Pozew zbiorowy ma na celu ustalenie, czy właściciele samochodów z silnikiem Diesla typu EA 189 zostali celowo skrzywdzeni przez Volkswagena. Przypominamy, że chodzi o nielegalne oprogramowanie do zarządzania silnikiem, które zostało zaprojektowane przez niemieckiego producenta samochodów w celu zmanipulowania wyników badań homologacyjnych. W rzeczywistości jednak auta ze wspomnianym dieslem przekraczały obowiązujące normy emisji spalin nawet kilkukrotnie.

Właściciele Volkswagenów, których dotyczy wspomniana afera, narzekają, że wartość rynkowa ich samochodów znacznie spadła po tym, jak na jaw wyszły fakty dotyczące stosowania w ich pojazdach nielegalnego oprogramowania.

Niemiecka grupa konsumencka VZBV chce zatem walczyć o uzyskanie rekompensaty dla około dwóch milionów właścicieli samochodów z silnikiem wysokoprężnym, które nie były tak przyjazne dla środowiska, jak twierdził w momencie ich sprzedaży Volkswagen. Jak poinformowała VZBV, już około 40 tys. właścicieli Volkswagenów z silnikami EA 189 wyraziło zainteresowanie przystąpieniem do pozwu zbiorowego.