Akcja zaczyna się od krajowej "ósemki", bo to najdłuższy i najniebezpieczniejszy szlak komunikacyjny w Polsce. Tylko w 2006 r. na tej trasie - ciągnącej się od granicy z Czechami w Kudowie Zdroju do polsko-litewskiego przejścia w Budzisku - zginęło 176 osób. W 2008 roku program obejmie 8 kolejnych dróg krajowych, a w 2009 - wszystkie 88. Ze wstępnych analiz wynika, że dzięki akcji na trasie nr 8 udało się obniżyć liczbę wypadków, zabitych i rannych.Na prawo most, na lewo most...Bezpieczeństwo kierowców i pieszych mają poprawić działania inżynieryjne takie, jak: budowa nowych sygnalizacji świetlnych, kładek dla pieszych, chodników, wycinanie rosnących zbyt blisko jezdni drzew, postawienie barierek oraz doświetlenie przejść i przebudowa niebezpiecznych skrzyżowań. Plan modernizacji krajowej "ósemki" przygotowali naukowcy z Politechnik Krakowskiej i Gdańskiej. Priorytetem jest oddzielenie pieszych i rowerzystów od ruchu kołowego. Statystyki wskazują bowiem, że 30 proc. ofiar śmiertelnych na drogach krajowych stanowią piesi. W ramach programu "Drogi zaufania. Bezpieczna ósemka" powstaną 24 km chodników, a wiele istniejących zostanie poszerzonych i wyremontowanych. Wyznaczane są nowe przejścia dla pieszych, na 15 montowana jest sygnalizacja świetlna. Drogowcy budują też 3 kładki dla przechodniów, stawiają barierki ochronne oraz latarnie. Likwidują też dziury w jezdni. Remonty prowadzone są na całej długości trasy. W województwie dolnośląskim trwa modernizacja 6,5 km drogi między Przyłękiem a Ząbkowicami Śląskimi. Podobnie dzieje się w Bardzie, Dusznikach Zdroju i Pustkowie, gdzie drogowcy wymieniają nawierzchnię.Remontowany jest most w Oleśnicy, do użytku oddano obwodnicę tego miasta. W Łódzkiem prace trwają na odcinku 23 km między Wieluniem a Rawą Mazowiecką. Do 2010 roku dwujezdniowy odcinek między Piotrkowem a Zawadami zostanie przebudowany do standardów drogi ekspresowej. Wszystkie skrzyżowania będą tu bezkolizyjne, wymieniona zostanie nawierzchnia jezdni. Podobne prace trwają na trzech odcinkach na Mazowszu. Roboty prowadzone są w okolicach Radziejowic, Radzymina i Wyszkowa. Krajowa "ósemka" będzie bezkolizyjną trasą szybkiego ruchu również w Warszawie. Drogowcy prowadzą prace projektowe nad budową węzłów komunikacyjnych, które upłynnią tranzyt przez stolicę. Na Podlasiu jezdnia modernizowana jest w okolicach Augustowa. W najniebezpieczniejszych miejscach "ósemki" prędkość zostanie ograniczona nawet do 50 km/h. Aby te ograniczenia egzekwować, na całej długości "8" zainstalowano już prawie 100 masztów do fotoradarów. Nie brakuje kierowców narzekających, że fotoradary spowolnią ruch na "ósemce". - Pojawiły się one w miejscach najniebezpieczniejszych (ograniczenia do 70 km/h), gdzie dochodziło do tragicznych wypadków - argumentuje Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA.Cel: noga z gazuAkcji towarzyszy kampania informująca o prowadzonych pracach drogowych. Organizatorzy używają rozmaitych środków przekazu: od tradycyjnych mediów przez CB-Radia po punkty informacyjne. Na odcinkach, gdzie nie dochodzi do wypadków, a ograniczenie szybkości zakłóca płynność ruchu, drogowcy stawiają znaki umożliwiające jazdę z wyższą prędkością, a w niektórych miejscach skracana jest długość między tablicami wyznaczającymi teren zabudowany. Drogowcy wycinają także drzewa, które rosną zbyt blisko jezdni.Zakończenie w 2013 r.Program poprawy bezpieczeństwa na drogach krajowych zakończy się w 2013 roku. Aby te działania przyniosły pozytywne efekty, wymagają precyzyjnych prac projektowych i przeprowadzenia przetargów, podpisania umów. W przyszłym roku akcja będzie kontynuowana na pozostałych drogach krajowych jednocyfrowych, czyli: 1, 2, 3...Policja na trasie, nie za krzakiemWielu kierowców uważa, że najskuteczniejszym sposobem zapewnienia bezpieczeństwa na naszych drogach jest zwiększenie liczby patroli policji pojawiających się na trasach. Niestety, pokonując nawet długie odcinki dróg, trudno spotkać na trasie radiowóz w ruchu, pilnujący porządku, którego załoga reaguje na zagrożenia i pomaga kierowcom. Jeśli już radiowóz zauważymy, to najczęściej stoi on w ulubionych przez stróżów prawa miejscach: za przystankiem, krzaczkiem czy ostrym zakrętem. I nie chodzi o pomoc, tylko o mandat za przekroczenie prędkości. Warto zastanowić się nad zreformowaniem pracy policji z sekcji ruchu drogowego. Pojawienie się patroli na drogach i dynamiczna kontrola będą o wiele skuteczniejsze od ustawiania przy drogach nawet setek masztów do fotoradarów, przed którymi wszyscy kierowcy hamują jedynie po to, aby po chwili znów wcisnąć gaz do dechy.
Ósemka na piątkę?
Do roku 2012 roku liczba ofiar wypadków na drogach krajowych ma zmniejszyć się o 75 proc. Taki cel stawia sobie GDDKiA.