Technologia Active została opracowana, by wspierać nowoczesne silniki z wtryskiem bezpośrednim, które są szczególnie narażone na brud, zakłócający ich prawidłowe funkcjonowanie. Nawet najmniejsza ilość zanieczyszczeń może mieć duży wpływ na pracę silnika – pogarsza jego ekonomikę i wpływa na dynamikę jazdy. Zabrudzone wtryskiwacze paliwa czy zawory wlotowe cechują się niższą skutecznością pracy (w skrajnym przypadku może dojść nawet do ich awarii). Paliwo rozpylane jest nieregularnie, gorzej się spala, a praca jednostki staje się nierównomierna.
Nowa formuła paliw zawiera aktywne cząsteczki, które działają od razu po uruchomieniu silnika. Zwalczają one zanieczyszczenia na dwa sposoby: usuwają je (przylegają do zanieczyszczeń i odciągają je od krytycznych elementów silnika, brud jest następnie spalany w silniku) oraz zapobiegają ponownemu gromadzeniu się zanieczyszczeń (przylegają do metalowych powierzchni silnika i tworząc ochronną warstwę odpychającą brud).
Od razu nasuwa się pytanie, jak nowe paliwa będą działać na starsze jednostki napędowe. Przedstawiciele koncernu przekonują, że również dla nich technologia Active ma pozytywny wpływ. Potwierdziły to liczne testy (ponad 50 tys. godzin prób w silnikach i pojazdach).
Po raz pierwszy z technologią, usuwającą zanieczyszczenia z silnika i zapobiegają ich ponownemu gromadzeniu, są oferowane paliwa regularne, jednak największe korzyści ma przynosić stosowanie paliwa premium. Przy ciągłym stosowaniu paliwa BP Ultimate z technologia Active mogą zwiększyć zasięg samochodu nawet do 56 km dla oleju napędowego Ultimate Diesel i do 44 km dla benzyny bezołowiowej Ultimate 98 (w porównaniu do zwykłych paliw bez dodatków, spełniających jedynie podstawową Polską Normę PN-EN).
„Postanowiliśmy opracować paliwo, które stawi czoło problemowi zanieczyszczeń, realnie wpływając na wydajność silnika i pomoże mu pracować tak jak powinien. To, co osiągnęliśmy przez ostatnie 5 lat to nowy asortyment paliw Ultimate i paliw regularnych. Paliw, które nie tylko czyszczą silnik, ale zaczynają usuwać zanieczyszczenia już od pierwszego tankowania zarówno w nowych i starszych samochodach, a co za tym idzie są również bardziej ekonomiczne” – powiedział Peter Sauermann, Dyrektor europejskiego działu technologii paliw BP.