Francuzi nie wymyślili co prawda kompaktowych vanów, ale za sprawą Renault Scénica i Citroëna Xsary Picasso spowodowali, że w Europie stały się one bardzo popularne. Dziś pod względem zainteresowania wyprzedzają je bez wątpienia SUV-y, ale czy jest jeszcze jakiś segment pojazdów, w którym pseudoterenówki nie wiodłyby prymu?

Od premiery pierwszej generacji Scénica mija właśnie 20 lat i dziś motoryzacja wygląda zupełnie inaczej. Trzy niezależne siedzenia z tyłu, schowki w podłodze przed nimi, stoliki przy oparciach przednich foteli – w 1996 roku to wystarczyło, żeby okrzyknąć Scénica królem wszechstronności i mistrzem praktycznych rozwiązań. A czym chce przyciągnąć do salonów sprzedaży Renault w 2016 roku?

Stylistycznie auto kontynuuje linię Espace’a i nowego Mégane’a. Dwukolorowe nadwozie będzie standardem, podobnie jak 20-calowe koła – w Scénicu w ogóle nie zobaczymy innych, bo Jérémie Sommer, twórca stylistyki auta, stwierdził, że mniejsze koła zakłóciłyby proporcje nadwozia. Może coś w tym jest?

Renault Scenic - Wyświetlacz jak w Espasie

Pod względem funkcjonalności Renault rozwinęło talenty swojego kompaktowego vana. Samochód nie ma już co prawda trzech oddzielnych foteli w drugim rzędzie, które były jeszcze w poprzedniku, ale za to koncern wprowadził system umożliwiający złożenie kanapy jednym naciśnięciem przycisku. Francuzi nazwali go One Touch Folding i ma on stanowić standard we wszystkich wersjach auta.

Również w podstawowej odmianie rodzinnego vana znajdzie się aktywny system wspomagania nagłego hamowania AEBS z funkcją wykrywania pieszych – dzięki niemu samochód samodzielnie zahamuje, jeśli w polu widzenia czujników przed pojazdem pojawi się człowiek.

Na pokładzie kierowcę i pasażerów przywita system multimedialny R-Link 2, z dużym ekranem o przekątnej 8,7 cala. W aucie pojawi się też wyświetlacz head-up.

Renault Scenic - Hybryda z dieslem

Nowością w ofercie Scénica ma być także system Hybrid Assist. Co ciekawe, Francuzi nie zdecydowali się na połączenie silnika benzynowego z jednostką elektryczną, lecz wykorzystali diesla.

Nowy model będzie również dostępny w przedłużonej, 7-miejscowej wersji, ale ta ma być dopiero wkrótce zaprezentowana. W Europie Zachodniej sprzedaż nowego Scénica w dwóch wariantach nadwoziowych rozpocznie się pod koniec roku. W Polsce samochód będzie można zobaczyć na żywo wcześniej, jednak czy polskie przedstawicielstwo firmy zdecyduje się również na sprzedaż nowego modelu pod koniec roku, jeszcze nie wiadomo.

Renault Scenic - naszym zdaniem

Nowy Styl, ale Scénic pozostał vanem, który przede wszystkim jest kierowany do rodzin z dziećmi. A to, że przy okazji zdecydowanie najlepiej wygląda ze wszystkich pojazdów tego typu na rynku, może tylko cieszyć.