Mitsubishi Pajero i L200 konkurowały z najlepszymi samochodami terenowymi, wśród których znajdowały się zarówno całkowicie nowe konstrukcje, jak i zmodernizowane wersje obecnie produkowanych modeli. W skład jury weszli specjaliści w dziedzinie napędu na cztery koła. Jazdy testowe odbywały się na drogach asfaltowych oraz w terenie. Próby obejmowały między innymi jazdę po wydmach, pokonywanie stromych wzniesień oraz przeprawy przez głęboką wodę.

O zwycięstwie decydowały punkty przyznawane według następujących kryteriów:

- Stosunek wartości do ceny

- Solidność konstrukcji

- Funkcjonalność

- Design

- Sprawność w terenie

Pajero, w trakcie trwającego tydzień testu, zgromadził 243 punkty na 250 możliwych.

Mathieu Raudonikis, redaktor naczelny magazynu Overlander i jednocześnie przewodniczący jury  przyznał, że w tegorocznej edycji konkursu Mitsubishi Pajero było bezkonkurencyjne: "Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że Pajero to najlepsze auto 4x4 jakie kiedykolwiek skonstruowano w Japonii. Dysponuje mocą, dzięki której dosłownie "połyka" kilometry podczas szybkiej jazdy w terenie zachowując spokój nawet wtedy, gdy robi się naprawdę ciężko" - powiedział Raudonikis.

Fraser Stronach, kierowca testowy magazynu Overlander  dodał, że Pajero to auto, które “spisuje się  dobrze, niczego nie robi źle i jako takie zasługuje na tytuł Samochodu Terenowego Roku 2008."

W finałowej piątce znalazł się również model L200 4x4, który zakwalifikował się do ścisłego finału plasując się ostatecznie na miejscu 5. Jury doceniło jego rozbudowany pakiet bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem systemu Super Select, który umożliwia kierowcom poruszającym się po zróżnicowanym terenie możliwość korzystania z opcji stałego napędu na cztery koła.

"4WD of the Year" jest drugim po "4x4 of the Year" (przyznanym przez 4X4 Australia Magazine) wyróżnieniem dla Pajero.