Chociaż oba modele są ze sobą spokrewnione technicznie, to jednak nie trudno dostrzec różnice.
Co prawda producent, nie podał jeszcze żadnych konkretnych informacji, ale można oczekiwać, że Kia Stonic będzie miała zbliżone wymiary do Hyundaia Kona. To oznacza długość 4165 mm, szerokość 1800 mm i wysokość 1550 mm, przy rozstawie osi 2600 mm.
Nowy crossover segmentu B jest samochodem o największej możliwości personalizacji wyglądu – zarówno z zewnątrz, jak i w kabinie – w historii marki Kia i został zaprojektowany z myślą o gustach europejskich odbiorców. Pod względem designu Stonic jest, jak dotychczas, jednym z najodważniejszych aut Kia, które dzięki typowym elementom jest natychmiast rozpoznawalne jako samochód tej marki. Stylistyka Kia Stonic – zaprojektowana w Europie, we współpracy z koreańskim studiem designu Kia – charakteryzuje się podłużnymi liniami i delikatnie rzeźbionymi powierzchniami blachy.
Ponieważ możliwość personalizacji wyglądu jest bardzo ważna dla klientów, którzy decydują się na zakup małego crossovera, Stonic może mieć nadwozie malowane w dwóch kolorach i inspirowane wyglądem Kia Provo – modelu studyjnego zaprezentowanego w 2013 roku. Stonic będzie dostępny w aż 20 dwukolorowych tonacjach barwy nadwozia, z możliwością wyboru jednego z pięciu kolorów dachu.
Kia Stonic będzie napędzana jednym z nowoczesnych, turbodoładowanych silników o małej pojemności. W ofercie znajdą się zarówno benzynowe jednostki napędowe, jak i turbodiesle. Wszystkie silniki będą seryjnie współpracować z mechaniczną skrzynią biegów. Klienci będą mieli do wyboru jednolitrową jednostkę napędową T-GDI o mocy 120 KM (turbodoładowaną i z bezpośrednim wtryskiem paliwa) oraz wolnossące silniki benzynowe MPI o pojemności 1,25 l i 1,4 l (z wtryskiem wielopunktowym). W gamie silników znajdzie się również 1,6-litrowy turbodiesel, odznaczający się najniższą emisją ze wszystkich silników dostępnych do Kia Stonic.
Zawieszenie i układ kierowniczy, zestrojone z myślą o wymaganiach europejskich nabywców, zapewniają Kia Stonic bardzo dobre właściwości jezdne, precyzyjne prowadzenie i stabilne zachowanie podczas jazdy. Samochód seryjnie jest wyposażany w elektroniczną kontrolę stabilności (ESC) i w system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM). Dzięki temu napędzana na przednie koła Kia Stonic gwarantuje dużą dawkę przyjemności z jazdy i zapewnia dobrą trakcję we wszystkich warunkach. W skład VSM wchodzi system Torque Vectoring, który poprzez przyhamowywanie odpowiednich kół stabilizuje pojazd nie tylko w czasie hamowania w zakręcie, ale również w czasie jazdy na wprost, gdy koła mają różną przyczepność do podłoża.
Projektując wnętrze nowego crossovera projektanci Kia szczególny nacisk położyli na ergonomię. Zależało im również, aby już od pierwszego spojrzenia na deskę rozdzielczą Stonic prezentował się jako samochód zaawansowany technologiczne. Ponadto, nabywcy będą mogli skorzystać z ogromnej możliwości personalizacji wyglądu wnętrza. Jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie aut w swojej klasie będzie oferowało dostęp do wielu systemów poprawiających bezpieczeństwo, komfort i wygodę. Kia Stonic seryjnie będzie wyposażona w systemy multimedialne współpracujące z Apple CarPlay™ i Android Auto™, które zapewniają bezproblemowe połączenie smartfona z systemem multimedialnym samochodu i możliwość korzystania ze wszystkich zainstalowanych na nim aplikacji za pośrednictwem ekranu dotykowego w aucie. Podobnie jak inne modele marki Kia, Stonic będzie dostępna z wieloma elementami wyposażenia, które zwiększają komfort podróżowania i wygodę użytkowania, w tym podgrzewane przednie siedzenia, tempomat i bezkluczykowy dostęp do auta.
Nowy model skonstruowany został na płycie podłogowej, która jest jednocześnie lekka i mocna. W konstrukcji płyty podłogowej udział zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości wynosi aż 51%. Platforma, na której skonstruowano kompaktowego crossovera zapewnia precyzyjne właściwości jezdne i komfort podróżowania na drogach o różnej jakości nawierzchni. Jako wyposażenie dodatkowe klienci będą mieli do wyboru szeroki wachlarz systemów asystujących kierowcy, znanych jako Kia DRiVE WISE Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), które jeszcze bardziej zwiększają bezpieczeństwo jazdy. Zaliczają się do nich: układ autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB) z funkcją rozpoznawania pieszych i z alarmem przed ewentualną kolizją (FCA); system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (BSD) z układem powiadamiania o ewentualnej kolizji podczas cofania (RCTA), system ostrzegania o przekroczeniu pasa ruchu (LDWS). Stonic, dzięki zastosowaniu nowej kamery, oferuje również system automatycznego przełączania między światłami mijania i drogowymi oraz odwrotnie (HBA), a także system powiadamiania o zmęczeniu kierowcy (DAW).
Nowa Kia Stonic w europejskiej ofercie pojawi się w drugiej połowie 2017 roku.