Auto Świat Wiadomości Aktualności Ostatnia Łada Samara wyjechała z Togliatti

O tej nieuniknionej decyzji rosyjski producent poinformował już wcześniej. Ostatnim egzemplarzem, który 24 grudnia 2013 roku opuścił bramy fabryki w Togliatti był pięciodrzwiowy hatchback Łada Samara 2114.

Przed rokiem zakończono produkcję sedana 2115, a trzydrzwiowy hatchback 2113 zakończył swój żywot w połowie tego roku. Nie można jednak wykluczyć, że Samara będzie gdzieś w świecie jeszcze produkowana, podobnie jak klasyczna Łada 2107 (Żiguli), która nadal powstaje w Egipcie.

Rosyjski producent poinformował, iż następcą Samary będzie Granta, której pięciodrzwiowa wersja od przyszłego roku produkowana będzie przez IŻAuto w Iżewsku.

Łada Samara – WAZ 2108 była pierwszym nowoczesnym hatchbackiem z napędem przednich kół produkowanym w kraju Europy Wschodniej. Weszła na rynek prze konkurentem z Moskwy, którym był Moskwicz 2141, a także w tym okresie Skoda 781 (Favorit) dopiero znajdowała się w fazie rozwoju. Pierwsze Łady z przednim napędem powstały w 1977 roku, a od grudnia 1978 roku testowano prototypy. Produkcja seryjna, do której zakupiono różne licencje na komponenty, ruszyła rok później. Przy designie pomagali specjaliści z Porsche, a technicznych konsultacji udzielała włoska firma UTS.

WAZ potrzebował auta spełniającego zachodnie standardy, ale ostatecznie Samara tych wymagań nie spełniła. Do trzydrzwiowego hatchbacka Łady 2108 w 1986 roku dołączył pięciodrzwiowy 2109, a w grudniu 1990 roku także wersja sedan 21099. Do napędu stosowano czterocylindrowe silniki benzynowe – 1.1 l o mocy 53 KM, 1.3 l o mocy 65 KM i 1.5 l o mocy 75 KM.

W 1992 roku czeski designer Vaclav Kral zaprezentował kabriolet o nazwie Łada Bohemia.

W 1991 roku w sprzedaży pojawiły się zmodyfikowane wersja, z których trzydrzwiowy hatchback Łada Sputnik była autem najnowocześniejszym z zaokrąglonym nadwoziem, nową deską rozdzielczą i wydajniejszym ogrzewaniem. Kolejnym etapem modernizacji był wtrysk paliwa zastosowany do silnika o pojemno0ści skokowej 1.5 l.

Druga generacja produkowana od 1997 roku nie była już dostępna w krajach europejskich, gdyż nie spełniała wymagań norm emisji szkodliwych spalin. Nadal produkowano pierwszą generację (do 2004 roku). Samara 2 – 2113, 2114, 2115 otrzymała czterocylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności skokowej 1.6 l i mocy 82 KM, który spełniał wymagania normy Euro 3.

Warto wspomnieć, iż w tym okresie rosyjska policja otrzymała takie Łady z silnikiem Wankla, które były kopiami japońskiej wersji jednostek napędowych, a producent nie miał do nich żadnych licencji.

Łada Samara stała się też modelem wyjściowym do produkcji pikapów i innych wersji użytkowych. W Togliatti wyprodukowano łącznie 5,2 mln egzemplarzy. Auta te powstawały także poza Rosją, czego przykładem może być fiński VALMET, gdzie produkowano wersję luksusową Baltic przeznaczoną na rynki zachodnie.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków