• Wśród 25 najbardziej zakorkowanych miast świata są dwie polskie aglomeracje – Poznań i Wrocław. Obie mieszczą się także w TOP 25 zatłoczonych miast Europy
  • W większości miast ruch wciąż jeszcze nie wrócił do stanu sprzed pandemii. Są jednak wyjątki. Jednym z rekordzistów jest turecka Bursa, gdzie ruch wzrósł aż o 75 proc.
  •  W trzech miastach w Polsce ruch znacząco wzrósł i przekroczył poziom sprzed pandemii. Większe korki odnotowano w Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach

Jest wielu specjalistów od nawigacji i monitorowania ruchu drogowego na świecie, ale tylko dwóch cieszy się tak wysoką renomą. I tylko dwóch słynie z bardzo szczegółowych raportów o najbardziej zatłoczonych miastach świata. To amerykański Inrix oraz niderlandzki TomTom. Pierwszy z wymienionych opublikował właśnie kolejny coroczny raport o tym, jak jeździ się po miastach na całym świecie.

Jaka firma, taka metodologia. Inrix uwzględnia nie tylko podróże w obrębie centrum, ale także wszystkie drogi dojazdowe z okolicznych miejscowości w ramach typowych podróży do oraz z pracy. Czas stracony w korku liczy się dla godzin szczytu oraz porównuje z okresem tzw. swobodnego ruchu. Naturalnie godziny szczytu mogą się różnić zależnie od aglomeracji, stąd uwzględniono lokalną specyfikę.

Nawet 148 godz. w korkach w ciągu roku. W jednym mieście

Jak wyglądają drogowe korki w czasach pandemii? Bez wątpienia trudno ich uniknąć. Ruch jednak wciąż nie wrócił do takiego poziomu jak w czasach przed pandemią. Innymi słowy, kierowcy zmagają się z mniejszymi zatorami niż jeszcze w 2019 r. Oczywiście marne to pocieszenie, gdy okazuje się, że przy obecnym zatłoczeniu tracimy dziesiątki godzin. A ile dokładnie? Najdłużej postoją kierowcy w Londynie (148 godz. w ciągu roku), Paryżu (134 godz.) czy Brukseli (134 godz.).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Oczywiście są także wyjątki. Wśród miast, w których korki stały się jeszcze większe niż przed pandemią nie zabrakło polskich aglomeracji. Z raportu Inrix wynika, że ruch w Poznaniu wzrósł aż o 45 proc. Jeszcze gorzej mają kierowcy w tureckiej Bursie. Zatłoczenie wzrosło tam aż o 75 proc. w porównaniu z danymi sprzed pandemii koronawirusa.

Najbardziej zakorkowane miasta świata w 2021 r.

Miejsce Miasto Czas spędzony w korkach (godz.) Porównanie do czasów sprzed pandemii (proc.)
1 Londyn 148 -1
2 Paryż 140 -15
3 Bruksela 134 -4
4 Moskwa 108 -15
5 Nowy Jork 102 -27
6 Chicago 104 -28
7 Rzym 107 -35
8 Bogota 94 -51
9 Palermo 109 -20
10 Stambuł 88 -42
11 Bukareszt 98 Bd.
12 Lyon 102 -2
13 Filadelfia 90 -37
14 Rostów nad Donem 97 +16
15 Budapeszt 92 0
16 Dublin 89 -42
17 Turyn 93 -24
18 Boston 78 -47
19 Bursa 82 +75
20 Sankt Petersburg 75 -50
21 Poznań 87 +45
22 Toronto 74 -45
23 Meksyk 67 -58
24 Monachium 79 -9
25 Wrocław 84 +9

Okazuje się, że jest więcej miast w naszym kraju, gdzie pojawiło się na drogach więcej aut niż przed nastaniem ery koronawirusa. Wzrosty odnotowano we Wrocławiu (9 proc.) oraz w Katowicach (22 proc.). Wpływ zdalnej pracy i zamknięcia części biur znacząco wpłynęły na wyniki Warszawy (korki mniejsze o 12 proc.), Krakowa (-18 proc.), Łodzi (-31 proc.) czy Gdańska (-41 proc.). Na tym nie koniec.

Najbardziej zakorkowane miasta Polski w 2021 r.

Miejsce Miasto Czas spędzony w korkach (godz.) Porównanie do czasów sprzed pandemii (proc.)
1 Poznań 87 +45
2 Wrocław 84 +9
3 Warszawa 62 -12
4 Kraków 61 -18
5 Łódź 48 -31
6 Katowice 35 +22
7 Gdańsk 31 -41

Równie istotne jest porównanie do wcześniejszych rankingów. Okazuje się, że w stosunku do ubiegłorocznego raportu kilka polskich miast znacząco awansowało w rankingu korków. Wrocław przesunął się z 42. pozycji na 25. Jeszcze większy awans odnotował Poznań (ze 123. miejsca na 21.). Awans nie ominął też Katowic, które przesunęły się z 365. miejsca w 2020 r. na 261. w 2021 r.

Szczegółowe informacje z mapami poglądowymi oraz średnimi prędkościami jazdy w centrum oraz w godzinach szczytu i poza nimi znajdują się na stronie firmy Inrix.