• Połączenie drogami ekspresowymi S19 i S17 znacząco odciąży starą drogę krajową (DK9) przez Radom, Opatów i Kolbuszową
  • W realizacji jest obecnie 12 odcinków S19 o łącznej długości 130 km w woj. lubelskim oraz podkarpackim
  • Po ukończeniu wszystkich prac podróż z Rzeszowa do Warszawy znacząco się skróci - do stolicy dojedziemy 300 km trasą nawet w czasie poniżej trzech godzin

Oto kolejna z długo wyczekiwanych inwestycji: ekspresowe połączenie stolicy z południowo-wschodnią częścią Polski. GDDKiA poinformowała o postępie prac w budowie trasy łączącej Rzeszów z Lublinem i Warszawą. Po oddaniu trasy do użytku podróż z Rzeszowa do Warszawy znacząco się skróci. Do stolicy dojedziemy 300-kilometrową trasą nawet w czasie poniżej trzech godzin.

GDDKiA przekonuje, że połączenie drogami ekspresowymi S19 i S17 znacząco odciąży starą drogę krajową (DK9) przez Radom, Opatów i Kolbuszową. Zanim jednak tak się stanie pozostaje dylemat którą trasę wybrać. W przypadku S19 istnieje bowiem już kilka odcinków drogi ekspresowej. Są to zachodnia obwodnica Lublina oraz droga od Sokołowa Małopolskiego do Rzeszowa.

W realizacji jest obecnie 12 odcinków S19 o łącznej długości 130 km. Są to odcinki w województwie lubelskim (6 części o łącznej długości ok. 75 km) oraz podkarpackim (ok. 55 km). Pierwsze z nich zostaną oddane do użytku już w przyszłym roku. Cała trasa będzie zaś gotowa w 2022 roku. Zostanie wówczas włączona do przygotowywanego międzynarodowego szlaku Via Carpatia.

S19 Lublin - Rzeszów Foto: GDDKiA / GDDKiA
S19 Lublin - Rzeszów

Najbardziej zaawansowane prace są obecnie na dwóch fragmentach S19. To 8 km odcinek Janów Lubelski – Lasy Janowskie (poziom zaawansowania: 32 proc) oraz 7 km obwodnica Janowa Lubelskiego (39 proc). Nieco skromniej jest zaś w przypadku dróg Kraśnik – Janów Lubelski (18 km długości i 25 proc. zaawansowania), Lublin – Niedrzwica (12 km, 24 proc.) oraz obwodnicy Kraśnika (17 proc.). Na początkowym etapie są zaś drogi Niedrzwica – Kraśnik (10km, 8 proc.), Zdziary – Rudnik nad Sanem (13 proc.), Rudnik nad Sanem - Nisko Południe (8 proc.).

Najskromniej pod względem zaawansowania prac jest w przypadku odcinków Lasy Janowskie – Zdziary (9,3 km, 1 proc.) oraz nisko Południe – Podgórze (11,5 km, 2,5 proc.) i dalej do miejscowości Kamień (10,5 km, 2,5 proc.).