Estakady, tunele i mosty. Na polskich drogach jest wiele imponujących konstrukcji, które znacznie zwiększają komfort jazdy i skracają czas przejazdu. To nie lada wyzwanie dla konstruktorów i... gratka dla ciekawskich. Budzą przecież ogromne zainteresowanie. Kto nie lubi czasem poczytać o drogowych ciekawostkach? Niewielu Polaków wie, gdzie znajduje się najdłuższy polski most. Ma prawie dwa kilometry długości.
Przeczytaj także: Trzy kropki w Google Maps. Ukryta funkcja, dzięki której się nie spóźnisz
Na nasze warunki to most-gigant, ale są kraje, gdzie mógłby uchodzić za małą przeprawę. Najdłuższy most świata zbudowali Chińczycy. Danyang–Kunshan Grand Bridge ma zawrotne 165 km, kosztował 8,5 miliarda dolarów, a w jego budowę zaangażowano około 10 tysięcy pracowników. Polskim mostom daleko do takiego rozmachu.
Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowy warszawski most wskoczył do czołowej piątki
Warszawskie mosty, które robią największe wrażenie, zwłaszcza nocą, to Świętokrzyski i Siekierkowski, które podświetlone na stałe wpisały się w nocny krajobraz stolicy. Największym mostem w Warszawie jest jednak najnowsza przeprawa, a więc Most Południowy. Oficjalnie to Most im. Anny Jagiellonki, ale warszawiacy rzadko używają tej nazwy. Tak samo jak mało kto mówi na Most im. Marii Skłodowskiej-Curie inaczej niż Most Północny.
Most Południowy to kluczowy element Południowej Obwodnicy stolicy, wchodzącej w skład drogi ekspresowej S2. Ma 1505 m długości. Składa się z trzech głównych segmentów. Centralnym punktem jest przęsło nad Wisłą, które rozciąga się na długości 533,6 metra. Dopełnieniem są dwie estakady, usytuowane nad terenami zalewowymi: jedna od strony Wilanowa o długości 342,8 metra oraz druga od strony Wawra, licząca 629 metrów. Każdy kierunek ruchu obsługują cztery pasy, co znacząco poprawia przepustowość i płynność ruchu na tym ważnym odcinku. Dodatkowo, Most Południowy oferuje ciągi dla pieszych i rowerzystów.
Przeczytaj także: "Inteligentne" kontrole na granicach z Niemcami. Od poniedziałku 16 września przez pół roku
Most im. Anny Jagiellonki w Warszawie to piąty najdłuższy most w Polsce. Czwarty również jest przeprawą przez Wisłę. To Most Solidarności w Płocku. Mierzy 1712 m długości. Został zaprojektowany jeszcze w latach 90., ale budowę rozpoczęto na początku XXI wieku, w latach 2002-2007. Zainwestowane w jego budowę około 190 milionów złotych przyczyniło się do powstania najdłuższego mostu wantowego w Polsce oraz tej części Europy. Jego główne przęsło ma rekordową długość 375 metrów.
Most Solidarności w Płocku wsparty jest na 56 cięgnach, które rozmieszczone są parami, co dodatkowo podnosi jego wytrzymałość. Każde z cięgien charakteryzuje się różną liczbą splotów, jest ich od 47 do 84.
Most Rędziński we Wrocławiu widać z daleka
Most Rędziński ma 1742 m długości. Widać go z daleka ze względu na olbrzymi pylon o wysokości 122 metrów. To najwyższy pylon w kraju. Most Rędziński to nie tylko rekord Polski, ale i światowy – jest to największy żelbetowy most pod względem powierzchni na całym globie. Jego imponująca rozpiętość lin wynosi 612 metrów.
Projekt tej wyjątkowej konstrukcji wyszedł spod ręki Zespołu Badawczo-Projektowego "Mosty – Wrocław", a inwestycja w jego budowę pochłonęła kwotę 576 milionów złotych.
Dwa najdłuższe mosty w Polsce zbliżają się do dwóch km długości
Numerem 2 jest most w Kwidzynie nad Wisłą o długości 1867 m. Kiedy został oddany w 2013 r. był największą konstrukcją typu extradosed w Europie. Charakterystyczne dla tego typu mostów rozpiętości przęseł mieszczą się w przedziale od 100 do 200 metrów. Kwidzyńska przeprawa nie tylko skutecznie połączyła dwa ważne regiony województwa pomorskiego – Kociewie z Powiślem – ale również zastąpiła funkcjonującą wcześniej przeprawę promową.
Najdłuższym mostem w kraju jest most w Rozgartach na A1. Mierzy 1953 metry długości. Pozwala pokonać Wisłę w okolicach Grudziądza. Inwestycja w ten odcinek A1 z mostem pochłonęła aż trzy miliardy zł. Po kilku latach intensywnych prac, 14 października 2011 roku, most został oficjalnie otwarty, umożliwiając płynny przepływ pojazdów na jednej z najważniejszych autostrad w Polsce. Most ma na koncie jeszcze inny rekord. Przęsło o rozpiętości 180 m może się poszczycić najdłuższego betonowego przęsła w naszym kraju.