1), na końcu E-18a (rys. 2). Jeżeli w miejscowości występuje obszar zabudowany, jego początek oznacza znak D-42 (rys. 3), przy czym w razie występowania zabudowy, począwszy od granicy administracyjnej, znak D-42 znajduje się pod tablicą zieloną.W dużych aglomeracjach, w których dzielnice są oddzielone od siebie rozległymi terenami o niewielkim zaludnieniu, niekiedy występują dwa obszary zabudowane, a nawet więcej. Wówczas każdy z nich jest oznakowany przy wjeździe znakiem D-42, a przy wyjeździe D-43 "koniec obszaru zabudowanego" (rys. 4). Oznacza to, że w granicach miasta na określonych odcinkach dróg (od znaku D-43 do znaku D-42) można jeździć jak na szosie.W dawnym systemie (od którego się obecnie odchodzi) biała tablica miejscowości oznacza jednocześnie wjazd na obszar zabudowany (rys. 5), co jest równoznaczne z obowiązkiem przestrzegania przepisów na nim obowiązujących. W tym przypadku nie można w jednym mieście ustalić kilku obszarów zabudowanych, gdyż tablica oznaczająca koniec takiego obszaru (rys. 6) wskazuje jednocześnie wyjazd z miejscowości.Podstawową regulacją obowiązującą na wymienionych obszarach jest ograniczenie prędkości do 50 km/hw dzień i 60 km/h w nocy oraz ułatwianie włączania się do ruchu autobusom oraz trolejbusom ruszającym przystanków.Ponadto znaki D-42 i D-43 uchylają ograniczenie prędkości wskazane uprzednio znakiem B-33, a zatem jeżeli na obszarze zabudowanym ograniczenie to wynosiło np. 70 km/h (przypadek zwiększenia dopuszczalnej prędkości), to po minięciu znaku D-43 można jechać zgodnie z ustaleniami ustawy, a więc autem osobowym lub motocyklem na drodze jednojezdniowej do 90 km/h. Zasadę tę stosuje się też do tablic pokazanych na rys. 5 i 6.