W swojej ofercie Mercedes-Benz Vans ma teraz nowe modele - Sprinter ECO Start, Sprinter NGT i Sprintera hybrydowego, które wkroczyły w fazę klientowskich testów.

Dostawcze Mercedesy - ekonomia na zielono Zmniejszone spalanie, a co za tym idzie niższy poziom emisji CO2, leży w interesie sektora transportowego. Ciągły wzrost cen oleju napędowego skłania do pilniejszego zajęcia się kwestią ekonomicznych, a więc i przyjaznych środowisku, samochodów dostawczych: Obecna cena detaliczna tego paliwa oscyluje w Niemczech wokół 1,50 euro za litr, co oznacza wzrost o ponad 25 procent w ciągu zaledwie dwunastu miesięcy.

Nowy Sprinter ECO Start: niskie koszty - wysoka wydajność

Mercedes-Benz Sprinter, wyposażony w układ ECO Start, udowadnia, że jest możliwe osiągnięcie znaczących efektów małym nakładem kosztów. Inżynierowie Mercedes-Benz oceniają, że uda się zmniejszyć spalanie o średnio pięć do ośmiu procent, zaś w indywidualnych przypadkach - nawet o 20 procent. Dodatkową zaletą jest tu niski koszt inwestycji, które, w odniesieniu do transportu wewnątrzmiejskiego, zwrócą się po bardzo krótkim czasie.

Jeśli samochód pozostaje bez ruchu z silnikiem na biegu jałowym przez dłużej niż trzy sekundy, dzięki systemowi ECO Start silnik automatycznie wyłącza się. Gdy tylko kierowca wciśnie z powrotem pedał sprzęgła, silnik ponownie zaczyna działać. Bezpieczeństwo jest zapewnione przez zaawansowaną technologię. Jeśli samochód zaczyna poruszać się (np. zaczyna się staczać) silnik również rozpoczyna swoją pracę, zapewniając włączenie systemu wspomagania kierownicy oraz hamulców. W innych przypadkach silnik nie rozpocznie pracy, dopóki pedał sprzęgła nie będzie całkowicie wciśnięty. Jeśli poziom mocy akumulatora jest niski, bądź próba startu silnika była nieudana, ECO-Start automatycznie wyłącza się. Dodatkowo, systemy bezpieczeństwa sprawdzają czy pokrywa silnika jest zamknięta, aby nikt nie został zaskoczony, gdy silnik nagle rozpocznie pracę.

ECO-Start jest już dostępny na całym świecie, również w Polsce, dla wszystkich modeli Mercedes-Benz Sprinter z silnikami Diesla i manualną skrzynią biegów.

Nowy Sprinter NGT: dba i o środowisko i o portfel

Również duży potencjał oszczędności i przyjazności środowisku ma nowy dwupaliwowy Sprinter 316 / 516 NGT, z możliwością zmiennego zasilania gazem ziemnym (NGT = Natural Gas Technology). Mercedes-Benz stawia bowiem w tym modelu na zmienne zasilanie. Podstawowy silnik czterocylindrowy o pojemności skokowej 1,8 litra, może być również zasilany benzyną. Kierowca, wciskając przycisk znajdujący się na desce rozdzielczej, po lewej stronie od stacyjki, przełącza rodzaj paliwa. Pomimo wysokiej mocy silnika (w przypadku obu napędów) - 115 kW (156 KM) - koszty eksploatacyjne Sprintera

NGT są o około 30 procent niższe niż w przypadku dieslowskich jednostek napędowych i charakteryzują się szczególnie niską emisją spalin. Sprinter NGT jest zaklasyfikowany jako zgodny z normą Euro 4, zarówno gdy spala benzynę, jak i gaz. Silniki te nie emitują cząstek stałych. Również emisja tlenków azotu, węglowodorów i tlenku węgla jest bardzo wyraźnie zmniejszona w porównaniu z silnikiem wysokoprężnym. W porównaniu z silnikiem benzynowym, zmniejszeniu ulega również emisja CO2 - o 20 procent. W przypadku zasilania biogazem, Sprinter NGT prawie nie emituje CO2. Wielką korzyścią jest również obniżony poziom hałasu.

Przy bogatej ofercie dostępnych wersji, Sprinter NGT odznacza się elastycznością, jeśli chodzi o wychodzenie naprzeciw potrzebom dostawców usług transportowych. To ekologiczne rozwiązanie nie zostało wprowadzone kosztem użytkowych właściwości auta - Sprinter NGT uzyskuje zasięg do 1200 kilometrów. Zbiorniki gazu są montowane pod podłogą w sposób oszczędzający miejsce i w żaden sposób nie ograniczają przestrzeni ładunkowej, a różnica w ciężarze waha się zaledwie między 170 a 300 kg.

Nowy Sprinter Plug-In Hybrid: ekologiczny i niemal bezgłośny

Mercedes-Benz otwiera ponadto nowy rozdział w historii samochodów dostawczych: Sprinter Plug-In Hybrid. Po serii udanych testów napędów hybrydowych opartych na modelach z silnikiem Diesla, przeprowadzonych z udziałem potencjalnych użytkowników we Francji i USA, planowane jest rozpoczęcie zakrojonych na szeroką skalę badań konsumenckich modelu Sprinter Plug-In Hybrid opartego na silniku benzynowym. Takie połączenie napędów jest pomyślane jako opcja dla krajów, w których przeważają pojazdy benzynowe. Od lata tego roku rozpocznie się test jedenastu aut. Jego areną będą cztery duże amerykańskie miasta.

Sprinter Plug-In Hybrid jest w stanie pokonać jednorazowo do 30 km wyłącznie na silniku elektrycznym, przy czym samochód porusza się niemal bezgłośnie i nie emituje żadnych zanieczyszczeń. Akumulator litowo-jonowy nowego typu, w który pojazd jest wyposażony, ładuje się za pośrednictwem pracy silnika w trakcie hamowania (zjawisko rekuperacji) oraz z sieci elektrycznej podczas postoju i przerw w eksploatacji (tzw. "plug-in", czyli "włączenie do kontaktu"). Inteligentny układ eksploatacyjny steruje naprzemienną bądź jednoczesną pracą silnika spalinowego i motoru elektrycznego.

Daimler to jeden z pionierów alternatywnych rozwiązań w dziedzinie paliw do napędu silników: już w roku 2003 firma zaprezentowała pierwsze na świecie paliwo z biomasy wytwarzane ze źródeł odnawialnych, czyli BTL - Biomass-to-Liquid (paliwo płynne uzyskiwane z biomasy). Być może BTL stanie się kluczem do przyszłości napędów pojazdów mechanicznych. BTL można mieszać ze zwykłym olejem napędowym w zasadzie w dowolnym proporcjach. Paliwo w ten sposób uzyskane ochrzczono mianem "słonecznego Diesla" (Sun-Diesel), uzyskuje się je z surowców odnawialnych i odpadów. Nie stwarza ono konkurencji na rynku produktów żywnościowych.