Auto Świat Wiadomości Aktualności Najchętniej kupowane „automaty” z rynku wtórnego

Najchętniej kupowane „automaty” z rynku wtórnego

Polacy nadal podchodzą z nieufnością do samochodów ze skrzynią automatyczną. Jednak jeśli już decydują się na taką przekładnię,e wybierają auta niemieckie - tak wynika z podsumowania pierwszego półrocza 2017 roku dokonanego przez ekspertów z firmy AAA Auto, specjalizującej się w sprzedaży samochodów używanych.

Citroen C-Elysee 1.6 automat
Onet
Citroen C-Elysee 1.6 automat

Polscy kierowcy od zawsze podchodzili z nieufnością do skrzyń automatycznych. Trudno się temu dziwić, bo wciąż pokutują u nas dwie opinie. Według pierwszej klasyczna skrzynia automatyczna sterowana hydraulicznie zwiększa spalanie, według drugiej koszt naprawy takiej przekładni zwykle przekracza wartość używanego auta. W obu jest trochę prawdy, ale trzeba pamiętać, że po pierwsze często (ale nie zawsze) automaty są równie trwałe albo nawet trwalsze niż skrzynie manualne, a po drugie naprawa tych drugich może być równie droga.

Jednak powoli podejście Polaków do skrzyń automatycznych zmienia się, także na rynku aut z drugiej ręki. Według informacji podanych przez AAA Auto specjalizującej się w sprzedaży aut używanych, jeśli się już decydujemy na „automat”, to ten w wydaniu niemieckim. Najpopularniejszymi w Polsce samochodami z automatem są: Volkswageny, Audi, Mercedesy i BMW, a najpopularniejszym w pierwszym półroczu 2017 roku modelem z przekładnią automatyczną był Volkswagen Passat.

Poniżej ranking TOP-10 najpopularniejszych modeli używanych z automatyczną skrzynią (statystyki AAA Auto z pierwszego półrocza 2017 roku):

1Volkswagen Passat  
2Audi A6
3Mercedes Klasy C
4Audi A4
5Toyota Avensis
6BMW Serii 3
7Chevrolet Captiva
8Volkswagen Golf
9BMW Serii 5
10Mercedes Klasy E

Jak sprawdzić automat przed zakupem?

Niestety, nie jest to takie proste, bo dobry test skrzyni automatycznej wymaga sporo czasu i dłuższej przejażdżki. Warto zacząć od sprawdzenia, czy wszystkie przełożenia wchodzą płynnie i bez szarpania. Minimalne drgnięcie (np. w momencie załączania wstecznego) nie jest jeszcze powodem dyskwalifikującym samochód, ale uderzenie wyczuwalne na karoserii już tak.

Podczas ruszania samochód nie powinien wykonywać tzw. kangura, a po zwolnieniu hamulca w większości przypadków powinien zacząć się powoli toczyć. Jeśli tak nie jest, sprawdźcie, czy przypadkiem nie włączono trybu auto hold. Większość nowszych skrzyń wyposażono w możliwość ręcznej zmiany przełożeń – albo za pomocą łopatek, albo lewarka – tu tuż warto sprawdzić działanie przekładni w takim trybie.

Jeśli będziecie mieli jakiekolwiek wątpliwości co do sposobu działania przekładni, powinniście zwrócić się po pomoc do fachowego warsztatu. Diagnostyka jest trudna, bo jeden objaw może wskazywać zarówno na poważny problem ze sterownikiem, jak i na przepracowany olej.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków