• Od pierwszego stycznia 2021 noworejestrowane auta będą musiały spełniać zaostrzone normy emisji spalin
  • Od tej reguły przewidziano wyjątki, ale dotyczą one niewielkiej liczby aut
  • Już wkrótce w salonach wielu marek czekają nas prawdopodobnie atrakcyjne promocje, choć i tak zapewne nie wszystkie auta ze „starą” normą znajdą w porę nabywców

Na pierwszy rzut oka różnice między normami Euro 6d-Temp i Euro 6d nie wydają się wielkie. Dopuszczalny poziom emisji badanej na stanowiskach pomiarowych jest taki sam i wynosi w przypadku tlenków azotu (NOx) 80 mg/km dla diesli oraz 60 mg/km dla benzyniaków.

{ "uuid": "749c3e40-25e4-49cf-8299-1affdaf53df3", "caption": "Badanie emisji spalin w warunkach drogowych daje zupełnie inne wyniki niż w laboratorium", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YjI7MDA_/fd768dd6833a46fcac564f6107e69b29.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "fe7ea1b3-8692-517a-be44-b1417f086f66", "name": "Bosch", "idref": "fe7ea1b3-8692-517a-be44-b1417f086f66" } ], "available": { "start": "2019-05-13 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "Bosch / Bosch", "image": { "publicationId": { "ocdn": "e74928869aed5d79f36edd322919d54a", "ocdnExt": "jpg", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 106, "width": 330 }, "uuid": "30bd79dd-94c8-4e0a-829c-b52e1ad6eb40", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MmI7MDA_/e74928869aed5d79f36edd322919d54a.jpg" } }, "creators": [ { "idref": "5ac2e0e2-792b-4ed5-8e23-4b2086981255", "uuid": "5ac2e0e2-792b-4ed5-8e23-4b2086981255", "name": "Bosch" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "fd768dd6833a46fcac564f6107e69b29", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1973, "width": 3508, "bytes": 2806260 }, "_gql": { "description": { "abstract": "Badanie emisji spalin" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/fd768dd6833a46fcac564f6107e69b29.jpg", "caption": { "main": "Badanie emisji spalin" }, "authors": [ { "uuid": "5ac2e0e2-792b-4ed5-8e23-4b2086981255", "name": "Bosch" } ], "license": { "note": null }, "topics": [ { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ] }, "asyncAdSlot": null } Badanie emisji spalin w warunkach drogowych daje zupełnie inne wyniki niż w laboratorium Foto: Bosch / Bosch
Badanie emisji spalin w warunkach drogowych daje zupełnie inne wyniki niż w laboratorium

Tyle, że wyniki laboratoryjne to jedno, a emisja w realnych warunkach drogowych to drugie. I tu właśnie pojawiają sęi znaczące różnice. O ile wciąż jeszcze obowiązująca norma dopuszcza przekroczenie w testach drogowych dozwolonego poziomu emisji o współczynnik wynoszący 2,1, to już w przypadku normy Euro 6d (bez dopisku TEMP) dopuszczalny współczynnik przekroczenia normy to już tylko 1,43. Dla silników Diesla oznacza to spadek dopuszczalnego poziomu emisji tlenków azotu w testach drogowych ze 168 mg/km do 114 mg/km. To niemała różnica!

Norma niby ta sama, a problemy większe

W przypadku wielu modeli taka zmiana wymusza gruntowną przebudowę systemów oczyszczania spalin, albo wręcz wprowadzenie układów hybrydowych, a co za tym idzie – wzrost kosztów produkcji. Dlatego wiele firm przesadnie się nie śpieszyło z wprowadzaniem modeli dostosowanych do zaostrzonych wymogów – przeciętnemu nabywcy różnica między normami Euro 6d i Euro 6d TEMP nic przecież nie mówi, ale różnica w cenie – już tak! Tyle, że przez pandemię Covid 19 i związaną z nią zapaść sprzedaży aut wiele firm się prawdopodobnie w swoich kalkulacjach boleśnie przeliczyło.

Sprzedali mniej aut, niż planowali

Przez pierwsze pół roku 2020 roku spadek sprzedaży nowych aut na terenie Unii Europejskiej wyniósł niemal 40 proc.. To z kolei oznacza, że na stockach producentów i na placach dilerów zalegać może nawet 800 tys. aut, które od nowego roku nie będą spełniały obowiązujących norm emisji spalin. Twórcy przepisów przewidzieli oczywiście, że nie wszystkie auta z wcześniejszą normą da się w porę sprzedać i przewidzieli rozwiązanie tymczasowe – przez rok od zaostrzenia normy wolno będzie jeszcze sprzedawać i rejestrować auta wyprodukowane wcześniej i zgodne z wcześniejszymi wymaganiami. Tyle, że pod pewnym warunkiem: maksymalnie jedno na 10 sprzedawanych przez danego producenta aut może spełniać wymogi nieaktualnej już wtedy, tymczasowej normy Euro 6d Temp!

Promocje, auta „używane” choć nowe i bez przebiegu

Czy to oznacza, że tysiące aut, które nie „załapią się” na tymczasowe rozwiązanie trzeba będzie zezłomować? Z całą pewnością nie – koncerny motoryzacyjne i dilerzy mają na to swoje sposoby. Część aut niezgodnych z zaostrzoną normą zostanie zapewne sprzedana poza Unię Europejską – ale będzie to prawdopodobnie relatywnie niewielka liczba. Co z pozostałymi? Tu dobra wiadomość dla potencjalnych nabywców, którzy planują na przełom 2020 i 2021 roku zakup samochodu – można się spodziewać atrakcyjnych promocji na modele spełniające normę Euro 6d Temp, bo koncerny i dilerzy będą się starali wyprzedać je przed wejściem w życie obostrzeń.

A co z autami, których sprzedać w porę nie zdąrzą? Tu zła wiadomość dla dilerów – prawdopodobnie będą musieli zarejestrować te auta na siebie, żeby już po nowym roku sprzedawać je jako pojazdy formalnie z drugiej ręki, choć faktycznie nowe i bez przebiegu. Dla dotkniętych kryzysem firm może to być poważne obciążenie, bo wraz z rejestracją trzeba też opłacić ubezpieczenie, a samochód z wpisanym już pierwszym właścicielem w karcie pojazdu automatycznie traci na wartości.

Jest też i trzecia możliwość: być może lobbyści firm motoryzacyjnych wynegocjują kolejne przepisy przejściowe, żeby nie pogrążyć i tak już nadszarpniętej kryzysem branży.