Siedem lat na rynkuŠkoda Fabia miała swoją oficjalną premierę podczas miedzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem w 1999 roku. W sprzedaży znalazła się pod koniec tego samego roku. Minęło zatem już siedem lat, od momentu, gdy przełomowy model z Mlada Boleslav znajduje się w ciagłej produkcji. Do dzisiaj z taśm produkcyjnych i zakładów montażowych wyjechało ponad 1,5 mln egzemplarzy i auto to stanowi jeden z podstawowych produktów marki Škoda Auto. Model ten odniósł przez te lata wiele sukcesów nie tylko na rodzimym czeskim rynku, ale także w Niemczech, Wielkiej Brytanii i całej Środkowej Europie. Także i w Polsce od lat należy do najchętniej kupowanych małych aut.
Fabia, która pojawiła się w 1999 roku dysponowała cechami wykraczającymi ponad przeciętną w tej klasie. Oferta jednostek napędowych wyzwoliła się z gamy przestarzałych silników. Doszły nowoczesne wysokoprężne i benzynowe, a takze usportowiona wersja RS z jednostką 1,9 TDI (96 kW). W tym czasie zwykłu użytkownik nie kupował auta z układem ESP, tempomatem, czy reflektorami ksenonowymi. Jednak takie wyposażenie było już dostępne w tej generacji Škody.
Nadchodzi druga genaracjaPodstawowe wymiary nowej Fabii tylko nieznacznie różnią się od poprzednika. Większość oddziedziczonych komponentów sprawia, że proporcje tego modelu zostały zachowane także i w najnowszym wcieleniu.
Długość nie przekroczyła nadal czterometrowej granicy, ale i tak nowa Fabia należy do najdłuższych modeli w swojej klasie. W tym samym kierunku poszli także konstruktorzy z konkurencji. Najnowszy Opel Corsa ma długosć 3999 mm, Fiat Grande Punto - 4030 mm, Peugeot 207 - 4030 mm, a Renault Clio - 3986 mm. Także Suzuki Swift, do którego wielokrotnie porównywano prototypy nowej Fabii, jest wyraźnie krótsze i ma długość całkowitą 3695 mm, co kwalifikuje do grupy typowych aut miejskich.
Szerokość będzie najprawdopodobniej najbardziej krytykowanym elementem nowego modelu. Nowa Fabia ma 1642 mm szerokości, co stanowi o 4mm mniej od poprzednika. Konkurencyjne modele mają większą szerokość. Opel Corsa - 1737 mm (najlepszy w klasie!), Fiat Grande Punto - 1687 mm, Peugeot 207 - 1720 mm, Renault Clio - 1710 mm i Suzuki Swift - 1690 mm.p/>Wysokosć została aż o 47 mm powiększona. Z tego najbardziej ucieszą się pasażerowie o wyższym wzroście dla których konstruktorzy wygospodarowali więcej miejsca nad głowami. Generalnie jest więcej miejsca, zarówno z przodu jak i z tyłu samochodu.
Użytkownicy samochodów coraz częściej zwracają na wielkość bagażnika, a tu nowa Fabia już zaskakuje. Konstruktorzy powiększyli pojemność tego elementu z 260 l do 300 l i nowa Škoda zbliżyła się w ten sposób do liderów segmentu Citroëna C3 z 305 l kuferm. Po złożeniu tylnych siedzeń będzimy już dysponować pojemnością 1163 l.
Škoda Fabia - porownanie generacjiWymiaryFabia IFabia IIzmianyDługość [mm]39703992+22Szerokosć [mm]16461642-4Wysokosć [mm]14511498+47Rozstaw osi [mm]24622462-Bagażnik[l]260/1016300/1163+40/+147
Ewolucyjny design rodziny Roomster-FabiaNowa Fabia zapewne stanowić będzie wyraźne ożywienie dla oferty producenta z Mlada Boleslav. Dotychczasowy model nawet po zmianach modyfikacyjnych nie doczekał zmiany image. Nowy wygląd auta jest już mniej konserwatywny, ale z drugiej strony mniej kontrowersyjny niż ma to miejsce w przypadku Roomstera. Z nim indentyfikuje się Fabia identyczną przednią częścią auta, kocimi reflektorami i zderzakiem. Producent zapowiada takąe wprowadzenie ochronnych elementów na przednim i tylnym zderzaku.p/>Boczny profilnowej Fabii tak jak dotychczas tworzony jest przez wysoko umieszczoną dolną ochroną okien. Tym razem ten stylizacyjny element został wkomponowany do całej koncepcji designu. Słupki A i B otrzymały elementy ściemniające, które optycznie łączą elementy przeszkolne w obu drzwiach. Motyw słupka A, znany z Roomstera tym razem się powtarza. Na zdjęciach widac, że boczne powierzchnie przeszkolone mają obecnie mniejszą powierzchnię niż w pierwszej Fabii, a wysokie boki rozbijają dwa przetłoczenia w dolnej części drzwi.p/>Już wcześniej ze zdjęć szpiegowskich mogliśmy odgadnąć ostateczny kształt nowego modelu. Jednak tylną część poznajemy dopiero teraz w całej okazałości. Główną rolę w tej części auta odgrywają zintegrowane tylne światła, które zostały umieszczone znacznie wyżej niż w poprzednim modelu. Podobnie jak to już poznaliśmy w Octavii, takze i Fabia będzie miała swój "nocny design", który będzie ułatwiał identyfikację tego auta także i w nocy poprzez widoczny z daleka element "C". Tylne światła są także szersze i zachodzące na narożnik. Powiększenie świateł miało wpływ na odpowiednie wykrojenie kształtu pokrywy bagażnika.
