Modyfikacje zmieniły standardowego pick-upa z podwójną kabiną w mobilną platformę ratującą życie. Zwiększono prześwit, podnosząc zawieszenie o 50 mm. Rozstaw przednich i tylnych kół zwiększono odpowiednio o 80 i 94 mm, do 1620 mm, poprawiając stabilność. Na nadkola założono poszerzające nakładki ochronne. Standardowe 18-calowe felgi zastąpiono obręczami 16-calowymi z terenowymi oponami w rozmiarze 285/75/R16. W przednim zderzaku zamontowano wyciągarkę. Samochód jest również wyposażony w hak holowniczy. Z kolei wzdłuż słupka A po stronie kierowcy poprowadzono kanał wlotu powietrza (tzw. snorkel), aby zwiększyć zdolność brodzenia pojazdu.

Pojazd wzmocniono również od strony mechanicznej. Zastosowano w pełni regulowane, wzmocnione zawieszenie z nylonowymi tulejami o podwyższonej wytrzymałości. Nowe są również hamulce z czterema zaciskami i wentylowanymi tarczami o średnicy 300 mm przy wszystkich czterech kołach. Nie zmienił się natomiast silnik. W koncepcyjnym modelu zastosowano flagową jednostkę z modelu Navara, czyli 190-konnego diesla o pojemności 2,3 litra z dwiema turbosprężarkami, siedmiobiegową automatyczną przekładnię i dołączanym napęd 4WD. Navara EnGuard Concept jest terenówką z krwi i kości.

Dojazd na miejsce wypadku to jedno, ale jest to przecież pojazd ratowniczy, więc kolejne usprawnienia dotyczą poprawy warunków pracy ratowników. Potrzebny sprzęt ratunkowy na skrzyni ładunkowej jest umieszczony na dwóch łatwo dostępnych wysuwanych platformach. Są one wykonane z wytrzymałego, dwuwarstwowego włókna szklanego i wysuwają się z samochodu na 800 mm.

Płytsza górna platforma zajmuje całą szerokość skrzyni ładunkowej. Umieszczono w niej lżejsze przedmioty, taki jak krótkofalówki, mocne latarki, gaśnicę, liny i sprzęt wspinaczkowy, łopatę i siekierę. Dolna platforma jest głębsza i węższa — zajmuje tylko środkową część skrzyni ładunkowej. Służy ona do przechowywania większego sprzętu, takiego jak zbiornik z tlenem, zestaw do resuscytacji oraz kamizelki ratunkowe. W dolnym schowku skrzyni znalazło się również miejsce dla drona z kamera przesyłająca obraz do pojazdu Jest on wyświetlany na ekranie o przekątnej 20,5 cala, wysuwanym ze schowka od strony pasażera.

To jeszcze nie wszystko. Po bokach dolnej platformy umieszczono dwa prototypowe przenośne zespoły akumulatorowe w wytrzymałe obudowie aluminiowej. Zespoły akumulatorowe przewożone w samochodzie działają cały czas w trybie ładowania, pobierając energię generowaną przez silnik. Dzięki temu są one zawsze gotowe do użycia, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. W czasie akcji ratunkowej zespoły akumulatorowe mogą zasilać sprzęt do przecinania lub podnoszenia, gdyż zostały specjalnie zaprojektowane jako skuteczna alternatywa dla zasilanego paliwem agregatu prądotwórczego. Zaletami akumulatorów są cicha praca bez wibracji, co ułatwia komunikację, oraz możliwość pracy w zamkniętych pomieszczeniach, dzięki zerowej emisji.