Czym wyróżnia się ten kompaktowy van? Czym chce producent zaskoczyć konkurencyjnego Renault Scénica, Fiata Multiplę i Opla Zafirę, czym zachęcić klienta? Odpowiedź jest prosta - wszystkim: stylem, przestronnością, komfortem, układem jezdnym, wielofunkcyjnością. Ale czy to się uda, to inna sprawa.

Picasso nie jest tak stylistycznie awangardowe jak Multipla, nie pomieści tylu pasażerów co Zafira ani nie ma tej pozycji, którą zdążył już zdobyć Scénic. Awangardowość Xsary Picasso polega na połączeniu dwóch rodzajów aut: samochodu jednobryłowego - dzięki płynnemu przejściu nadwozia między przednią szybą a pokrywą silnika, z dwubryłową limuzyną - za sprawą tylnej pochylonej szyby. Jeśli jednak zamówimy sobie duży panoramiczny dach, odsuwany aż do drugiego rzędu siedzeń, mamy kabriolet. Łuk i dwa poziomyXsarę Picasso wyróżnia opływowe nadwozie. Jego łagodna krzywa linia ciągnie się od przedniego błotnika przez przednią szybę aż po tylny zderzak i przypomina nieco napięty łuk. Bez względu na kąt oglądania widzimy więc zaokrąglone kształty auta. Jednocześnie symetria bocznych szyb dodaje bryle harmonii i dynamizmu.

O charakterze wnętrza decyduje w dużym stopniu deska rozdzielcza. Ta jest dwupoziomowa. W centrum, na wyższym poziomie, znajduje się owalny ekran z elektronicznymi wskaźnikami. Cyfrowe wskazania są czytelne zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Pięciofunkcyjny komputer pokładowy informuje o średnim i chwilowym zużyciu paliwa, średniej prędkości, pokonanym dystansie i maksymalnym, możliwym do wykonania przebiegu, przy posiadanej w danej chwili ilości paliwa. Sygnałem dźwiękowym komputer ostrzega kierowcę o przekroczeniu zaprogramowanej prędkości.W centrum deski, na niższym poziomie, znajduje się konsola centralna z umieszczoną tam dźwignią zmiany biegów. Czteroramienna kierownica regulowana jest na wysokość. W niektórych wersjach wyposażona jest w przyciski sterowania radiem.

Xsara Picasso ma tylko pięć foteli, za to czuje się we wnętrzu dużą przestronność. Szerokość z przodu na wysokości łokci wynosi 1,49 m, z tyłu 1,5 m, co sytuuje ten model na czele segmentu. Trzy fotele tylne mają identyczne wymiary - 44,5 cm. Środkowy fotel można składać w stolik. Przestronny bagażnik 550-litrowy można powiększać przez złożenie tylnych siedzeń do 1969 l, a po ich wyjęciu aż do 2128 l. Komfort z górnej półkiJak w każdym vanie kierowca siedzi tu wysoko i ma doskonałą widoczność z przodu. Jedyna wada to szeroki słupek przedni, który na ostrych zakrętach ogranicza nieco pole widzenia z lewej strony i trzeba się przyzwyczaić do spoglądania przez małą przednią trójkątną szybę boczną. Fotele są wygodne, materiały obiciowe dobrej jakości i w ciepłych, pastelowych tonacjach. Duża ilość skrytek, wnęk, kieszeni w drzwiach, podłodze, na oparciach fotelima służyć wygodzie podróżnych. Auto jest dobrze wyciszone.

Płyta podłogowa i zastosowane wykładziny ze specjalnego tworzywa redukują i filtrują zarówno dźwięki niskiej częstotliwości oraz wibracje, jak i drgania wysokiej częstotliwości.Zastosowany system multipleksowania pozwolił zmniejszyć o 20 proc. ilość kabli i wzbogacić ilość informacji oraz funkcji przydatnych kierowcy. Np. funkcja "black panel" umożliwia wyłączenie wszystkich świetlnych informacji na tablicy rozdzielczej poza prędkością, funkcja czasowego pozostawienia świateł mijania umożliwia utrzymanie zapalonych reflektorów przez minutę po zamknięciu samochodu.

Lista wyposażenia zwiększającego komfort jest bardzodługa i znajdują się na niej zarówno szyby sterowane elektrycznie, klimatyzacja, jak i ... rozkładany wózek na zakupy.Pewnie i bezpiecznieZgodnie z tradycją marki zawieszenie Xsary Picasso skonstruowano tak, by zapewnić największy komfort i bezpieczeństwo prowadzenia auta. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona, tójkątne wahacze dolne, sprężyny spiralne i stabilizator, w tylnym - wahacze wleczone, drążki skrętne ustawione poprzecznie, amortyzatory hydrauliczne ustawione poziomo i stabilizator. Siła wspomagania układu kierowniczego jest maksymalna na postoju i maleje w miarę wzrostu prędkości. Hamulce wspomagane są podciśnieniowo. Seryjnie montowany jest ABS z czterema czujnikami i elektronicznym korektorem siły hamowania osi tylnej.

Na jazdy testowe wybrano okolice Malagi w Hiszpanii. Trasy obrano tak, by przebiegały autostradami i krętymi górskimi drogami. Samochód potwierdził swoje walory: dobre trzymanie się drogi, pewne pokonywanie zakrętów. Zasługa w tym zarówno zawieszenia, układu kierowniczego, jak i silników. Dwie jednostki benzynowe 1.6 o mocy 90 KM i 1.8 16V o mocy 117 KM po raz pierwszy zastosowany w koncernie PSA oraz turbodiesel 2.0 HDi o mocy 90 KM wydają się być rozsądną propozycją rynkową. Są ciche, elastyczne, dynamiczne, wyróżniają się wysoką kulturą pracy i stosunkowo oszczędnym zużyciem paliwa.

Ma to być także auto bezpieczne. Rama wzmacniająca nadwozie ma zapewnić odpowiednią sztywność konstrukcji w przypadku zderzenia czy dachowania. W drzwiach zamontowano belki wzmacniające. Auto seryjnie wyposażone jest w dwie poduszki powietrzne (boczne w opcji), przednie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami z przodu i trzy bezwładnościowe z tyłu.

Opracowanie nowego modelu zajęło projektantom z "Centre de Creation" Citroena 151 tygodni. Projekt kosztował 2,35 mld franków. Od października auto produkowane jest w fabryce Vigo w Hiszpanii, w grudniu trafiło do sprzedaży we Francji. W styczniu będzie dostępne w Polsce. Prognozy Xsara Picasso startuje na rynek w czasie, gdy konkurenci osadzili się na nim już mocno. Ma kilka atutów, jak styl, przestronność, komfort jazdy, nowoczesne silniki. Wydaje się jednak, że najważniejszy atut, czyli cena może być dopiero użyty. I chyba ona rozstrzygnie o powodzeniu auta na rynku.

Józef Szewczyk