Obecnie prym wiedzie promowanie samochodów elektrycznych, które same w sobie zupełnie nie emitują spalin i są ekologiczne. Są one jednak drogie, ładowanie trwa długo, a koszty prądu są coraz wyższe. Z drugiej strony oszczędne silniki diesla zostały niemal wykasowane z ofert wielu producentów. Dziś najlepszym sposobem na oszczędność ma być napęd hybrydowy.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Są jednak jeszcze marki, u których możemy znaleźć ofertę dotyczącą montażu instalacji LPG. Ten niegdyś bardzo popularny sposób zasilania silników dziś traci już na popularności. Jest jednak ekologiczny i zapewnia naprawdę tanią jazdę. LPG jest dziś przecież praktycznie dwa razy tańsze od benzyny.
Galeria zdjęć Przegląd rynku nowych aut z LPG Znaleźliśmy w sumie 13 modeli, które mają LPG od nowości. Niektóre z nich już fabrycznie są wyposażone w instalację, a w innych przypadkach taki system jest montowany przez salon. Pierwsza opcja jest korzystniejsza ze względu na gwarancję auta, która obejmuje również instalację LPG. Ponadto silniki są przystosowane do gazu i mają wzmocnione zawory i gniazda zaworowe. W przypadku montowania gazu przez dilera mamy oczywiście gwarancję na elementy instalacji, jednak jest ona niezależna od gwarancji producenta auta. Jednostki napędowe nie są też dodatkowo wzmacniane na etapie produkcji. Przedstawiamy polską ofertę na nowe samochody wyposażone w instalacje LPG.
Dacia 2/8 Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Marka należąca do Renault korzysta z silnika 1.0, którego moc wynosi 100 KM, a moment obrotowy to 170 Nm. Fabryczna instalacja gazowa współpracuje z silnikiem specjalnie dostosowanym do pracy na tym paliwie. Każdy model rumuńskiego producenta, czyli Sandero, Duster i Jogger, może mieć LPG. W każdym z nich spalanie gazu mieści się w okolicach 7,5-8 l/100 km. Dacia Sandero z LPG dostępna jest od wersji Stepway Essential. W Dusterze możemy wybierać spośród wszystkich wersji wyposażenia (niedostępny napęd 4x4). Jogger z LPG także jest dostępny we wszystkich wersjach wyposażenia. Ceny:- Sandero od 66 tys. 750 zł; - Duster od 79 tys. 850 zł; - Jogger od 77 tys. 300 zł.
Fiat 3/8 Źródło: Materiały własne
W ofercie Fiata znajdziemy dość wiekową już Pandę, która jest oferowana z dwoma silnikami – 1.0 i 1.2. Drugi z nich fabrycznie i standardowo jest łączony z instalacją LPG. To propozycja dla bardzo spokojnych osób, bo silnik ten ma 69 KM i 102 Nm. Producent deklaruje spalanie na poziomie 7.7 l/100 km LPG w cyklu mieszanym. Dużą zaletą tego silnika jest prosta konstrukcja. Ta wersja silnikowa występuje tylko w jednym wyposażeniu — Panda. Cena: od 65 tys. zł
Hyundai 4/8 Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Hyundai umożliwia montaż instalacji LPG do najmniejszego oferowanego samochodu, czyli i10. Można ją zamówić do wolnossącego silnika 1.2 o mocy 84 KM i 118 Nm momentu obrotowego. Spalanie benzyny według producenta mieści się w okolicach 5,1-5,8 l/100 km (LPG około 1,5-2 litry więcej). Dopłata do instalacji wynosi 6739 zł. To także nie jest montaż fabryczny. Tu również możemy liczyć na prostą budowę silnika Dołączenie gazu jest możliwe od wersji wyposażenia Modern w górę. Cena (obejmuje dopłatę za instalację): od 71 tys. 239 zł
Kia 5/8 Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Koreańska marka ma do zaoferowania trzy modele z dedykowaną, ale niefabryczną instalacją LPG. Są to Picanto, Rio i Stonic. W każdym modelu jest ona oferowana do wolnossącego silnika 1.2 o mocy 84 KM i 118 Nm momentu obrotowego (taki sam jak w i10). W zależności od modelu spalanie może się delikatnie różnić, jednak według producenta mieści się ono w okolicach 5.5-6.2 l/100 km w cyklu mieszanym (LPG około 1,5-2 litry więcej). Dopłata do instalacji gazowej wynosi 6500 zł niezależnie od modelu. Zarówno w Picanto, jak i Rio LPG jest dostępne w każdej wersji wyposażenia. W Stoniku wybór ogranicza się do odmian M i L. Ceny (obejmują dopłatę za instalację): - Picanto od 67 tys. zł; - Rio od 72 tys. 400 zł; - Stonic od 82 tys. 900 zł.
Renault 6/8 Źródło: Auto Świat
Francuzi mają dość atrakcyjną ofertę dotyczącą instalacji gazowej. Modele Clio i Captur mogą mieć fabryczną instalację gazową, współpracującą z takim samym silnikiem jak w Daciach. Jego moc wynosi 100 KM i ma 170 Nm. Spalanie LPG w cyklu mieszanym wynosi według producenta, w zależności od modelu, w okolicach 7-8 l/100 km. Auta wyposażone w instalację gazową są dostępne w dwóch wersjach wyposażenia: Equilibre i Techno Ceny: - Clio od 75 tys. 900 zł; - Captur od 89 tys. 500 zł.
Skoda 7/8 Źródło: Materiały własne
Fabia z najsłabszym trzycylindrowym silnikiem 1.0 MPI o mocy 80 KM i momencie obrotowym 93 Nm może wyjechać z salonu z dedykowaną, ale niefabryczną instalacją marki Landi Renzo. Spalanie benzyny w tym modelu według producenta mieści się w okolicach 5,0-5,5 l/100 km (LPG około 1,5-2 litry więcej). Cena za dołożenie instalacji fabrycznej to 5700 zł. Najsłabszy silnik z LPG dostępny jest z każdą oferowaną wersją wyposażenia. Cena (obejmuje dopłatę za instalację): od 72 tys. 150 zł
SsangYong 8/8 Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
SsangYong proponuje niefabryczną instalację LPG do modeli Tivoli i Korando wyposażonych w silnik 1.5 T-GDI. To oferta dla tych, którzy wolą mieć nieco więcej mocy pod maską, bowiem ta jednostka napędowa ma 163 KM i 280 Nm i zapewnia niezłą dynamikę SUV-ów. Co więcej, w ofercie jest także możliwość dokupienia automatycznej skrzyni biegów i napędu na 4 koła. Ze wszystkich przedstawionych aut, to właśnie SsangYong będzie miał najlepsze wyposażenie. Gaz dostępny jest także w przedłużonej wersji Tivoli – Grand. Spalanie w zależności od modelu, napędu i skrzyni biegów mieści się w widełkach od 7 do 8,5 l/100 km (LPG około 1,5-2 litry więcej). Koszt instalacji gazowej wynosi 6100 zł. Ceny: - Tivoli od 95 tys. 590 zł; - Tivoli Grand od 100 tys. 590 zł; - Korando od 114 tys. 590 zł.