W 2019 roku w sumie zyskaliśmy niemal pół tysiąca nowych dróg szybkiego ruchu i obwodnic. Fakt, niektóre z nich na razie są jedynie przejezdne, a nie ukończone, ale nie zmienia to faktu, że można już z nich korzystać, co w wielu przypadkach znacznie przyspiesza podróż, mimo obowiązujących ograniczeń prędkości. Lepiej przecież jechać udostępnioną już autostradą A1, niż przedzierać się przez Częstochowę starą „jedynką”. W 2020 roku plany związane z oddawanymi drogami są jednak nieco mniej spektakularne. O ile nowych przetargów nadal będzie dużo, to ukończonych inwestycji – nawet trzy razy mniej. W sumie, zgodnie z obecnymi planami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, kierowcy mogą otrzymać do dyspozycji około 150 km nowych dróg.

Autostrada A2 na wschód

Trwa budowa kolejnych, wschodnich odcinków autostrady A2 oraz drogi ekspresowej S2 biegnącej przez Warszawę, wraz z nowym mostem przez Wisłę. W toku lub w planach są też przetargi na dalsze odcinki autostrady, aż do wschodniej granicy Polski.

W drugiej połowie 2020 roku mają być ukończone dwa nowe odcinki autostrady A2, które znacznie przyspieszą dojazd z Warszawy do Mińska Mazowieckiego i dalej na wschód. W sumie będzie to niemal 15 drogi biegnącej od węzła Lubelska aż do istniejącej już, autostradowej obwodnicy Warszawy. Sam węzeł Lubelska również ma być ukończony w połowie 2020 roku – jest on przyporządkowany do powstającej już drogi S17 (z Warszawy do Lublina). Będzie to skomplikowane, wielopoziomowe skrzyżowanie, które połączy ze sobą kilka tras, w tym S17 (Warszawa – Lublin), S2 (południowa obwodnica Warszawy) oraz A2 (autostrada na wschód).

Autostrada A2

Droga ekspresowa S2, czyli południowa obwodnica Warszawy

Gdy już mowa, o południowej obwodnicy Warszawy, to zgodnie z planem dwa pierwsze odcinki mają być ukończone w trzecim kwartale 2020 roku. Chodzi o fragmenty S2 od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa (w tym tunel przez Ursynów) oraz od wspomnianego węzła aż do Wału Miedzeszyńskiego, wraz z mostem przez Wisłę. Nieco dłużej ma potrwać budowa fragmentu trasy, który połączy Wał Miedzeszyński ze wspomnianym już węzłem Lubelska. W tym przypadku termin oddania to końcówka 2020 roku. Wokół całej tej inwestycji, ważnej dla mieszkańców Warszawy i jej wschodnich przedmieść, pojawiły się jednak kontrowersje. Radni Ursynowa sądzą, że nie zostanie ona ukończona w terminie. Z drugiej jednak strony, przynajmniej na razie, GDDKiA zapewnia, że zaplanowany harmonogram nie jest zagrożony.

Obwodnica Warszawy - droga S2

Trasa S17 do Lublina

W tym roku kierowcy otrzymali do dyspozycji kolejne odcinki drogi S17, która łączy Warszawę z Lublinem, dzięki czemu podróż do tego miasta ze stolicy Polski skróciła się nawet o kilkadziesiąt minut. W 2020 roku zostaną ukończone kolejne fragmenty tej trasy. Po pierwsze, w drugiej połowie roku ma być ukończony wspomniany już węzeł Lubelska (to w sumie niemal 3,5 km dróg).

Jeszcze przed wakacjami, najpewniej w czerwcu, mają być też ukończone dwa kolejne odcinki drogi S17. To obwodnica Kołbieli oraz droga łącząca tę obwodnicę z węzłem Lubelska. W sumie to niemal 25 km nowej drogi, która będzie mieć trwałą, betonową nawierzchnię. To także kolejne cenne minuty, jakie zaoszczędzimy podróżując z Warszawy do Lublina.

Foto: GDDKiA
Droga S17

Droga S5 w okolicy Bydgoszczy

Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego na pewno ucieszą się, gdy zostanie oddana do ruchu trasa S5, która połączy Tryszczyn z miejscowością Białe Błota. To łącznie 13,5 km drogi, która będzie też funkcjonować jako zachodnia obwodnica Bydgoszczy, przyspieszając dojazd nad leżące nieopodal jeziora. Droga ta, w Tryszczynie, połączy się z fragmentami S5, których budowa właśnie się kończy (częściowo są już udostępnione kierowcom).

Droga S5

Droga S61, czyli szybciej z Warszawy na Mazury

Trwa budowa drogi S61, która połączy trasę S8 (prowadzącą z Warszawy do Białegostoku) z Suwałkami. Dzięki niej m.in. mieszkańcy Warszawy zyskają bardzo wygodny i szybki dojazd na Mazury. W 2020 roku, choć niestety już po wakacjach, mamy szansę pojechać odcinkiem S61, który połączy węzły Kolno, Stawiski oraz istniejącą już obwodnicę Szczuczyna. Ta ostatnia już w drugim kwartale przyszłego roku ma zyskać drugą jezdnię, tak by otrzymała status pełnoprawnej drogi ekspresowej. Na koniec roku zaplanowano z kolei otwarcie liczącego niemal 17 km odcinka drogi S61 od węzła Śniadowo aż do węzła Łomża Południe. Niestety, do ukończenia pozostanie jeszcze wiele fragmentów trasy S61, z których niektóre są niestety opóźnione ze względu na problemy z wykonawcami.

Droga S61

Droga S10 w okolicach Szczecina

Jedyny nowy fragment trasy S10, który zostanie oddany do użytku to druga jezdnia istniejącej już drogi, która omija Kobylankę, Morzyczyn oraz Zieniewo, czyli miejscowości położone na północ od jeziora Miedwie (i na południowy wschód od Szczecina). Planowany termin ukończenia prac to ostatni kwartał 2020 roku.

Droga S10

Drogi krajowe

Oprócz dróg ekspresowych, w przyszłym roku mają też być ukończone drogi krajowe. Pierwsza z nich to obwodnica Sanoka (droga krajowa numer 28), która ma być otwarta jeszcze w pierwszym kwartale 2020 roku. Ma też powstać obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej (droga krajowa numer 73). Planowany termin zakończenia prac to drugi kwartał 2020 roku.

Plany przewidują też, że w drugiej połowie 2020 roku zostanie ukończona budowa wiaduktu na drodze krajowej numer 61 w podwarszawskim Legionowie. Prace w tej lokalizacji mogą się jednak nie zakończyć w terminie, ze względu na długi czas oczekiwania na uzyskanie decyzji potrzebnych do rozpoczęcia prac.