- Z trasy z Bydgoszczy do Koszalina zniknie "ząbek" wydłużający czas przejazdu
- Obwodnica Bobolic będzie miała tylko 1,1 km długości, ale znacząco usprawni ruch
- Drogowcy zadbali o pieszych i rowerzystów, którzy będą mieli do dyspozycji własną drogę
Jeszcze do niedawna Bobolice były znane z zatorów tworzących się tam przez dwie zbiegające się drogi krajowe (DK 11 i DK 25). Od roku przez miasto nie przebiega już "jedenastka", ale ruch nadal wtłacza do niego trasa biegnąca z Bydgoszczy do Koszalina. Już niedługo – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na obwodnicę Bobolic w ciągu DK 25.
Wjazd z DK 25 na S11 bez wjazdu do Bobolic. Koniec korków
Nowa droga klasy GP (droga główna o ruchu przyśpieszonym) ma za zadanie usprawnić ruch tranzytowy i połączyć miasto z kluczowym węzłem drogowym na S11. Przetarg dotyczy wybudowania obwodnicy o długości 1,1 km. Dzięki nowemu odcinkowi S11 Koszalin – Bobolice część kierowców już omija centrum.
Obwodnica w ciągu DK 25 usunie z trasy "ząbek", który zmuszał niektóre osoby do przejazdu przez miasto. Projekt zakłada, że trasa rozpocznie się od nowego ronda przy skrzyżowaniu DK 25 z ul. Polną (wjazd od strony Białego Boru) i poprowadzi przez dolinę rzeki Chociel, dlatego konieczna będzie budowa mostu i przepustu na rowie melioracyjnym. Przejazd zakończy się na istniejącym już rondzie łączącym węzeł Bobolice z obecną DK 11.
Co ciekawe, nowa trasa będzie przebiegać śladem rozebranej w 1945 r. linii kolejowej. Drogowcy zadbali też o pieszych i rowerzystów – ci uczestnicy ruchu będą mieli do dyspozycji osobny, szeroki na 3 m pas nawierzchni bitumicznej poprowadzony obok obwodnicy.
Obwodnica Bobolic na DK 25. Kiedy będzie gotowa?
Wybrany w postępowaniu przetargowym wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za przygotowanie dokumentacji, jak i wykonanie drogi. Na etap projektowy i uzyskanie ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) przewidziano 13 miesięcy. Późniejsze prace budowalne mają trwać 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych.
GDDKiA zapewnia, że przy ocenie ofert przetargowych pod uwagę będzie brana nie tylko cena (60 proc.), ale też długość okresu gwarancji na obiekty mostowe (30 proc.) i konstrukcje wsporcze oraz instalacje zasilające (10 proc.). Cała inwestycja ma zostać zrealizowana do czwartego kwartału 2027 r., więc kierowcy i mieszkańcy Bobolic muszą uzbroić się w cierpliwość.