Słowakom można składać gratulacje. I pozazdrościć. Programiści z Bratysławy jako pierwsi na świecie stworzyli w 2009 roku aplikację nawigacyjną do telefonów iPhone. Jako pierwsi również stworzyli program nawigacyjny certyfikowany przez grupę VW do używania w samochodach poprzez MirrorLink. Teraz znów wygrali wyścig tworząc jako pierwsi aplikację nawigacyjną do systemu AppLink Forda. Tego samego systemu, który stanowi podstawę nowego standardu SDL, czyli integracji smartfona ze sprzętem w multimedialnym w samochodzie.

Podobną nawigacje zobaczymy także w w wielu innych autach

Wydawałoby się, że sukces Sygic może interesować Słowaków, właścicieli Fordów i branżę nawigacyjną. Nic bardziej mylnego. Rozwiązanie które zaprezentowano w Las Vegas pojawi się bowiem także w samochodach innych marek. I to wielu. Na liście są bowiem takie firmy jak Citroen, Daihatsu, DS, Lexus, Mazda, Peugeot, Scion, Subaru, Suzuki, Toyota. Nie ma żadnych przeszkód aby dołączyli inni producenci. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że koncerny motoryzacyjne współpracują nad technologiami integracji ze smartfonami oraz łącznością w ramach różnych sojuszy (m.in. Genivi Alliance).

Zwycięstwo Sygic wcale nie musi smucić zwolenników innych programów nawigacyjnych. Ford ogłosił, że wkrótce na platformie AppLink pojawią się także inne aplikacje. Nie zdziwilibyśmy się, gdyby wśród nich pojawiły się takie produkty jak Garmin, iGO, Navigon czy TomTom. Być może pojawi się także ktoś z Polski.

Ford AppLink i Sygic w iPhone

Bez względu jednak na nazwę i pochodzenie nawigacji obsługa ma się odbywać tak samo. Wystarczy połączyć telefon z Android lub iOS przewodem USB do radia w samochodzie. Sterowanie aplikacją realizowane będzie tylko przez wyposażenie auta: ekran dotykowy w konsoli oraz system kontroli głosowej (ekran telefonu będzie wygaszony). Aplikację włączymy i wyłączymy odpowiednią komendą głosową bez potrzeby szukania odpowiedniej ikony na wyświetlaczu radia multimedialnego. Podobnie jak w Sygic MirrorLink użytkownik skorzysta z funkcji planowania tras, wyszukiwania miejsc POI, szybkiej lokalizacji najbliższego szpitala, apteki, komisariatu i stacji benzynowej. Dostępny będzie również serwis informacji o natężeniu ruchu drogowego i utrudnieniach.

Ford i Sygic nie wspominają nic o kosztach. Trudno jednak liczyć na to, że funkcjonalność połączenia telefonu z AppLink będzie za darmo. Zapewne trzeba będzie dopłacić kilka euro więcej jak to jest w przypadku MirrorLink. Niewykluczone, że podobnie będzie u konkurencji, którą będziemy sukcesywnie poznawać.