Wynik uzyskany przez Alfa Romeo Giulietta jest tym bardziej znaczący, że od 2009 roku organizacja Euro NCAP przyjęła nowy wskaźnik, który ocenia jednocześnie poziom ochrony dorosłych, dzieci i pieszych wraz z nowym aspektem - prewencji wypadkowej i zmniejszeniu obrażeń poprzez ocenę takich elementów jak sygnalizator zapięcia pasów bezpieczeństwa, ESP i ogranicznik prędkości.

Ponadto zdobycie 5 gwiazdek jest każdego roku coraz trudniejsze i zależy od roku w którym wyniki będą publikowane (2009, 2010-2011, 2012). Według tego scenariusza wynik osiągnięty przez Alfę Romeo Giulietta (97% dorośli, 85% dzieci, 63% piesi i 86% bezpieczeństwo aktywne) pozwoli jej na zdobycie 5 gwiazdek także w roku 2012, kiedy system oceny osiągnie najbardziej rygorystyczny poziom.

Alfa Romeo Giulietta jest samochodem zaprojektowanym i skonstruowanym w taki sposób, aby zapewnić najwyższy możliwy poziom w zakresie bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego. W aucie zastosowano najbardziej zaawansowane urządzenia elektroniczne kontrolujące dynamikę jazdy (od trakcji do hamowania): system "Vehicle Dynamic Control", który zarządza ważnymi funkcjami takimi, jak "Hill Holder", kontrola trakcji, wspomaganie nagłego hamowania, "MSR" przeciwdziałający blokowaniu się kół napędowych przy redukcji biegów, aktywny system wspomagania układu kierowniczego ("Dynamic Steering Torque"), "Electronic Q2" - elektroniczny system, który powoduje zachowanie bardzo podobne do samoblokującego się mechanizmu różnicowego i najnowszy system "PREFILL", który po zwolnieniu pedału przyspieszenia wysyła sygnał do układu hamulcowego samochodu, skracając czas reakcji systemu i w konsekwencji skracając drogę hamowania.

Tysiące godzin wirtualnych symulacji pozwoliły na stworzenie nowej platformy "Compact", która debiutuje w Giuliettcie. Wirtualna projekcja została fizycznie sprawdzona na pojazdach wyprodukowanych w fabryce w Cassino, podczas 200 testów komponentów i podsystemów, ponad 100 symulacjach zderzeń typu "Hyde" i ponad 80 próbach zderzeniowych (zderzenia czołowe, boczne, wywrócenia, zderzenia z pojazdem poprzedzającym, mając na uwadze różne prędkości, z którymi mogą nastąpić zderzenia, różne typy przeszkód i troskę o pasażerów, którzy mogą charakteryzować się różnymi cechami fizycznymi).

Alfę Romeo Giulietta wyposażono ponadto w 6 poduszek powietrznych (na wyposażeniu standardowym, z których dwie są typu Multistage), trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z podwójnymi napinaczami; S.A.H.R. ("Self Aligning Head Restraint") - system wbudowany w oparcie przednich siedzeń, który w przypadku zderzenia, przybliża zagłówki do karku pasażerów zmniejszając w ten sposób siłę uderzenia. Dla projektantów ważna była też troska o pasażerów i pieszych przejawiająca się w budowie karoserii, pokrywy silnika, drzwi i deski rozdzielczej, jak również siedzeń i kolumny kierownicy.

Skuteczność została dodatkowo zwiększona dzięki strukturze czołowej o trzech liniach obciążeniowych. Zapewnia to jednolitą strukturę czołową, pozwalającą określić reakcję samochodu w przypadku zderzenia czołowego niezależnie od typu uderzonej przeszkody czy pojazdu. Kontrolowana deformacja sprawia, że ochrona jest bardziej skuteczna niezależnie od typu zderzenia.

W dziedzinie bezpieczeństwa prewencyjnego natomiast, w Alfie Romeo Giulietta zastosowane zostały przednie reflektory z funkcją świateł do jazdy dziennej ("Daytime Running Lights"), która przy uruchamianiu pojazdu automatycznie je włącza. Odpowiada to europejskim standardom, które wejdą w życie w roku 2012.