Najczęściej kupowanym autem w polskich salonach jest Skoda Octavia II, a więc przedstawicielka kompaktów. W Europie Zachodniej na rynku nowych samochodów od lat także rządzą auta segmentu C – wiadomo, taki pojazd może służyć całej rodzinie, zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i podczas wakacyjnych wyjazdów.

Kompakty są po prostu najbardziej uniwersalnymi autami pod względem wielkości, ceny i możliwości transportowych. Nic więc dziwnego, że po 2004 roku, gdy eksplodował import „używek” z Zachodu, to właśnie kompakty zajęły bardzo ważną pozycję na rynku pojazdów z drugiej ręki – największa podaż aut tego typu za naszą zachodnią granicą musiała po jakimś czasie znaleźć odzwierciedlenie w polskim parku samochodowym.

Oczywiście, nie są to najnowsze pojazdy, ale siła nabywcza polskiego społeczeństwa okazuje się taka, a nie inna i trudno obrażać się na rzeczywistość. W prezentowanych poniżej rankingach segmentów nie znalazły się tylko trzy samochody, które zostały zakwalifikowane do TOP 50: Audi A6 C6, Nissan Qashqai i Fiat Panda – auta o różnym przeznaczeniu i wielkości.

W przypadku klasy wyższej (której reprezentantem jest A6) oraz w autach małych (Panda) okazało się po prostu, że większość zebranych zgłoszeń dotyczy samochodów starszych niż 10-letnie, a te nie były brane pod uwagę przy sporządzaniu raportu. Natomiast Nissan Qashqaito pierwszy SUV, który kiedykolwiek zakwalifikował się do Narodowego Auto Testu. Potwierdza to obserwowaną od lat tendencję na rynku nowych aut, że SUV-y (zarówno te małe, jak i duże) mimo swojej nie najniższej ceny z roku na rok stają się coraz popularniejsze.

Małe Toyoty rządzą niezależnie od wieku

W zeszłym roku podium w segmencie B wyglądało podobnie: pierwszą pozycję zajął Fiat Grande Punto, drugą – Toyota Yaris pierwszej generacji, a trzecią – bazujący na Punto Fiat Linea. W tegorocznej edycji NAT sedan Fiata musiał zrobić miejsce dla Toyoty. Zwycięski Yaris II nie jest może autem, za którym ktoś obejrzałby się na ulicy, ale za to ma np. trwałe podwozie – jego zawieszenie sprawdza się w polskich realiach miast i miasteczek (gdzie nawierzchnie nie zawsze są najwyższej jakości)– do tego Yarisy należące do naszych respondentów w ogóle się nie psują.

Co ciekawe, w tej kategorii drugą pozycję zajął Yaris I, a więc auto już dość stare – spotkanie egzemplarza z przebiegiem 200-250 tys. km nie stanowi większego problemu (pierwszy Yaris był chętnie kupowany przez floty). Mimo to pojazd okazuje się mało awaryjny. Trzecia lokata należy do Grande Punto – auta, które niezmiennie podoba się naszym respondentom. Najwyższe oceny Fiat zebrał za nadwozie.

Japońskie auta nadal trzymają się mocno

Honda już trzeci raz z rzędu okupuje pierwszą pozycję w klasie kompaktów. Wśród wszystkich ocenianych kategorii tylko w jednej Civic nie załapał się na podium – wysokie koszty sprawiają, że „japończyk” rodem z Anglii zajmuje dopiero dziewiątą pozycję.

Jeszcze gorzej pod tym względem wypada Mazda 3 pierwszej generacji, która w segmencie C zajęła drugą lokatę. Internauci zwracają uwagę, że ceny części do tego modelu nie są niskie, ale niezawodność konstrukcji sprawia, że wizyty w serwisie kończą się najczęściej wymianą elementów i płynów eksploatacyjnych. Trzecia pozycja należy do liderki sprzedaży nowych aut w Polsce – Octavii II. W NAT zaliczyliśmy ją do kompaktów (płyta podłogowa A3 i Golfa), ale respondenci zwracają uwagę, że jak na klasę C Skoda jest bardzo przestronna. Co ciekawe, pierwszą pozycję w kategorii „Przestronność i komfort wnętrza” zajął mniejszy Hyundai i30.

strona 2

Vany to domena europejskich producentów

W tej kategorii z roku na rok zmiany są symboliczne. W NAT 2010 do finału zakwalifikowało się 5 vanów, w tym roku – tylko 4. Nadal na pierwszej pozycji jest Volkswagen Touran – najwyraźniej dobrej opinii o aucie nie zepsuły sprawiające kłopoty silniki TSI. Powód? Większość naszych respondentów jeździ autami sprowadzonymi z Zachodu, w których dominują jednostki Diesla (głównie 1.9 TDI).

VW zajął ostatnią pozycję w klasie pod względem poziomu niezawodności i kosztów eksploatacji. Drugi w rankingu Scénic to zdaniem naszych respondentów samochód z bardzo skutecznym układem hamulcowym. Jeszcze rok temu francuskie auto zajmowało 1. pozycję w kategorii „Przestronność i komfort wnętrza”, teraz – dopiero 4. Za najbardziej niezawodnego minivana ankietowani uznali Opla Zafirę B – najmłodszą konstrukcję wśród rodzinnych aut z naszego zestawienia. Bardzo dobrze ocenili też koszty użytkowania.

Alfa Romeo triumfuje w segmencie D

Druga pozycja w rankingu głównym i zwycięstwo w klasie średniej – do tej pory żadna Alfa Romeo w badaniu NAT nie została tak wysoko sklasyfikowana. Pierwsze miejsca w kategoriach: „Napęd”, „Prowadzenie”, „Układ hamulcowy” i „Koszty”. Bardzo słabo 159 wypada pod względem przestrzeni oferowanej we wnętrzu, ale sami internauci przyznają, że nie szukali w tym aucie przestronnego środka transportu, lecz chcieli przede wszystkim nacieszyć zmysły i poczuć frajdę z jazdy.

Z zupełnie odmiennych powodów respondenci decydowali się na zakup Mondeo IV – tu na pierwszym planie była właśnie oferowana przestrzeń. Atutami Forda są także wysoka niezawodność i niskie jak na klasę D koszty utrzymania.

Mazda 6 pierwszej generacji dobrze (ale nie wzorowo) wypada niemal w każdej kategorii. Najsłabiej oceniono hamulce.

Narodowy Auto Test 2011: rankig aut w segmentach Foto: Auto Świat
Narodowy Auto Test 2011: rankig aut w segmentach