- Wśród 25 najbardziej zakorkowanych miast świata są dwie polskie aglomeracje – Poznań i Wrocław. Obie mieszczą się także w TOP 25 zatłoczonych miast Europy
- W większości miast ruch wciąż jeszcze nie wrócił do stanu sprzed pandemii. Są jednak wyjątki. Jednym z rekordzistów jest turecka Bursa, gdzie ruch wzrósł aż o 75 proc.
- W trzech miastach w Polsce ruch znacząco wzrósł i przekroczył poziom sprzed pandemii. Większe korki odnotowano w Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach
Jest wielu specjalistów od nawigacji i monitorowania ruchu drogowego na świecie, ale tylko dwóch cieszy się tak wysoką renomą. I tylko dwóch słynie z bardzo szczegółowych raportów o najbardziej zatłoczonych miastach świata. To amerykański Inrix oraz niderlandzki TomTom. Pierwszy z wymienionych opublikował właśnie kolejny coroczny raport o tym, jak jeździ się po miastach na całym świecie.
Jaka firma, taka metodologia. Inrix uwzględnia nie tylko podróże w obrębie centrum, ale także wszystkie drogi dojazdowe z okolicznych miejscowości w ramach typowych podróży do oraz z pracy. Czas stracony w korku liczy się dla godzin szczytu oraz porównuje z okresem tzw. swobodnego ruchu. Naturalnie godziny szczytu mogą się różnić zależnie od aglomeracji, stąd uwzględniono lokalną specyfikę.
Nawet 148 godz. w korkach w ciągu roku. W jednym mieście
Jak wyglądają drogowe korki w czasach pandemii? Bez wątpienia trudno ich uniknąć. Ruch jednak wciąż nie wrócił do takiego poziomu jak w czasach przed pandemią. Innymi słowy, kierowcy zmagają się z mniejszymi zatorami niż jeszcze w 2019 r. Oczywiście marne to pocieszenie, gdy okazuje się, że przy obecnym zatłoczeniu tracimy dziesiątki godzin. A ile dokładnie? Najdłużej postoją kierowcy w Londynie (148 godz. w ciągu roku), Paryżu (134 godz.) czy Brukseli (134 godz.).
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Oczywiście są także wyjątki. Wśród miast, w których korki stały się jeszcze większe niż przed pandemią nie zabrakło polskich aglomeracji. Z raportu Inrix wynika, że ruch w Poznaniu wzrósł aż o 45 proc. Jeszcze gorzej mają kierowcy w tureckiej Bursie. Zatłoczenie wzrosło tam aż o 75 proc. w porównaniu z danymi sprzed pandemii koronawirusa.
Najbardziej zakorkowane miasta świata w 2021 r.
Miejsce | Miasto | Czas spędzony w korkach (godz.) | Porównanie do czasów sprzed pandemii (proc.) |
1 | Londyn | 148 | -1 |
2 | Paryż | 140 | -15 |
3 | Bruksela | 134 | -4 |
4 | Moskwa | 108 | -15 |
5 | Nowy Jork | 102 | -27 |
6 | Chicago | 104 | -28 |
7 | Rzym | 107 | -35 |
8 | Bogota | 94 | -51 |
9 | Palermo | 109 | -20 |
10 | Stambuł | 88 | -42 |
11 | Bukareszt | 98 | Bd. |
12 | Lyon | 102 | -2 |
13 | Filadelfia | 90 | -37 |
14 | Rostów nad Donem | 97 | +16 |
15 | Budapeszt | 92 | 0 |
16 | Dublin | 89 | -42 |
17 | Turyn | 93 | -24 |
18 | Boston | 78 | -47 |
19 | Bursa | 82 | +75 |
20 | Sankt Petersburg | 75 | -50 |
21 | Poznań | 87 | +45 |
22 | Toronto | 74 | -45 |
23 | Meksyk | 67 | -58 |
24 | Monachium | 79 | -9 |
25 | Wrocław | 84 | +9 |
Okazuje się, że jest więcej miast w naszym kraju, gdzie pojawiło się na drogach więcej aut niż przed nastaniem ery koronawirusa. Wzrosty odnotowano we Wrocławiu (9 proc.) oraz w Katowicach (22 proc.). Wpływ zdalnej pracy i zamknięcia części biur znacząco wpłynęły na wyniki Warszawy (korki mniejsze o 12 proc.), Krakowa (-18 proc.), Łodzi (-31 proc.) czy Gdańska (-41 proc.). Na tym nie koniec.
Najbardziej zakorkowane miasta Polski w 2021 r.
Miejsce | Miasto | Czas spędzony w korkach (godz.) | Porównanie do czasów sprzed pandemii (proc.) |
1 | Poznań | 87 | +45 |
2 | Wrocław | 84 | +9 |
3 | Warszawa | 62 | -12 |
4 | Kraków | 61 | -18 |
5 | Łódź | 48 | -31 |
6 | Katowice | 35 | +22 |
7 | Gdańsk | 31 | -41 |
Równie istotne jest porównanie do wcześniejszych rankingów. Okazuje się, że w stosunku do ubiegłorocznego raportu kilka polskich miast znacząco awansowało w rankingu korków. Wrocław przesunął się z 42. pozycji na 25. Jeszcze większy awans odnotował Poznań (ze 123. miejsca na 21.). Awans nie ominął też Katowic, które przesunęły się z 365. miejsca w 2020 r. na 261. w 2021 r.
Szczegółowe informacje z mapami poglądowymi oraz średnimi prędkościami jazdy w centrum oraz w godzinach szczytu i poza nimi znajdują się na stronie firmy Inrix.