Najbardziej popularnymi markami wśród przedsiębiorców są Ford, Volkswagen i Renault. Liczba pierwszych 10 rejestrowanych przez przedsiębiorców marek stanowi niemal połowę wszystkich zarejestrowanych pojazdów w Polsce.

Wyrównana walka o prymat

Na koniec 2011 r. najpopularniejszą marką wśród polskich przedsiębiorców był Ford. Polscy przedsiębiorcy zarejestrowali do chwili obecnej ponad 116 tys. samochodów tego modelu. Miejsce drugie z ponad 103 tys. aut,zajmuje Volkswagen, któremu do lidera brakuje nieco mniej niż 13 tys. Kolejne miejsca zajmują odpowiednio Renault, Mercedes-Benz oraz Skoda. Tutaj o kolejności miejsc decydowały naprawdę niewielkie różnice. Pomiędzy trzecim Renault, a czwartym Mercedes-Benz o pozycji zdecydowała zaledwie różnica 1,7 tys. zarejestrowanych pojazdów. Miejsca od piątego do siódmego zajmują odpowiednio Skoda, Fiat i Opel. Listę 10 najbardziej popularnych marek wśród polskich przedsiębiorców zamykają Toyota, Peugeot i Citroen.

Octavia samochodem polskich biznesmenów

Najpopularniejszym modelem samochodu osobowego wśród polskich przedsiębiorców jest Skoda Octavia. Na koniec roku 2011 w polskich firmach zarejestrowanych było blisko 43 tys. takich pojazdów. Miejsca od 2 do 4 zajmują auta szczególnie preferowane wśród przedstawicieli handlowych: Ford Focus, Skoda Fabia i Opel Astra. Tutaj o kolejności decydowały naprawdę niewielkie różnice. Pomiędzy drugim a czwartym miejscem różnica wynosi zaledwie 4,4 tys. Miejsca 5 i 6 zajmują kolejno Volkswagen Passat i Ford Mondeo, z liczbą zarejestrowanych pojazdów na poziomie od 22-21 tys. Miejsce 7 - Fiat Panda z 18,6 tys. zarejestrowanych pojazdów. Pozycje 8 i 9 dwie Toyoty: Yaris i Avensis. Choć różnica pomiędzy tymi modelami jest znacząca - 3,6 tys. na korzyść Toyoty Yaris. Zestawienie najpopularniejszych modeli samochodów osobowych domyka Opel Corsa.

Parys konkurs Foto: Onet
Parys konkurs

Polski rodzynek w czołówce

Wśród modeli samochodów dostawczych bezapelacyjnie pierwsze miejsce należy do Ford Transit, Fakt ten nie powinien dziwić, bowiem na koniec 2011 r. polscy przedsiębiorcy zarejestrowali ich ponad 30 tys. Widoczna jest dość duża rozpiętość pomiędzy pierwszym miejscem, a kolejnymi. Choć w tym segmencie stawka jest bardzo wyrównana. Pomiędzy drugą a dziesiątą pozycją jest różnica zaledwie 6,5 tys. zarejestrowanych pojazdów. Drugim najbardziej popularnym modelem w sektorze aut dostawczych jest z Citroen Berlingo. Pierwszą trójkę zamyka Sprinter od Mercedez-Benz. Na uwagę zasługuje auto polskiej produkcji FS Lublin, które ostatecznie uplasowało się na wysokiej szóstej pozycji, pozostawiając w tyle tak prestiżowe modele, jak Renault Kanagoo czy Fiat Ducato. Stawkę zamyka z liczbą 14,3 tys. zarejestrowanych pojazdów Volkswagen Caddy.

Waga superciężka

Najbardziej popularną marką w sektorze samochodów ciężarowych jest MAN. W polskich firmach zarejestrowanych jest ich 38,5 tys. Miejsce drugie z wynikiem 29,5 tys. zajmuje Iveco. Pierwszą trójkę zamyka polski producent autobusów Autosan. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują Scania, Daf oraz Star. Siódmą pozycję ma znany na świecie producent naczep Schmitz. Zestawienie zamykają: Jelcz, jako trzeci przedstawiciel polskich producentów samochodów ciężarowych, Volvo i Mercedes-Benz. Na wysoką lokatę dwóch ostatnich marek bez wątpienia wpłynęła dość znaczna liczba zarejestrowanych modeli, w przypadku Volvo modelu FH, a w przypadku Mercedesa-Benz model Actros.

Największą liczbę samochodów zarejestrowali przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego. W tym rejonie Polski, w blisko 27 tys. firmach, zarejestrowanych jest 628 tys. pojazdów, co daje nam średnią 23 aut na jeden podmiot gospodarczy. Taka sama liczba samochodów przypada także w województwie dolnośląskim. Tam w blisko 9,3 tys. firm zarejestrowanych jest 213 tys. aut. Kolejne pozycje w ścisłym top zajmują województwa wielkopolskie z liczbą 140 tys. zarejestrowanych pojazdów i śląskie - 104 tys. Miejsca od 5 do 8 zajmują kolejno województwa: pomorskie, małopolskie, łódzkie oraz kujawsko-pomorskie. Na Pomorzu w firmach zarejestrowanych jest nieco ponad 91 tys. pojazdów, w Małopolsce - 80 tys., w województwie łódzkim - 76 tys., a w kujawsko-pomorskim - 47 tys. Drugą część tabeli stanowią regiony, w których notuje się relatywnie niewielką liczbę aktywnie działających firm. To znalazło swoje odzwierciedlenie w liczbie zarejestrowanych pojazdów w przedsiębiorstwach. Choć biorąc pod uwagę średnią przypadającą na jedną firmę, województwa zestawione w dolnej części tabeli w niczym nie ustępują tym mocno rozwiniętym gospodarczo. W województwie lubelskim, w 5,2 tys. firm zarejestrowanych jest ponad 41,5 tys. aut, co daje 8 samochodów przypadających na jedno przedsiębiorstwo. Na Podkarpaciu jest bardzo podobnie. Najmniej zarejestrowanych pojazdów notuje się w województwie świętokrzyskim. Tam w blisko 3 tys. firm zarejestrowanych jest blisko 22 tys. pojazdów.

Samochody specjalne

Spośród wszystkich zarejestrowanych w polskich firmach pojazdów najliczniejszą grupę stanowią samochody osobowe. Jest ich zarejestrowanych blisko 620 tys., co stanowi 40 proc. ogółu. Pod tym względem drugą grupę stanowią samochody ciężarowe, których zarejestrowanych jest 548 tys. Pierwszą trójkę zamyka ciągnik samochodowy. Na uwagę zasługuje znaczna liczba zarejestrowanych samochodów specjalnych, których notuje się ponad 53 tys.

Biznes.pl Foto: Onet
Biznes.pl

Tomasz Starzyk

Autor jest ekonomistą, ekspertem w dziedzinie analizy danych ekonomicznych i specjalistą wywiadowni gospodarczej Soliditet Polska, z Grupy Bisnode.