Już po pierwszym pokazie usłyszeliśmy różne zdania na temat najnowszego wcielenia Passata. Według producenta jest to kolejna generacja, ale wielu kwestionuje takie określenie i bardziej skłania się ku faceliftingowi.

Volkswagen już w przeszłości łączył cechy kolejnych generacji. Tym samym siódma generacja Passata stanowi jedynie techniczne rozwinięcie poprzednika, który produkowany był od 2005 roku.

Niezmienione zostało zawieszenie pojazdu, a rozstaw osi wydłużył się jedynie o 3 mm do 2712 mm. W sedanie nie zmieniła się ani szerokość, ani wysokość, a długość urosła o 4 mm. Bagażnik ma o 90 l większą pojemność, czyli 565 l.

VW Passat sedan 7. generacja (od 2010) 6. generacja (2005-2010) różnice
Długość [mm] 4769 4765 +4
Szerokość [mm] 1820 1820 0
Wysokość [mm] 1472 1472 0
Rozstaw osi [mm] 2712 2709 +3
Pojemność bagażnika [mm] 565 485 +80

Kombi Passat Variant ma też minimalnie różniące się wymiary. Jest o 3 mm krótszy – 4771 mm i o 1 mm niższy – 1516 mm. Bagażnik w ustawieniu podstawowym i przy złożonych tylnych siedzeniach ma o 90 l większą pojemność.

Passat Variant 7. generacji (od 2010) 6. generacji (2005-2010) różnice
Długość [mm] 4771 4774 -3
Szerokość [mm] 1820 1820 0
Wysokość [mm] 1516 1517 -1
Rozstaw osi [mm] 2712 2709 +3
Pojemność bagażnika [mm] 603/1731 513/1641 +90 / +90

Podstawowym silnikiem będzie czterocylindrowy 1.4 TSI o mocy 90 kW. Będzie on dostępny w dwóch wersjach – standardowej i bardziej oszczędnej BlueMotion Technology z systemem start-stop.

Kolejne to: 1,8 TSI o mocy 118 kW oraz 2,0 TSI o mocy 155 kW, które współpracują z sześciostopniową przekładnią manualną lub dwusprzęgłową DSG. Wszystkie jednostki benzynowe z turbosprężarką przystosowane są do paliwa Pb95.

Podwójnie doładowany turbosprężarką i kompresorem silnik 1.4 TSI EcoFuel ma moc 110 kW. Jest on przystosowany fabrycznie do spalania gazu ziemnego (CNG).

Volkswagen zapowiada także silnik o pojemności skokowej 3.6 l FSI o mocy 220 kW (300 KM). Nie wiadomo jeszcze czy zachowa on swoje dotychczasowe oznaczenie R36, czy jedynie V6 (R).

Silnik 1,4 TSI 1,4 TSI BMT 1,8 TSI 2,0 TSI 1,4 TSI EcoFuel
Przekładnia 6M 6M (7DSG) 6M (7DSG) 6M (6DSG) 6M
Pojemność skokowa [cm3] 1390 1390 1798 1984 1390
Cylindry/zawory 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Moc [kW/obr./min] 90/5000 90/5000 118/5000-6200 155/5300-6200 110/5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] 200/1500-4000 200/1500-4000 250/1500-4200 280/1700-5200 220/1500-4500
Prędkość maksymalna [km/h] 203 205 220 238 (236) 214
Przypspieszenie 0-100 km/h [s] 10,3 10,3 8,5 7,6 9,8
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] 6,3 5,9 (6,0) 6,9 (7,0) 7,2 (7,7) 6,6 (CNG 4,3)
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] 1440 1451 (1473) 1502 (1517) 1537 (1544) 1598

Wszystkie turbodiesle otrzymały standardowo pakiet BlueMotion Technology. Podstawę stanowi czterocylindrowy 1.6 TDI o mocy 77 kW, który pozwala na jednym zbiorniku pokonanie dystansu nawet 1600 km. Pozostałą częścią oferty są silniki o pojemności skokowej 2.0 l z napędem przedniej osi lub wszystkich czterech kół (4Motion), współpracujące z przekładnią manualną lub DSG.

Silnik 1,6 TDI BMT 2,0 TDI BMT 2,0 TDI BMT4Motion 2,0 TDI BMT 2,0 TDI BMT4Motion
Przekładnia 6M 6M (6DSG) 6M 6DSG 6DSG
Pojemność skokowa [cm3] 1598 1968 1968 1968 1968
Cylindry/zaworyy 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Moc [kW/obr./min] 77/4400 103/4200 103/4200 125/4200 125/4200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] 250/1500-2500 320/1750-2500 320/1750-2500 350/1750-2500 350/1750-2500
Prędkość maksymalna [km/h] 195 211 210 223 220
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 12,2 9,8 9,9 8,6 8,5
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] 4,3 4,6 (5,2) 5,3 5,3 5,6
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] 1499 1532 (1560) 1637 1591 1644

Pierwsze egzemplarze trafią do niemieckich użytkowników w drugiej połowie listopada 2010 roku, a u dilerów w innych krajach europejskich kilka tygodni później.