Na bazie najsilniejszych aktywów dawnego GM nabytych podczas sprzedaży prowadzonej przez sąd upadłościowy w dniu 5 lipca, powstała nowa spółka GM, oparta na czterech głównych markach w USA oraz największej i najsilniejszej sieci dilerów w kraju.

Nowy wybór GM to: Chevrolet, Cadillac, Buick oraz GMC.

Konkurencyjna struktura kosztów, bardziej przejrzysty bilans oraz lepsza płynność finansowa, która pozwoli GM na inwestycje w nowe produkty, technologie oraz w przyszłość spółki.

"Najważniejszą rzeczą, której nauczyliśmy się przez ostatnie sto dni jest to, że GM może działać szybciej oraz bardziej zdecydowanie", powiedział Henderson. "Obecnie skupienie, zdecydowanie i pośpiech ostatnich kilku miesięcy kierujemy obecnie na tworzenie i obsługę nowej spółki General Motors."

"Poprzednia, zwykła działalność GM skończyła się," oświadcza Henderson. "Dzisiaj otwiera się nowa era dla General Motors i wszystkich osób związanych z tą spółką. General Motors prze do przodu i jest skupiona głównie na wsłuchiwaniu się w potrzeby klientów, dostosowaniu się do tendencji rynkowych oraz umożliwienie podejmowania decyzji osobom będącym najbliżej klientów. Naszym celem jest tworzenie samochodów pożądanych przez klientów oraz szybsze niż dotychczas wprowadzanie ich na rynek."

Pomimo niedawnych niepowodzeń, GM utrzymała produkcję dobrych, nowych produktów. Na przykład w USA Chevy Camaro wyprzedził swych rywali w uzyskaniu najlepszych wyników w swojej klasie, a nowe Chevy Equinox, Cadillac SRX oraz Buick LaCrosse już otrzymują dobre pierwsze recenzje. W drugiej połowie bieżącego roku, zadebiutują Cadillac CTS Sport Wagon oraz GMC Terrain, natomiast w przyszłym roku pojawią się Chevy Volt, Chevy Cruze oraz Cadillac CTS Coupe.

Nacisk na nowe produkty widać również w samochodzie Chevy Agile wprowadzonym na rynek w Ameryce Łacińskiej, w Chevy Cruze oraz Buick Excelle w Azji i w rejonie Pacyfiku oraz w Oplu Astra w Europie.

W zeszłym miesiącu GM ogłosiła, że ma zamiar produkować nowy, mały samochód w zakładach w Orion w stanie Michigan, który zasili portfolio oszczędnych samochodów i przywróci około 1400 miejsc pracy.

GM rozpoczął także dynamiczny rozwój technologii energooszczędnych, w tym nowoczesnych silników spalinowych, biopaliw, ogniw paliwowych i hybryd. Spółka jest również liderem w dziedzinie konstruowania pojazdów elektrycznych o zwiększonym zasięgu. Jej pierwszy taki model samochodu to Chevy Volt, poddawany obecnie testom drogowym, którego spodziewane wprowadzenie na rynek nastąpi w 2010 roku. Nowa GM stara się opanować produkcję nowoczesnych akumulatorów i spodziewa się opublikowania nowych ogłoszeń w tej sprawie jeszcze tego lata.

W ramach zmiany oblicza spółki, GM skupia się na swoich zasobach w czterech głównych markach oraz na lepszej, bardziej skutecznej sieci dealerów.

Główne marki General Motors: Chevrolet, Cadillac, Buick oraz GMC do 2010 roku będą mieć jedynie 34 modele sprzedawane w USA. Nacisk na wprowadzanie na rynek mniej, ale za to lepszych modeli pozwoli nowej spółce GM na czynienie większych inwestycji w każdy model, co będzie skutkować stworzeniem lepszych produktów oraz silniejszym marketingiem.

W maju spółka przyspieszyła prace nad umocnieniem swojej sieci dealerskiej, które mają na celu zmniejszenie liczby dealerów GM w USA do 3600 do końca przyszłego roku, a która wynosiła 6000 wiosną tego roku. Pomimo tego, GM nadal będzie mieć największą w USA sieć dealerów, którzy bezustannie starają się doskonalić usługi świadczone wobec klientów GM.

"Pracujemy także nad nowymi sposobami wprowadzenia ułatwień w procesie zakupu samochodów dla naszych klientów, w tym innowacyjną współpracę z serwisem eBay w Kalifornii, która zrewolucjonizuje kupno samochodów przez Internet," mówi Henderson. "Klienci będą mogli licytować samochody jak na normalnej aukcji eBay z opcją wybrania z góry ustalonej ceny "Kup teraz". Nasi dealerzy przetestują ten i inne pomysły w ciągu najbliższych kilku tygodni. Mamy nadzieję, że rozbudujemy i udoskonalimy je w nadchodzących miesiącach. W każdym razie naszym celem jest sprawienie, by proces kupna i sprzedaży samochodów był jak najłatwiejszy dla klientów GM i by to oni ustalali czas i warunki. Warto poczekać na następne informacje."

Spółka General Motors jest własnością rządów Stanów Zjednoczonych, Kanady i stanu Ontario, a także funduszu powierniczego, który zapewnia opiekę medyczną emerytom należącym do związku zawodowego UAW. Kapitał spółki ma następującą strukturę własnościową:

Skarb Państwa USA: 60,8 procent

Fundusz Powierniczy na rzecz emerytowanych członków UAW: 17,5 procent

Rządy Kanady i Ontario: 11,7 procent

Stara spółka GM: 10 procent

"Jesteśmy bardzo wdzięczni za pomoc, jaką zapewnili nam nasi udziałowcy podczas transformacji spółki. Chociaż z początku spółka General Motors nie będzie notowana na giełdzie, będziemy przejrzyście raportować nasze sprawy finansowe oraz inne, aby zdobyć większe zaufanie i pewność," mówi Henderson. "Mamy zamiar wejść na giełdę, kiedy tylko będzie to praktycznie możliwe, zapewne od przyszłego roku, i oddać długi wobec rządu tak szybko, jak to możliwe. Musimy spłacić dług do 2015 roku, ale zamierzamy zrobić to dużo szybciej."

Nowa spółka GM będzie mieć wyższą pozycję w USA niż dotychczas. Do końca roku 2010 spółka będzie prowadziła 34 czynne zakłady montażowe, fabryki samochodów oraz tłocznie, których w 2008 roku prowadziła 47. Szacuje się, że wykorzystanie potencjału produkcyjnego będzie wynosić sto procent już w roku 2011. Liczba osób zatrudnionych w USA zmniejszy się z około 91000 (stan na rok 2008) do 64000 pod koniec bieżącego roku, dzięki czemu spółka będzie mogła lepiej reagować na wszelkie zmiany na rynku, ale wciąż zachowa wielkość potrzebną do tworzenia światowej klasy produktów i technologii.