• Tesla pnie się w górę. W rankingu Top 100 przesunęła się z 30 miejsca na 19
  • Grupa VW ma najcenniejszą gamę marek o łącznej wartości ponad 75 miliardów dolarów
  • Spadek Toyoty to wg analityków konsekwencja problemów w Chinach, gdzie marka traci klientów na rzecz m.in. Mercedesa

Brytyjskie Brand Finance od lat zajmuje się wyceną najbardziej cenionych przedsiębiorstw świata. Analitycy zajmują się różnymi przedsiębiorstwami z różnych branż: handlowej, finansowej, technologicznej, paliwowej czy telekomunikacyjnej. Nie zabrakło także przemysłu motoryzacyjnego. To jemu poświęcono jeden z najnowszych raportów. Specjaliści zajęli się wyceną najcenniejszych marek motoryzacyjnych świata.

Niemcy w czołówce

W pierwszej 10 najwięcej jest firm niemieckich. Pod tym względem trudno o niespodzianki. Co istotne nie uwzględniono całych grup, tylko poszczególne marki. Stąd osobno sklasyfikowano m.in. VW i Porsche. W sumie w pierwszej 10 oprócz VW i Porsche są jeszcze BMW, Audi i Mercedes. Ostatni z wymienionych zajmuje pozycję lidera tegorocznego rankingu.

Mercedes zajął miejsce dotychczasowego lidera, czyli Toyoty. Wzrost wartości marki (aż o 24 proc. do 43.9 miliardów dolarów) powiązano m.in. ze znacznym wzrostem prognozowanych przychodów (rośnie sprzedaż samochodów - prawie o 10 proc.). Marka radzi sobie coraz lepiej m.in. na kluczowym rynku chińskim, gdzie zdaniem analityków skutecznie podbiera klientów m.in. Toyocie. Problemy japońskiej marki na ogromnym azjatyckim rynku to zaś zdaniem Brand Finance jedna z przyczyn słabszej pozycji Toyoty w tegorocznym zestawieniu (spadek wartości o 6 proc. do 43.7 mld dolarów).

Druga 10: Francja, Korea, Wielka Brytania i Włochy

W pierwszej 10 oprócz 5 marek niemieckich są jeszcze trzy japońskie (Toyota, Honda, Nissan) oraz dwie amerykańskie (Ford i Chevrolet). W przypadku innych krajów kluczowa staje się druga dziesiątka. Najcenniejszą marką francuską pozostaje Renault (11 miejsce). W przypadku Wielkiej Brytanii najmocniejszy jest Land Rover (12). Koreę reprezentuje Hyundai (13) a Chiny Haval (16). Najcenniejszą włoską marką pozostaje zaś Ferrari które jest 17 pozycji.

Poza pierwszą 10 są tak znane luksusowe marki jak Tesla (19), Aston Martin (24), Bentley (38), Rolls Royce (72) czy McLaren (78). Na odległych pozycjach są także bardziej popularne marki. Fiat jest dopiero na 32 miejscu, Skoda na 64, Opel na 67 a Seat na 82. Wśród francuskich producentów najlepiej wiedzie się Renault które podobnie jak w ubiegłym roku jest tuż za czołową 10 (na 11 pozycji). Lokalni konkurenci notowani są wyraźnie słabiej. Peugeot jest na 34 miejscu a Citroen na 61. Co ciekawe Citroena wyprzedziła Dacia, która awansowała na 60 pozycję.

Kto kogo kupi?

W tegorocznym raporcie nie zabrakło chińskich producentów. W Top 100 uwzględniono 20 firm. W pierwszej 20 znalazły się dwie marki: Haval (16) i Geely (18). Co ciekawe Geely jest już wyżej notowane od szwedzkiej marki, której jest właścicielem. Volvo sklasyfikowano bowiem na 25 pozycji. Zdaniem przedstawicieli Brand Finance chińskie marki notują mocny wzrost wartości. To w dużej mierze konsekwencja sukcesów na rodzimym rynku.

Haval to najcenniejsza chińska marka. W Europie praktycznie nieznana

Poza Chinami lokalne marki wciąż praktycznie nie istnieją. Aby zmienić sytuację pozostaje wybrać się na zakupy. Brand Finance prognozuje, że czekają nas kolejne transakcje. Po wydarzeniach takich jak przejęcie Volvo czy zakup niemal 10 proc. akcji Daimlera czekają nas kolejne równie ciekawe wiadomości.

Miejsce  w 2018 Miejsce w 2017 Marka Wartość w miliardach dolarów (2018) Wartość w miliardach dolarów (2017)
1 3 Mercedes Benz 43,9 35,5
2 1 Toyota 43,7 46,2
3 2 BMW 41,7 39,3
4 4 Volkswagen 33,6 25
5 7 Honda 22,1 21,3
6 5 Nissan 19,3 24,7
7 9 Porsche 19 12,3
8 6 Ford 17,2 22,4
9 8 Audi 14,9 12,5
10 10 Chevrolet 12,8 11,5