Siedem jednostek napędowychNowa Fabia otrzyma dwa zmodyfikowane silniki trzycylindrowe 1,2 HTP. Podstawowy 2-zaworowy jest absolutną nowością. Przede wszystkim wzrosła jego moc z 40 kW do 44 kW, co pozwoli na utrzymanie obecnego standardu w klasie.
Wersja czterozaworowa 3-cylindrowej jednostki jest już w ofercie hiszpanskiego Seata od kilku miesiecy. Jej moc 51 kW (+4 kW) przy 5400 obr./min przy maksymalnym momencie obrotowym 112 Nm i obrotach 3000 obr./min. Pozostałe dwa silniki są już dobrze znane z Roomstera, ale dla Fabii stanowić bedą także nowość.p/>Škoda Fabia II - silniki benzynowesilnikskrzynia biegów1,2 HTP/44 kWpięciostopniowa manualna1,2 12V HTP/51 kWpięciostopniowa manualna1,4 16V/63 kWpięciostopniowa manualna1,6 16V/77 kWpięciostopniowa manualna1,6 16V/77 kW Apięciostopniowa manualna
Wszystkie silniki benzynowe dostępne są z pięciostopniową manualną skrzynią biegów. Istnieje jednak za dopłatą możliwość zamówienia sześciostopniowej skrzyni automatycznej Tiptronic.p/>Silniki wysokoprężneopierają swoją ofertę na 3-cylindrowych TDI z pompowtryskiwaczami. Dwa mocniejsze posiadają także filtry cząsteczek stałych. Pozostałe dwa mocniejsze silniki są dostępne także w ofercie Roomstera, znają je także dotychczasowi użytkownicy Fabii.p/>Škoda Fabia II - silniki wysokoprężnesilnikskrzynia biegów1,4 TDI PD/51 kWpięciostopniowa manualna1,4 TDI PD/59 kWpięciostopniowa manualna1,4 TDI PD/59 kW DPFpięciostopniowa manualna1,9 TDI PD/77 kWpięciostopniowa manualna1,9 TDI PD/77 kW DPFpięciostopniowa manualna
Wszystkie jednostki wysokoprężne oferowane są z pięciobiegową manualna skrzynią. Zaskakuje jednak brak możliwości zamówienia skrzyni sześciostopniowej do najmocniejszych silników tej grupy./>Nowe elementy wyposażeniaFabia postępuje wraz z rozwojem technologii. Stąd w wyposażeniu najnowszej generacji znalazły się takie elementy jak m.in. airbagi ochraniające głowę, których dotychczas nie montowano do tego modelu. Tak jak i w Roomsterze dostępne są trzy rodzaje przednich reflektorów ( z żarowkami H4, projektorowe z żarówkami H7 i projektorowe z regulacją). Światła mgłowe mają także wersję doświetlająca zakręty. Do radioodtwarzacza będzie można dołączyć zewnętrzny odtwarzacz MP3, jest także instalacja GSM i Bluetooth.
Nowa Fabia dostępna będzie w czterech wersjach wyposażenia: Classic, Ambiente, Sport i Elegance.
Premiera w Genewie, sprzedaż od marca br.Premiera światowa awizowana jest na marzec, podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie, a rozpoczęcie sprzedaży zaplanowano tuż po tej imprezie. W pierwszej kolejności nowy model dostępny będzie w Czechach, na Słowacji i w Niemczech, po czym trafi również do dilerow w innych krajach.Wiadomo także, że dotychczasowe wersje Combi i Sedan nadal bedą produkowane aż do czasu zastępienia ich nową generacją, co stanie się najprawdopodobniej jeszcze w drugiej połowie tego roku.
O dalszych szczegółach, a przede wszystkim o pierwszych wrażeniach z jazdy, będziemy kolejno informować w następnych relacjach z Portugalii.