Tę prestiżową nagrodę przyznaje niezależne jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych ze Środkowej i Wschodniej Europy. Najmłodsze "dziecko" Fiata zostało jednym z pięciu finalistów w walce o tytuł najlepszego auta 2012 roku przyznawanego przez członków organizacji AUTOBEST. Rywalami nowej Pandy w starciu o pierwsze miejsce są Chevrolet Aveo, Ford Focus, Hyundai Elantra i Toyota Yaris.

- Przed nami jedna z najbardziej ekscytujących rywalizacji w historii konkursu AUTOBEST. Każdy z pięciu finalistów stanowi znakomitą ofertę skierowaną do europejskich kierowców. O wyborze zwycięzcy poinformujemy 15 grudnia 2011 roku - powiedział Ilia Seliktar, przewodniczący kapituły AUTOBEST.

O wygranej zdecyduje ilość punktów zdobytych w 13 kryteriach - stylistyka i parametry techniczne, prowadzenie, zużycie paliwa, wpływ na środowisko, przestronność. Będą też przyznane punkty za szczególne znaczenie na wschodzących rynkach Środkowej i Wschodniej Europy - m.in. za infrastrukturę sieci dystrybucji i łatwą dostępność części zamiennych oraz akcesoriów.

Trzecia generacja Pandy mierzy 365 cm długości, 164 cm szerokości i 155 cm wysokości. Auto dysponuje jeden z największych bagażników w swoim segmencie oraz obszernym wnętrzem, w którym swobodnie pomieści się pięć osób. Na uwagę zasługuje także funkcjonalność samochodu, którą uzyskano dodając liczne schowki we wnętrzu kabiny i możliwość wielorakiej konfiguracji przednich i tylnych foteli.

Gama silników trzeciej generacji Pandy została wzbogacona o nowe, dwucylindrowe jednostki typu TwinAir, które zresztą kapituła AUTOBEST w zeszłym roku wyróżniła nagrodą "Technobest 2010".

Początkowo nowa Panda będzie oferowana z napędem na koła przednie, wersja 4x4 pojawi się nieco później. Do wyboru przewidziano cztery silniki (0.9 TwinAir Turbo 85 KM , 0.9 TwinAir 65 KM, 1.2 Fire 69 KM oraz 1.3 Multijet II generacji o mocy 75 KM), trzy wersje wyposażenia, dziesięć kolorów nadwozia, cztery wersje wykończenia wnętrza, dwa rodzaje kołpaków na koła, lub felgi aluminiowe w rozmiarach 14" i 15". W sumie auto będzie można dostosować do indywidualnych upodobań w ponad 600 kombinacjach.

Nowość na liście wyposażenia to między innymi system nawigacyjno-rozrywkowy "Blue&Me TomTom LIVE". W pierwszym roku sprzedaży przewidziano także wprowadzenie nowego systemu automatycznego hamowania, który może zatrzymać samochód jadący z prędkością 30 km/h, jeżeli czujniki wykryją nagle pojawiającą się przeszkodę.

AUTOBEST to jedyna niezależna międzynarodowa organizacja skupiająca się na rynkach wschodzących. W jury zasiadają czołowi dziennikarze z 15 państw, które łącznie reprezentują ponad 300 mln klientów z Bułgarii, Cypru, Chorwacji, Czech, Grecji, Węgier, Macedonii, Polski, Rumunii, Rosji, Serbii, Słowacji, Turcji i Ukrainy. AUTOBEST to druga największa w Europie niezależna kapituła motoryzacyjna.