Organizacja EuroNCAP co roku przeprowadza kilkadziesiąt prób zderzeniowych (crash-testów) samochodów różnych marek wprowadzanych na rynek.
EuroNCAP jest organizacją niezależną, niepowiązaną z żadnym producentem samochodów. Auta do crash-testów nie pochodzą od producentów, lecz są anonimowo kupowane w salonach dilerskich.
Chodzi bowiem o to, aby samochód nie był w żadnym stopniu przygotowany do próby zderzeniowej, poprzez np. zamontowanie dodatkowych wzmocnień.
W 2015 roku EuroNCAP przeprowadziła ponad 40 prób zderzeniowych. Co roku kryteria ocen są zaostrzane. Oto lista modeli najbezpieczniejszych w swoich klasach.
Duże auta terenowe: tu najbezpieczniejsze okazało się nowe Volvo XC90. Auto otrzymało maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono na 97 proc., bezpieczeństwo dzieci na 87 proc., pieszych na 72 proc. a za wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo XC90 dostało maksymalną notę 100 pkt.
Małe auta terenowe: Mercedes GLC. Tu również EuroNCAP przyznało 5 gwiazdek. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono na 95 proc. Jedynie podczas zderzenia pełną szerokością auta (kategoria wprowadzona w 2015 roku) minimalnie zagrożeni są pasażerowie tylnych miejsc. Ochrona pieszych oceniona została wysoko – na 82 proc., ale za dodatkowe wyposażenie gwarantujące bezpieczeństwo Mercedes GLC dostał tylko 71 proc. (brak asystenta linii pasa ruchu).
Duży samochód rodzinny: najlepszy w tej kategorii okazał się Jaguar XE. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 92 proc. (minimalne zagrożenie kierowcy przy zderzeniu offsetowym (z przesuniętą barierą). Bezpieczeństwo dzieci – 82 proc., bezpieczeństwo pieszych – 81 proc., wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo – 82 proc.
Mały samochód rodzinny – Infiniti Q30 (maksymalna ocena 5 gwiazdek). Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono na 84 proc., dzieci na 86 proc., pieszych na 91 proc. (wysoka ocena dzięki tzw. aktywnej masce samochodu, która zmniejsza ryzyko obrażeń w przypadku potrącenia pieszego), a urządzenia zapewniające bezpieczeństwo – 81 proc.
Kategoria aut małych – Honda Jazz. Auto dostało maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów – 93 proc. (brak zagrożenia podczas zderzenia dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń), bezpieczeństwo dzieci – 85 proc., pieszych – 73 proc., urządzenia zapewniające bezpieczeństwo – 71 proc.
Kategoria Duże Vany – Ford Galaxy (5 gwiazdek). Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów – 87 proc. (minimalne zagrożenie tylnych pasażerów podczas crash-testu całą szerokością auta). Bezpieczeństwo dzieci – 87 proc., pieszych – 79 proc., urządzenia zapewniające bezpieczeństwo – 71 proc.
Małe vany – Volkswagen Touran (5 gwiazdek). Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów – 88 proc. (brak zagrożenia podczas zderzenia dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń). Bezpieczeństwo dzieci – 89 proc., dzieci – 71 proc., urządzeń zapewniających bezpieczeństwo – 76 proc. (brak asystenta linii pasa ruchu).
Kategoria roadstery – tu najlepsza okazała się Mazda MX-5, choć auto dostało tylko 4 gwiazdki. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono na 84 proc. (ze względu na fakt, że auto jest 2-osobowe, nie oceniano bezpieczeństwa na tylnych fotelach). Bezpieczeństwo dzieci – 80 proc., pieszych – 93 proc., urządzenia zapewniające bezpieczeństwo – 64 proc.
Ford Galaxy – ocena maksymalna 5 gwiazdek
Ford Galaxy (5 gwiazdek). Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów – 87 proc. (minimalne zagrożenie tylnych pasażerów podczas crash-testu całą szerokością auta). Bezpieczeństwo dzieci – 87 proc., pieszych – 79 proc., urządzenia zapewniające bezpieczeństwo – 71 proc.
Honda Jazz – ocena 5 gwiazdek
Honda Jazz. Auto dostało maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów – 93 proc. (brak zagrożenia podczas zderzenia dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń), bezpieczeństwo dzieci – 85 proc., pieszych – 73 proc., urządzenia zapewniające bezpieczeństwo – 71 proc.
Infiniti Q30 – ocena 5 gwiazdek
Infiniti Q30 (maksymalna ocena 5 gwiazdek). Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono na 84 proc., dzieci na 86 proc., pieszych na 91 proc. (wysoka ocena dzięki tzw. aktywnej masce samochodu, która zmniejsza ryzyko obrażeń w przypadku potrącenia pieszego), urządzenia zapewniające bezpieczeństwo – 81 proc.
Jaguar XE – ocena 5 gwiazdek
Jaguar XE – ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 92 proc. (minimalne zagrożenie kierowcy przy zderzeniu offsetowym (z przesuniętą barierą). Bezpieczeństwo dzieci – 82 proc., bezpieczeństwo pieszych – 81 proc., wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo – 82 proc.
Mazda MX-5 – ocena 4 gwiazdki
Mazda MX-5 – auto dostało „tylko" 4 gwiazdki. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono na 84 proc. (ze względu na fakt, że auto jest 2-osobowe, nie oceniano bezpieczeństwa na tylnych fotelach). Bezpieczeństwo dzieci – 80 proc., pieszych – 93 proc., urządzenia zapewniające bezpieczeństwo – 64 proc.
Mercedes GLC – ocena 5 gwiazdek
Mercedes GLC. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono na 95 proc. Jedynie podczas zderzenia pełną szerokością auta (nowa kategoria wprowadzona w 2015 roku) minimalnie zagrożeni są pasażerowie tylnych miejsc. Ochrona pieszych oceniona została wysoko – na 82 proc., ale za dodatkowe wyposażenie gwarantujące bezpieczeństwo Mercedes GLC dostał tylko 71 proc. (brak asystenta linii pasa ruchu).
Volvo XC90 – ocena 5 gwiazdek
Volvo XC90. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono na 97 proc., bezpieczeństwo dzieci na 87 proc., pieszych na 72 proc. a za wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo XC90 dostało maksymalną notę 100 pkt.
VW Touran – 5 gwiazdek
Volkswagen Touran Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów – 88 proc. (brak zagrożenia podczas zderzenia dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń). Bezpieczeństwo dzieci – 89 proc., dzieci – 71 proc., urządzeń zapewniających bezpieczeństwo – 76 proc. (brak asystenta linii pasa ruchu).