- Wartość Toyoty jest szacowana wyżej niż takich konkurentów jak Audi (8,5 mld), Tesli (9,2 mld) i Volkswagena (6,7 mld) razem wziętych.
- W tegorocznym zestawieniu 100 firm uwzględniono także producentów samochodów.
- Toyotę oceniono najwyżej wśród producentów aut. Szacunkowa wycena – 29,15 mld dolarów
Jedno trzeba przyznać. Rankingów marek i firm jest bez liku na całym świecie. Zapewne o wielu zestawieniach nawet nie słyszeliście. To jednak nic straconego, gdyż wystarczy przede wszystkim śledzić największe rankingi cenione od lat także w branży motoryzacyjnej (np. JD Power czy Forbes). Do cenionych raportów należą także publikacje renomowanego Millward Brown, czyli m.in. BrandZ.
By zająć wysoką pozycję w raporcie „BrandZ 100 Most Valuable Global Brands” (100 najbardziej wartościowych marek świata) nie wystarczy być bogatszym od konkurencji. Eksperci Millward Brown biorą bowiem pod uwagę także wiele innych czynników. Wśród nich są m.in. badania opinii publicznej, oceny bieżącej działalności przedsiębiorstw, plany i strategie na przyszłość oraz działania związane z ochroną środowiska i inwestycjami w ekologiczne rozwiązania.
W tegorocznym zestawieniu 100 firm uwzględniono także producentów samochodów. Na liście nie zabrakło takich marek jak Audi, BMW, Ford, Honda, Mercedes-Benz, Nissan, Tesla, Toyota, Porsche czy Volkswagen. Wśród nich najlepiej wypadła Toyota, którą wśród 100 marek świata sklasyfikowano finalnie na 41 miejscu. Żaden inny producent samochodów nie wypadł lepiej.
Toyota, Mercedes i BMW stanowią pierwszą trójkę najcenniejszych motoryzacyjnych marek świata. Ich wartość wyceniono w miliardach dolarów. Co ciekawe BMW i Mercedesa wyceniono niemal tak samo – odpowiednio na 23,32 mld i 23,35 mld dolarów. Toyotę oceniono wyraźnie wyżej – aż 29,15 mld dolarów. W sumie to równowartość kilkuset egzemplarzy najnowszego amerykańskiego myśliwca bojowego F35.
Wartość Toyoty jest szacowana wyżej niż takich konkurentów jak Audi (8,5 mld), Tesli (9,2 mld) i Volkswagena (6,7 mld) razem wziętych. Niemniej na tle technologicznych gigantów branża motoryzacyjna wypada całkiem skromnie. Pierwszą trójkę stanowią Amazon (315 mld), Apple (309,5 mld) i Google (309 mld). W pierwszej 10 zmieściły się jeszcze takie marki jak chińska Alibaba (131 mld), McDonald’s (130 mld) i operator telekomunikacyjny AT&T (108 mld).
Znamienne, że cała branża motoryzacyjna zanotowała średni spadek wyceny o ok. 7 proc. To m.in. konsekwencja obecnych zmian dotyczących mobilności, technologii napędów oraz nowych strategii biznesowych. Nie bez znaczenia są również prognozy związane ze zmianami w kwestii użytkowania aut. Zmierzamy bowiem w stronę współdzielenia, wypożyczania czy innych form użytkowania pojazdu w ramach abonamentu. Wciąż otwartą kwestią pozostaje tym samym przyszłość poszczególnych marek nie tylko pod względem możliwych fuzji, ale także obecności na rynku. Niewykluczone bowiem, że w ciągu najbliższej dekady lista oferta obecnych w zestawieniu może się kompletnie zmienić.
Miejsce | Marka | Wartość w 2018 roku (mld dolarów) | Zmiana wartości rok do roku (proc.) |
1 | Toyota | 29,151 | -3 |
2 | Mercedes | 23,355 | -9 |
3 | BMW | 23,326 | -9 |
4 | Honda | 11,749 | -7 |
5 | Ford | 11,211 | -12 |
6 | Nissan | 10,554 | -8 |
7 | Tesla | 9,285 | -1 |
8 | Audi | 8,556 | -11 |
9 | Volkswagen | 6,707 | +12 |
10 | Porsche | 5,817 | Brak |