Auto Świat Wiadomości Aktualności Na naszych drogach wciąż ginie zbyt wiele osób – Polska w ogonie Europy

Na naszych drogach wciąż ginie zbyt wiele osób – Polska w ogonie Europy

Unia Europejska ma najbezpieczniejsze drogi na świecie. Mimo to wciąż ginie na nich zbyt wiele osób - w 2018 roku życie straciło ponad 25 tys. ludzi. W statystykach bardzo źle wypada Polska, która pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego zajmuje dopiero piąte miejsce od końca...

Słabe opony? To grozi wypadkiem!
Auto Świat
Słabe opony? To grozi wypadkiem!

Polska poczyniła znaczne postępy na przestrzeni ostatnich lat – od 2010 do 2018 roku odnotowano 26-procentowy spadek ofiar śmiertelnych na drogach – ale w skali roku i przeliczeniu na milion mieszkańców nadal ginie u nas zdecydowanie więcej ludzi niż średnio w całej Unii Europejskiej (76 do 49 zabitych na milion mieszkańców). Z danych opublikowanych przez Komisję Europejską wynika, że niebezpieczniej na drogach jest tylko w Chorwacji (77 ofiar rocznie na milion mieszkańców), na Łotwie (78), w Bułgarii (88) i Rumunii (96).

Na przeciwnym biegunie znajdują się: Wielka Brytania, Dania, Irlandia, Szwecja i Malta, w których odsetek ofiar w wypadkach drogowych wynosi od 28 do 32 osób na milion mieszkańców.

Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców według kraju w 2018 r.
Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców według kraju w 2018 r.Komisja Europejska

Z kolei statystyki za 2017 rok pokazują, że najwięcej osób ginie w samochodach osobowych – aż 46 procent. Piesi stanowią 21 proc. wszystkich ofiar, motocykliści – 15 proc., a rowerzyści – 8 procent. Najwięcej wypadków śmiertelnych ma miejsce na drogach wiejskich (54 procent). Na obszarach miejskich odsetek ofiar śmiertelnych wynosi 34 procent. Najbezpieczniej jest na autostradach – 8 procent. Najczęściej życie na drogach UE tracą osoby w wieku 25-49 lat (34 procent). Tylko 13 proc. zabitych było w wieku od 18 do 24 lat, ale do tej kategorii wiekowej należy jedynie 8 proc. populacji, co oznacza, że młodzi ludzie są bardziej narażeni niż reszta użytkowników dróg.

Według szacunków, w przypadku każdej śmierci na drogach pięć kolejnych osób zostało poważnie rannych - w poprzednim roku ok. 135 tys. Celem Unii Europejskiej, m.in. poprzez instalowanie w nowych samochodach następnych obowiązkowych systemów bezpieczeństwa, jest osiągnięcie „Wizji Zero”, czyli ograniczenia niemal do zera liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych do 2050 roku. Do tego jednak daleka droga.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków