- Zanim trafi do klientów musi zakończyć trwające od 2015 r. testy bezpieczeństwa w lotnictwie
- Projekt wspierany przez niderlandzki rząd finansowany jest ze źródeł prywatnych i dotację Ministerstwa Gospodarki
- Oferowany w dwóch wariantach wyposażenia kosztuje co najmniej 1,38 mln złotych
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
PAL-V Liberty może więc legalnie poruszać się po drogach publicznych. To ważne osiągnięcie, ale do pełni szczęścia potrzebny jest jeszcze certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), dopiero wtedy pierwsze egzemplarze PAL-V Liberty zostaną dostarczone do klientów. Zakończenie testów EASA ma nastąpić w 2022 r. Jednak PAL-V Liberty można zamówić już dziś.
PAL-V Liberty w wersji „full opcja” Pioneer Edition kosztuje pół miliona euro netto! Za te pieniądze oprócz bogato wyposażonego latającego auta otrzymuje się także przynależność do ekskluzywnego klubu 90 posiadaczy tego pojazdu.
Historia PAL-V sięga końca XX w. – w 1999 r. powstała koncepcja tego „latającego Holendra”. W 2007 r. przedsiębiorczy Holendrzy założyli firmę PAL-V, która miała skomercjalizować pomysł latającego samochodu, czy jak kto woli jeżdżącego samolotu. Firma z siedzibą z niderlandzkim Raamsdonksveer jest finansowana przez prywatnych inwestorów, otrzymała także fundusze z niderlandzkiego ministerstwa gospodarki. Rząd wspiera ten projekt nie tylko ze względu na jego innowacyjność, lecz także wierząc w jego potencjał ekonomiczny.
PAL-V Liberty zabiera na pokład 2 osoby i maksymalnie 20 kg bagażu. Waży zaledwie 664 kg, a na drodze porusza się z prędkością maksymalną 160 km/h. Przyspieszanie 0-100 km/h trwa mniej niż 9 s. Średnie zużycie paliwa to 7,6 l/100 km, więc 100-litrowy bak benzyny (95, 98 lub E10 – benzyna z domieszką etanolu) wystarcza na przejechanie ponad 1300 km. W powietrzu PAL-V Liberty leci z prędkością do 180 km/h na wysokości do 3500 m. Maksymalny zasięg z jedną osobą na pokładzie to 500 km (z półgodzinną rezerwą paliwa), z dwiema i bagażem – 400 km.
Oprócz ekskluzywnej wersji Pioneer Edition za 2,3 mln zł (plus podatki) dla klienta z Polski przewidziany jest także wariant bazowy PAL-V Liberty Sport Edition w cenie 1,38 mln zł netto (299 000 euro).