Jak poinformowała Beata Karpińska z biura prasowego płockiego koncernu, obecnie brak jest jednoznacznej interpretacji, do jakiej grupy podatkowej należy zakwalifikować E85 i jakie stawki akcyzy i zwolnień można stosować dla tego paliwa.

"Wprowadzenie uregulowań jakościowych dla E85 nie indukuje bezpośrednio zaistnienia nowego produktu na rynku. W celu zapewnienia opłacalności wprowadzenia tego produktu na rynek, a tym samym zainteresowania klientów, konieczne jest jednoznaczne określenia uwarunkowań fiskalnych dla tego paliwa" - wyjaśniła Karpińska.

Dodała, iż PKN Orlen, który należy do podmiotów innowacyjnych, "zasadniczo skłania się ku rozszerzaniu oferty o paliwa alternatywne".

"W zakresie E85 uważamy, że biorąc pod uwagę jeszcze niskie zainteresowanie klientów samochodami Flexi Fuel (specjalna modyfikacja gniazd zaworów i bloku silnika) trudno jest w tej chwili składać jakiekolwiek deklaracje, zarówno co do wprowadzenia do oferty produktu, jak i jego ceny detalicznej" - podkreśliła Karpińska.

W marcu 2008 r. Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt rozporządzenia określający wymagania jakościowe dla biopaliwa E85, co umożliwia jego sprzedaż klientom indywidualnym. Zgodnie z rozporządzeniem, E85 ma zawierać 70-85% bioetanolu i 15-30% benzyny. Taki skład paliwa powoduje mniejsze niż w przypadku paliw konwencjonalnych zanieczyszczenie powietrza.

Jak poinformowała w poniedziałek "Gazeta Prawna", biopaliwo E85, które ma być tańsze o 1 zł na litrze od konwencjonalnej benzyny, kierowcy będą mogli tankować już w tym roku, a resort gospodarki zamierza zwolnić pojazdy z systemem Flexifuel z opłat parkingowych.

Według PKN Orlen, dla promocji E85 niezbędna jest "współpraca partnerska" producentów samochodów, podmiotów paliwowych oraz administracji samorządowej i państwowej, która powinna stworzyć odpowiednie zachęty dla użytkowników ekologicznych środków transportu, jak np. właśnie zwolnienie z opłat parkingowych

"Takie uwarunkowania reguluje Rządowy Program Promocji Biopaliw, który niestety nie został jeszcze wprowadzony w życie, choć uchwalono go w 2007 r." - zaznaczyła Karpińska.

Z początkiem 2008 r. PKN Orlen wprowadził do sprzedaży hurtowej oraz detalicznej na stacjach swej sieci "Bliska" Bioester, samoistne paliwo odnawialne 100% biodiesel. Paliwo to przed wprowadzeniem na rynek zostało sprawdzone podczas prowadzonych prac badawczych oraz pilotażowej sprzedaży pod nadzorem akredytowanych laboratoriów.

Bioester to paliwo odnawialne, produkowane z olejów roślinnych (głównie z oleju rzepakowego), przeznaczone dla pojazdów z silnikiem diesla, spełniające wymagania obowiązujące w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej. Bioester można stosować jako samoistne paliwo lub w połączeniu z konwencjonalnym olejem napędowym.

Jeszcze w 2007 r. PKN Orlen informował, że analizuje także wprowadzenie na rynek innych rodzajów biopaliwa, w tym: właśnie paliwa E85 oraz składającego się w 95% z bioetanolu paliwa E95 do silników diesla.