Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowy silnik benzynowy od Hyundaia. Czy Koreańczycy już wyprzedzili Niemców?

Nowy silnik benzynowy od Hyundaia. Czy Koreańczycy już wyprzedzili Niemców?

Koncern Hyundai zaprezentował pierwszy na świecie silnik benzynowy z systemem ciągłej zmiany czasów otwarcia zaworów (CVVD). Jednym słowem, jest więcej mocy przy znacznie mniejszym spalaniu i emisji spalin. Nowa technologia zadebiutuje w silniku G1.6 T-GDi.

Silnik benzynowy z systemem CVVD
Zobacz galerię (2)
Kia
Silnik benzynowy z systemem CVVD

Kto powiedział, że silniki spalinowe są w odwrocie? Z pewnością nie byli to inżynierowie z Hyundaia. Koreański koncern zaprezentował właśnie silnik benzynowy z nowatorskim rozwiązaniem, które nazwano CVVD od Continuously Variable Valve Duration. Najprościej mówiąc, to system pozwalający na dynamiczne sterowanie czasem otwarcia i zamknięcia zaworów – w zależności od stylu jazdy kierowcy.

Nowy system regulacji otwarcia zaworów

Do tej pory osiągi i sprawność silników spalinowych poprawiano poprzez regulację czasu otwarcia i zamknięcia zaworów lub regulację głębokości ich otwarcia, co ma wpływ na przebieg procesu spalania i tym samym na charakterystykę jednostki napędowej. Tymczasem system CVVD reguluje moment i czas otwarcia zaworów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Gdy samochód porusza się ze stałą prędkością i duża moc silnika nie jest wymagana, system CVVD otwiera zawory dolotowe od połowy do końca trwania suwu sprężania, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Gdy samochód porusza się z dużą prędkością i potrzebna jest duża moc silnika, zawory dolotowe są zamknięte na początku suwu sprężania, aby zmaksymalizować dawkę powietrza potrzebną do wywołania zapłonu – to zwiększa moment obrotowy i poprawia przyspieszenie samochodu. Jak twierdzi producent dzięki systemowi CVVD osiągi silnika wzrosły o 4 proc, podczas gdy zużycie paliwa zmniejszyło się o 5 proc, a emisja gazów o 12 procent.

Dodatkowe modyfikacje silnika G1.6 T-GDi

Nowy system zadebiutuje w nowym turbodoładowanym, czterocylindrowym silniku Smartstream G1.6 T-GDi o mocy 180 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 265 Nm. Oprócz systemu CVVD nowy silnik wyposażono w układ recyrkulacji gazów niskiego ciśnienia, który część spalin przekierowuje do turbosprężarki zamiast do układu dolotowego Dzięki temu rozwiązaniu udało się zwiększyć wydajność silnika podczas pracy przy dużym obciążeniu.

Ponadto jednostkę wyposażono też w system zarządzania temperaturą, który potrafi, w zależności od potrzeby, szybko podgrzać lub schłodzić silnik do optymalnej temperatury pracy.  

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków