Polscy kierowcy od zawsze podchodzili z nieufnością do skrzyń automatycznych. Trudno się temu dziwić, bo wciąż pokutują u nas dwie opinie. Według pierwszej klasyczna skrzynia automatyczna sterowana hydraulicznie zwiększa spalanie, według drugiej koszt naprawy takiej przekładni zwykle przekracza wartość używanego auta. W obu jest trochę prawdy, ale trzeba pamiętać, że po pierwsze często (ale nie zawsze) automaty są równie trwałe albo nawet trwalsze niż skrzynie manualne, a po drugie naprawa tych drugich może być równie droga.

Jednak powoli podejście Polaków do skrzyń automatycznych zmienia się, także na rynku aut z drugiej ręki. Według informacji podanych przez AAA Auto specjalizującej się w sprzedaży aut używanych, jeśli się już decydujemy na „automat”, to ten w wydaniu niemieckim. Najpopularniejszymi w Polsce samochodami z automatem są: Volkswageny, Audi, Mercedesy i BMW, a najpopularniejszym w pierwszym półroczu 2017 roku modelem z przekładnią automatyczną był Volkswagen Passat.

Poniżej ranking TOP-10 najpopularniejszych modeli używanych z automatyczną skrzynią (statystyki AAA Auto z pierwszego półrocza 2017 roku):

1 Volkswagen Passat  
2 Audi A6
3 Mercedes Klasy C
4 Audi A4
5 Toyota Avensis
6 BMW Serii 3
7 Chevrolet Captiva
8 Volkswagen Golf
9 BMW Serii 5
10 Mercedes Klasy E

Jak sprawdzić automat przed zakupem?

Niestety, nie jest to takie proste, bo dobry test skrzyni automatycznej wymaga sporo czasu i dłuższej przejażdżki. Warto zacząć od sprawdzenia, czy wszystkie przełożenia wchodzą płynnie i bez szarpania. Minimalne drgnięcie (np. w momencie załączania wstecznego) nie jest jeszcze powodem dyskwalifikującym samochód, ale uderzenie wyczuwalne na karoserii już tak.

Podczas ruszania samochód nie powinien wykonywać tzw. kangura, a po zwolnieniu hamulca w większości przypadków powinien zacząć się powoli toczyć. Jeśli tak nie jest, sprawdźcie, czy przypadkiem nie włączono trybu auto hold. Większość nowszych skrzyń wyposażono w możliwość ręcznej zmiany przełożeń – albo za pomocą łopatek, albo lewarka – tu tuż warto sprawdzić działanie przekładni w takim trybie.

Jeśli będziecie mieli jakiekolwiek wątpliwości co do sposobu działania przekładni, powinniście zwrócić się po pomoc do fachowego warsztatu. Diagnostyka jest trudna, bo jeden objaw może wskazywać zarówno na poważny problem ze sterownikiem, jak i na przepracowany olej.