblemowym montażu w czymkolwiek, bez spoglądania nawet na samochód, powinny wywołać zapalenie się w naszej głowie czerwonej lampki. Są auta, które z LPG nie współpracują w dłuższej perspektywie - dobry warsztat o tym wie i jeżeli zależy mu nie tylko na jednorazowym "złowieniu" klienta, ale i utrzymaniu go (zadowolonego!) przy sobie jak najdłużej, uprzedzi nas o tym.

Innym powodem do niepokoju może być podejrzanie okazyjna cena. Dobra praca i jakość muszą kosztować, podobnie jak wysokiej próby komponenty i materiały. Oczywiście, można założyć instalację tańszą, jeżeli do danego samochodu nie potrzeba droższej (przepłacania też absolutnie nie propagujemy), ale mamy tu na myśli np. system polski zamiast włoskiego lub holenderskiego (o ile nie jest konieczny), a nie cenę o połowę niższą niż u konkurencji. Swego czasu, gdy warsztat był w każdym garażu, a montażem parali się cukiernicy i murarze, rywalizacja opierała się na coraz niższych cenach, ale za tym stała często spadająca jakość. W końcu nie można w nieskończoność obniżać ceny bez rezygnowania z dobrych, bardziej kosztownych części i jakości montażu. Pamiętaj: oszczędzić zawsze zdążysz, bo temu służy instalacja LPG, a nerwów straconych na poprawianie czyjejś "fuszerki" nikt ci nie zwróci.

Podsumowanie

Ponieważ zależy nam na jeździe spokojnej, bezproblemowej i przede wszystkim taniej, zachowujmy zimną krew i nie róbmy niczego pochopnie. Uzbrójmy się również w odrobinę cierpliwości - wiosną zdarza się czekać w kolejce na założenie instalacji, ponieważ wtedy montaże są najpopularniejsze, natomiast w zimie prawdopodobnie warsztat wyznaczy nam krótszy termin oczekiwania. Oszczędności nie zając i tydzień czy dwa niczego nie zmienią, więc kiedy już wybierzemy solidny zakład, trzymajmy się go. Słowem - zróbmy wszystko, co ze swojej strony możemy, by mieć pewność dokonania słusznego wyboru. Zdrowy rozsądek i spokój uratuje nas od rwania włosów z głowy i złorzeczenia na LPG, które w tym wszystkim jest najmniej winne.

Właściwy dobór - podstawą sukcesu

- jeśli dopiero kupujesz samochód i chcesz go "zagazować", dowiedz się w jakie auta najlepiej najlepiej spisują się z LPG

- unikaj warsztatu w którym usłyszysz, ze wszystko można zagazować i wszystko się doskonale sprawdza. Tak nie jest. Są samochody, których konwersja nie należy do łatwych ani udanych

- szukaj warsztatu w którym usłyszysz rzetelne, wyważone argumenty, poparte wiedzą i doświadczeniem, a nie odpowiedzi w stylu: tak ma być

- wybierz zakład o dobrej renomie, popytaj znajomych, poszperaj w internecie

- zastanów się nad wyborem silnika. Koszt montażu instalacji do silników 6 czy 8 cylindrowych jest znacznie wyższy od konwersji silników 4 cyl.

- w miarę możliwości wybieraj popularne systemy LPG, dzięki temu będziesz mógł serwisować auto z instalacją w całej Polsce

- jak będziesz zastanawiał się nad konkretnym rozwiązaniem, poszukaj informacji w internecie, na godnych zaufania stronach i forach (np. Gazeo.pl)

- unikaj "okazji" - tak jak przy zakupie auta, Dobra instalacja musi kosztować, dobry montaż - także, dzięki temu unikniesz problemów podczas eksploatacji

- oszczędność 200 - 400zł potrafi się zemścić w najmniej oczekiwanym momencie. Nieco większa kwota za dobry system i dobry montaż bardzo szybko nam się zwróci już przy pierwszych kilku tankowaniach

- tak jak w przypadku części samochodowych, dobre i trwałe elementy instalacji LPG nie są najtańsze

- nie bój się pytać montażysty o to co Cię interesuje. Dobry warsztat odpowie na Twoje pytania i rozwieje wątpliwości. Większość klientów nie zadaje pytań

- zwróć baczną uwagę na warunki gwarancji - dobra gwarancja musi kosztować (np. użyte, dobre podzespoły są droższe, ale dzięki temu klient nie ma problemów z autem, a montażysta nie musi nieustannie naprawiać auta w ramach gwarancji - co jest dla niego kłopotem i kosztem - nie ma nic za darmo - jakość musi kosztować)

- zwracaj uwagę na obsługę pogwarancyjną

- zwracaj uwagę na niezbędne dokumenty, bez których nie zarejestrujesz instalacji LPG lub nie dokonasz przeglądu technicznego (faktura, karta gwarancyjna, warunki homologacji, paszport zbiornika

Artykuł powstał przy współpracy z gazeo.pl